כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

כצפוי: הריבית בדצמבר - ללא שינוי

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להותיר את הריבית ברמה של 0.1%. בבנק ישראל מציינים: "המדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב"

בנק ישראל. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
בנק ישראל. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בראשות הנגידה ד"ר קרנית פלוג החליטה כצפוי להותיר את הריבית במשק ללא שינוי גם בחודש דצמבר - ברמה של 0.1%.

בבנק ישראל מסבירים: "ההחלטה עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. הוועדה המוניטרית ממשיכה להעריך שלאור סביבת האינפלציה, ההתפתחויות בכלכלה העולמית, בשער החליפין, וכן במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים, המדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב".

בבנק מוסיפים: "מדד המחירים לצרכן עלה באוקטובר ב-0.2%, ובעוד האינפלציה בהסתכלות ל-12 החודשים האחרונים ממשיכה להיות שלילית, מזה מספר חודשים מסתמנת עלייה באינפלציה השנתית, עם התפוגגות ההשפעה של מחירי האנרגיה והפחתות המחירים היזומות. הציפיות לאינפלציה לטווחים הקצרים נותרו החודש יציבות, מתחת לגבול התחתון של היעד. בציפיות לטווחים הבינוניים והארוכים ניכרה החודש עלייה, שהתרחשה ברובה אחרי שנודעו תוצאות הבחירות בארה"ב, והושפעה מעליית הציפיות לאינפלציה בעולם.

"תמונת הפעילות הריאלית מוסיפה להיות חיובית: על פי האומדן הראשון לחשבונאות הלאומית ברבעון השלישי, התוצר צמח ב-3.2%, בהובלת ההשקעה והצריכה הפרטית, בעוד יצוא הסחורות התכווץ. הנתונים החיוביים שעודכנו גם לאחור עקביים עם התמונה העולה מזה זמן משוק העבודה, של עלייה מתמשכת בשכר ובתעסוקה.

"עד כה, תגובת השווקים הפיננסיים העולמיים לתוצאות הבחירות בארה"ב באה לידי ביטוי בעיקר בעליית תשואות בשוק האג"ח הממשלתיות ובהתחזקות הדולר בעולם; קיימת אי ודאות רבה באשר לשינויים שיחולו בטווח הבינוני במדיניות הכלכלית בארה"ב והשפעתם על כלכלת ישראל. המשק העולמי ממשיך לצמוח בקצב אטי תוך ירידה בקצב ההתרחבות של הסחר העולמי; ההתפתחויות הפוליטיות בחלק מהמדינות המפותחות עשויות להעיב עוד יותר על צמיחת הסחר. הבנקים המרכזיים ממשיכים במדיניותם המוניטרית המאוד מרחיבה. ההערכות בשווקים הן שההסתברות להעלאת ריבית ב-0.25 נקודות אחוז בארה"ב בדצמבר גבוהה מאוד, וחלה עלייה בתוואי הריבית הצפוי, אם כי קצב ההעלאות עדיין צפוי להיות איטי.

"מאז הדיון המוניטרי שהתקיים ב-26.10, ועד ל-25.11, נחלש השקל מול הדולר ב-0.8%. בשער החליפין הנומינלי האפקטיבי נרשם ייסוף של 1.6%. ב-12 החודשים האחרונים נרשם ייסוף אפקטיבי של 3.0%. רמתו של שער החליפין האפקטיבי ממשיכה להקשות על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר.

"בעוד מחירי הדירות ממשיכים לעלות, מלאי הדירות הלא מכורות נותר גבוה, ומסתמנת האטה מסוימת בקצב החודשי של נטילת המשכנתאות, תוך המשך עלייה בריבית המשכנתאות.

"הוועדה המוניטרית סבורה שהסיכונים להשגת יעד האינפלציה נותרו גבוהים. בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, ובשווקים הפיננסיים. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית – ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור".

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, הגיב להחלטת הריבית: "הלחץ לייסוף בשקל נמשך, ולמרות העלייה המחודשת במחירי הדיור בנק ישראל רואה שמלאי הדירות הפנויות גבוה ומסתמנת התמתנות בלקיחת משכנתאות. בהודעת הריבית השימוש ב-forward guidance נשמר: מדיניות מוניטרית מרחיבה תישאר לאורך זמן וקיים סיכון גבוה להשגת יעד האינפלציה. אין אנו צופים העלאת ריבית לפני 2018 כאשר תנאי בסיסי עבור בנק ישראל הוא עלייה משמעותית בציפיות האינפלציה אל כיוון מרכז היעד, כלומר 2%".

גיא בר יהודה, כלכלן בכיר בפסגות, הגיב: "בבנק ישראל יכולים להיות מרוצים מאוד מהאינפורמציה שהתקבלה מאז החלטת הריבית האחרונה. השיפור בפעילות הכלכלית ובסביבת המחירים, שם במוקד את החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל. החלטה זו תלווה במסיבת עיתונאים של הנגידה ובמתן תחזיות, והעדכונים הצפויים בתחזיות חטיבת המחקר של בנק ישראל עשויים לשפוך אור על מתווה הריבית הצפוי בעתיד הקרוב. בהקשר זה, חשוב לציין כי השווקים מתמחרים הקדמה של העלאת הריבית בישראל לאמצע 2017, אך להערכתנו הקדמה שכזו לא תתרחש והתנאים להעלאת ריבית לא יבשילו לפני סוף השנה הבאה. בנוסף, החלטת הריבית הבאה תגיע אחרי החלטת ריבית חשובה באירופה וככל הנראה לאחר העלאת ריבית בארה"ב כך שגם התזמון של הפגישה הבאה בהחלט מעניין".

עידן אזולאי, מנכ"ל אפסילון קרנות נאמנות, הגיב: "ניתן לראות תחילתה של מגמת היפרדות בין שווקי האג"ח העולמיים לבין השוק האמריקאי. מאחר שהריבית בישראל תישאר נמוכה עוד זמן רב, כמו גם הריבית ברוב המשקים בעולם, יש מקום להניח שהזינוק בתשואות היה חד למדי ומעתה כל שוק יגיב לנתוני אותו משק. היינו, אינפלציה נמוכה וצמיחה מתונה ימשיכו לתמוך בשוקי האג"ח מחוץ לארה"ב".

קישורים:
''לתת העדפה ברורה לזוגות צעירים בדירות''
המלצות ליצמן: במבה בחוץ, סימון סוכר בפנים
''קידוחים חדשים? קודם תפתחו את מאגרי הגז שמצאתם''
ריבית במשק בנק ישראל קרנית פלוג וועדה המוניטרית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד