ט"ז אייר התשפ"ד
24.05.2024

דרמה בפינוי עמונה: זו הפשרה המסתמנת

לאחר עימותים קואליציוניים רבים מסתמנת פשרה שתהיה מקובלת גם על השר כחלון וסיעת כולנו וגם על הבית היהודי, זאת לאחר שהיועמ"ש הוציא חוות דעת לפיה תושבי עמונה יוכלו לעבור לחלקה סמוכה המוגדרת "נכסי נפקדים" • כל הפרטים

עמונה (צילום: פלאש 90)
עמונה (צילום: פלאש 90)

מסתמנת פשרה סביב פינוי היישוב עמונה, השנוי במחלוקת קואליציונית חריפה בין 'כולנו' ל'בית היהודי'. על פי חוות דעת שפרסם הערב (שני) היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט - במידה וחוק ההסדרה לא יעבור בכנסת, ניתן יהיה למצוא פתרון מעשי ולאכלס באופן זמני, למשך 8 חודשים, את כלל תושבי עמונה באחת מהחלקות במקום המוגדרת כ"נכסי נפקדים", בשונה מהחלקות האחרות, זאת מכיוון שבעליה מתגורר בירדן.

לדברי מנדלבליט, המתנגד לחוק, במידה והחוק יעבור הרי שלא יהיה ניתן להשתמש בפתרון הזה וכי התושבים ייאלצו להתפנות מכלל החלקות.

בהודעת משרד היועמ"ש נכתב: "בהתאם לבקשת הדרג המדיני, נמסרה הערב חוות דעתו של היועמ"ש לממשלה ביחס להצבת מבנים זמניים לשיכון תושבי עמונה ב-3 חלקות המצויות מצפון ליישוב. מדובר בפתרון זמני לתקופה של כ-8 חודשים על רכוש המוגדר "נכסי נפקדים", בהתבסס על חוות דעתו של הפצ"ר דאז, אורי שהם, משנת 1998, המאשרת את השימוש בנכסי נפקדים בנסיבות דומות של צורך ציבורי דחוף.

"בהתאם לחוות הדעת, אם חוק ההסדרה יעבור בכנסת, הרי שתפקע עילה זו ומשרד הביטחון יידרש לפנות באופן מיידי את החלקות".

מנדלבליט נדרש לגבש חוות דעת בדחיפות, זאת לאחר ששר האוצר משה כחלון מתנגד בתוקף להחלת חוק ההסדרה רטרואקטיבית על עמונה, בניגוד לבית היהודי שמאיימים לא להצביע בעד התקציב.

ראיון עמונה הרב יאיר פרנק


המטרה המרכזית של מנדלבליט היא להשיג לראש הממשלה בנימין נתניהו מרווח זמן מול הממשל האמריקאי החדש. במידה וחוות דעתו של היועץ תתקבל על כלל המפלגות הרי שחוק ההסדרה ירד מסדר היום וכאמור יגובש בתיאום עם העמדה האמריקאית.

חוק ההסדרה היה אמור לעלות להצבעה ביום רביעי לקריאה ראשונה, זאת לאחר דיונים רבים שהתקיימו בוועדה המשותפת בהובלת ועדת החוקה. כעת, לאחר חוות דעתו של מנדלבליט, ייתכן שמפת העמדות הקואליציוניות תשתנה לחלוטין והפשרה בין הבית היהודי לכולנו נראית קרובה מתמיד.

ממטה מאבק עמונה נמסר: "המתווה שמנדלבליט מציע אינו מהווה פתרון עבור תושבי עמונה כלל וכלל. מדובר במתווה מגוחך ומשפיל, של מי שאיננו רואה מול עיניו את עשרות המשפחות ומאות הילדים שבנו כאן מפעל חיים במשך עשרים שנה. איננו חפצים אותם ניתן לזרוק ממקום למקום כל כמה חודשים. לא נעקר מביתנו בהסכמה למקום אחר רק כדי להיזרק שוב מאותו מקום כעבור שמונה חודשים, אל הבלתי נודע.

"הציבור לא יסבול את החרבת עמונה, כפי שבא לידי ביטוי בקריאת כל רבני הציונות הדתית. נותרו רק שתי אפשרויות: חקיקת חוק ההסדרה שתמנע עוול נורא, מאזרחים ישראלים שעלו לקרקע בשליחות ממשלות ישראל, או פינוי כפוי וכואב של מאות יהודים מביתם, פינוי שראש הממשלה ושריו ישאו באחריות לתוצאותיו הקשות. כי שנית עמונה לא תיפול".
עמונה פינוי חוק ההסדרה אביחי מנדלבליט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד