י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מת מהלך: הנקסוס של גוגל חזר לחיים בבלקברי

ביולי האחרון השיקה בלקברי סמארטפון אנדרואידי סטנדרטי נטול מקלדת בשם DTEK 50 תחת הסלוגן: מכשיר האנדרואיד הבטוח בעולם

המכשיר החדש של בלקברי, DTEK 50
המכשיר החדש של בלקברי, DTEK 50



לאחרונה גוגל הרגה את סדרת מכשירי הסמארטפונים הוותיקה שלה נקסוס (Nexus), לטובת סדרת מכשירים יקרים ויוקרתיים יותר, בשם Pixel. הנקסוסים היו מכשירים שגוגל ייצרה באמצעות שותפויות שונות מתחום החומרה: LG, סמסונג, HTC ו-Huawei.

הנקסוסים היו תמיד סמארטפונים זולים מאוד, למרות חומרה טובה, וגוגל החזיקה את הסדרה לא כדי להרוויח ממכירת המכשירים, אלא כדי להראות לעולם איך היא רואה את מערכת ההפעלה אנדרואיד לפני כל התוספות של יצרניות המכשיר והמפעילות. הנקסוסים הגיעו עם מה שמכונה Pure Android, מערכת הפעלה נקייה מזבל ועם עדכוני תוכנה וטילואי אבטחה תדירים - מה שהיווה בעיה חמורה באקוסיסטמה הסלולרית הפתוחה של גוגל.

הנקסוס אמנם סיים את מסלול, אבל יש חיים אחרי המוות! חברה גוססת אחרת בשם בלקברי, מחפשת גם היא מזה זמן ממושך איך להתקמבק. כן, החברה הקנדית, חלוצת האימייל בטלפון, חלוצת המסרים המיידים בטלפון (עם תוכנה בשם BBM שהקדימה את ווטסאפ ב-3.5 שנים), חלוצת הטלפון הבטוח, הטלפון שאובמה השתמש בו לאורך 8 שנותיו בבית הלבן, נמצאת בשפל היסטורי ובסכנת כליה. רק לשם ההמחשה: ביוני 2008 הגיעה מניית החברה למחיר שיא של 144.5 דולר - ואילו כיום עומד המחיר סביב ה-7.5 דולר.

בלקברי, שבעבר נקראה RIM, הגיעה לשפל הנוכחי בגלל היבריס. היא לא ראתה איך אנדרואיד ו-iOS אוכלות את השוק, ודבקה במערכת הפעלה קניינית משלה. בעקבות זאת הדרדר נתח השוק המוערך שלה ל-0.5% מענף הסמארטפונים העולמי. לפני שנה הבינה החברה שהיא במלחמת קיום, והחליטה לעבור לייצר מכשירי אנדרואיד. המכשיר הראשון שהשיקה החברה נקרא Priv והוא כלל מקלדת פיזית, וביולי האחרון הכריזה החברה על השקת סמארטפון אנדרואידי סטנדרטי נטול מקלדת בשם DTEK 50.

בלקברי מנסה לבדל את עצמה בשוק האנדרואידי הרווי בשתי דרכים. הראשונה, מערכת ההפעלה של מכשירים שלה נקייה כמעט לגמרי. במובן זה אפשר לומר שמכשיר ה-DTEK הוא סוג של נקסוס. אפילו המחיר הוא נקסוסי: 300 דולר או 230 דולר כעת במבצעי נובמבר.

גורם הבידול השני הוא האבטחה. בלקברי השיקה את ה-DTEK 50 תחת הסלוגן: מכשיר האנדרואיד הבטוח בעולם. אפשר לפקפק בקביעה בגלל מתחרות אחרות בזירה (עם מכשירים יקרים מאד), אבל החברה בהחלט השקיעה בנושא אבטחת המידע. זאת הן ברמת החומרה והן ברמת מערכת ההפעלה, עם הצפנת מידע, תהליך אתחול מאובטח, ניהול הרשאות לאפליקציות ואפלקיציה ייעודית שמנטרת את רמת הסיכון של הסמארטפון. בלקברי מבטיחה עדכוני אבטחה וקושחה מהירים מאד ("בו ביום" נכתב בהודעה לעיתונות), כך שפגיעויות שימצאו יסתמו - מה שאף יצרנית טלפונים לא מקפידה לעשות כמו שצריך.

הכי נקסוס שיש



עם מחיר נמוך, מערכת הפעלה אנדרואיד נקייה ועדכוני אבטחה תדירים - הבלקברי החדש הוא הכי נקסוס שיש. צריך לומר את האמת, בלקברי החליטה שהיא נוטשת את זירת החומרה ולמעשה ה-DTEK 50 מבוסס על מכשיר סיני בשם Alcatel Idol 4. אבל גם הנקסוסים התבססו על חומרה אחרת, בין היתר סינית.

ואיך החוויה? טובה מאד. אחרי שבוע עם המכשיר אפשר למנות את הפלוסים והמינוסים. בצד החיובי אפשר להגיד שהבלקברי נעים לשימוש. המכשיר (5.2 אינץ' מסך) יושב טוב בכיס בזכות גזרה דקה וגב מחוספס. הממשק האנדרואידי כמובן נוח, בעיקר למי שהתרגל לנקסוס, והתוספות המעטות מבית בלקברי לאנדרואיד (מקלדת מעולה, מרכז ההודעות מאוחד בשם Hub ומרכז האבטחה) הן דווקא נעימות ומועילות. המצלמה האחורית (13 מגה פיקסל) טובה אבל לא מעולה, המצלמה הקדמית (8 מגה פיקסל) כבר די מרשימה.

בצד השלילי אפשר לומר שהסוללה של המכשיר קטנה יחסית למתחרות ומחזיקה כ-14 שעות עבודה. זה בסדר אבל יכול להיות בעייתי בימים ארוכים וזמן סוללה הוא שיקול חשוב בבחירת מכשיר. נפח הזיכרון במכשיר גם הוא בעייתי, 16 ג'יגה, אבל ניתן להשתמש בכרטיס SD חיצוני להרחבתו. עוד חסר במכשיר קורא טביעות אצבע, פיצ'ר שמשפר את חווית השימוש בסמארטפונים מודרניים. בסך הכל, בסקירות שונות קיבל ה-DTEK 50 ציון של 3.5 ו-4 כוכבים, וזה בסדר למכשיר בקטגוריית המחיר שלו.

סדרת הבלקברי החדשה, והושק כבר מכשיר נוסף בשם DTEK 60, אטרקטיבית במיוחד ללקוחות עסקיים ותאגידיים. במחיר נוח אפשר לספק לעובדים סמארטפון טוב עם פיצ'רים חזקים מובנים מעולם האבטחה והפרטיות. ארגונים שירצו לעבות את מארג האבטחה הנייד שלהם יכולים בקלות להשתמש במגוון רחב של פתרונות אבטחה נוספים של בלקברי כמו פתרון MDM מבית (Mobile device management) ונזכיר שבלקברי רכשה את Good - אחת החברות המובילות בענף זה. הם יכולים גם להוסיף את תוכנת האבטחה של זימפריום, חברת סייבר ישראלית שלאחרונה חתמה הסכם שיתוף פעולה עם בלקברי להפצת הפתרון.

שווה בדיקה

והבלקברי הגיע גם לישראל. היבואנית אקסל טלקום רכשה את זיכיון ההפצה בארץ ולפני מספר ימים הודיעה כי המכשיר משווק מעתה גם בישראל בחנויות באג, אייבורי וואלה-שופס תמורת 1490 שקל כולל מע"מ. בינתיים לא הכריזה היבואנית על שותפות מבין מפעילות הסלולר וזה רכיב קריטי בסיכויי ההצלחה או הכשלון של המכשיר בישראל. אם גם אתם, כמוני, מחובבי הנקסוס (זצ"ל), רגישים לסוגיית אבטחת המידע ולא מוכנים להוציא יותר מידי כסף על טלפון, שווה לכם בהחלט לבדוק את הבלקברי החדש.

קישורים:
''לתת העדפה ברורה לזוגות צעירים בדירות''
המלצות ליצמן: במבה בחוץ, סימון סוכר בפנים
''קידוחים חדשים? קודם תפתחו את מאגרי הגז שמצאתם''
בלקברי סמארטפון אנדרואיד נקסוס גוגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד