י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בדרך לאישור: יוזמה להסרת חסמים בענף המלונאות

ועדת השרים לענייני רגולציה צפויה לחתום בשבוע הבא על המלצות שגיבשו משרד התיירות ומשרדי ממשלה נוספים להפחתת הנטל הרגולטורי בענף - כדי לעודד הקמת בתי מלון חדשים • שר התיירות, יריב לוין: "השינוי הגדול יגיע כאשר יהיו יותר מלונות והתחרות תוריד מחירים"

אילת. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
אילת. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



ועדת השרים לענייני רגולציה, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו צפויה לחתום על הבנות שגיבשו אנשי משרד התיירות, בהובלת השר יריב לוין, ואנשי משרד ראש הממשלה עם משרדי ממשלה נוספים, להפחית את הנטל הרגולטורי על בתי המלון בארץ. בוועדה ישבו שרת המשפטים איילת שקד, סגן שר האוצר יצחק כהן, שר הפנים אריה דרעי, שר האנרגיה יובל שטייניץ, שר הבריאות יעקב ליצמן והשר להגנת הסביבה זאב אלקין. החתימה על ההבנות נועדה להתקיים היום, אך נדחתה וצפויה להיערך בשבוע הבא.

ההבנות נועדו להסיר חלק מהחסמים על בתי המלון, לעודד הקמת בתי מלון חדשים ולהוזיל את הנופש בישראל. המלונאים, שמלינים כבר שנים על תקנות רגולטוריות מכבידות לעומת התקינה האירופית, יקבלו שורה של הקלות שיצמצמו את עלויות ההקמה של בתי מלון חדשים, אך גם יקלו על בתי מלון קיימים. מועד כניסתן לתוקף של התקנות עדיין לא נקבע, אך ההבנות עוסקות בתקציבים שמיועדים לשימוש כבר ב-2017.

מאז שנכנס לתפקיד שר התיירות, הגדיר לוין מחדש את מפת העדיפויות הלאומית בתחום התיירות והרחיב משמעותית את האזורים שבהם מלונות מקבלים מענק של 20% מגובה השקעתם, וכן קידם חוק שמאפשר שימוש של 20% מבנייה מלונאית למגורים. הוא גם הביא למשרד תקציבי שיווק בהיקפים שלא נראו בו שנים.

כעת, מבקש לוין לשדר למגזר העסקי כי הוא פועל להקלת הנטל הרגולטורי ולהשוואתו למקובל באירופה. המהלך אמור, לפי השר, להוביל להוזלה שגם התייר הישראלי ירגיש, ובכך למשוך חזרה לארץ גם ישראלים שמעדיפים לנפוש בחו"ל.

לדברי יו"ר התאחדות המלונאים, נועז בר ניר, "נראה שהכיוון שעליו מצביע משרד התיירות בהובלת השר לוין הוא חיובי מאוד. עם זאת, החסמים שהוסרו יסייעו בעיקר למלונות חדשים ופחות לבתי המלון הפועלים. יש עוד רגולציות עודפות שצריך לבטל כדי שבתי המלון יהיו תחרותיים באמת לעומת המחירים באירופה".

פחות מצילים, מענקי התמדה לעובדי ניקיון

בין ההבנות שצפויות להשפיע באופן מיידי על העלויות נמצאת הפחתת התקנים למפעילי בריכה. אם עד היום נדרשו מפעילי בריכה בזמינות מלאה לבריכה לפי תקנות הרישוי, הרי שכעת מוגדר כי מפעיל הבריכה יצטרך להיות בזמינות של 15 דקות, ובהמשך תישקל הארכת טווח הזמינות ל-30 דקות.

אם תאושר ההחלטה, בתי מלון יוכלו לחלוק מפעיל בריכה משותף או להכשיר את אחד מעובדיהם לתפקיד - וכך לא יצטרכו לשלם שכר מלא על מפעיל בריכה צמוד. עוד הוחלט על הפחתת מספר המצילים - בכל מקום שיש בו שלושה מצילים הם יופחתו לשניים, ובכל מלון שיש צורך בשני מצילים יהיה רק מציל אחד.

שינוי משמעותי נוסף נוגע לגיוס, השמה ותחזוקה של עובדים במלונות ים המלח, ובפרט למקצועות הליבה - מטבח, משק וניקיון, שסובלים ממחסור חמור בעובדים ישראליים. משרד התחבורה התחייב להקצות עד 10 מיליון שקל לטובת הסעות לבתי המלון בים המלח מהיישובים שבהם קיים כוח אדם זמין לעבודה, ומשרד העבודה יקצה עד 5 מיליון שקל לסבסוד הסעות פרטיות של מלונות ים המלח מיישובי מיעוטים, שבהם לא קיימת תחבורה ציבורית מספקת.

עוד הוחלט כי משרד העבודה יפעיל תוכנית פיילוט לעידוד קליטת עובדים במקצועות המשק והניקיון. במסגרת התוכנית יינתן מענק התמדה של עד 5,000 שקל לעובדים שיתמידו יותר מחצי שנה בעבודה במלונות בתחום זה. כמו כן, משרד העבודה יקצה בשנתיים הבאות 20 מיליון שקל לטובת הכשרות מקצועיות בתחום המלונאות והקונדיטוריה.

פרט לכך, יוקם צוות בין־משרדי בהשתתפות משרדי הפנים, התיירות, האוצר, החוץ והרווחה, שיבחן את הגדלת מכסות העובדים הזרים למקצועות המשק והניקיון, מתן מכסה נוספת של עובדים ירדנים למלונות ים המלח, ואת הפחתת ההיטל בגין העסקת עובדים זרים.

בנוסף, נבחנת האפשרות לקבוע את הארנונה לפי תפוסת חדרי המלון, וקיום פיילוט לשנה אחת ברשות מקומית שתיבחר לשם כך. אם יכריעו הוועדות על שינוי השיטה, הדבר יכול להעניק הקלה משמעותית בעלויות הארנונה לבתי המלון. כיום, עלויות אלה הן כפולות ואף משולשות ממחירי הארנונה שמשלמים בתי המלון באירופה. תשלום הארנונה והמיסוי בבתי המלון במרבית אירופה ניתן על בסיס התפוסה, בעוד שבישראל הארנונה קבועה מראש - דבר שמקשה על המלונות בעתות משבר.

מרחב מוגן אחד בלבד - ושדרוג מעליות מוזל

בהבנות נקבע גם כי ניתן יהיה לבנות מרחב מוגן מרכזי אחד בתחתית המלון, בהתאם לתקנות לבניית מרחבים מוגנים ולפי מפרט מיוחד של פיקוד העורף. זאת, בניגוד למצב הקיים כיום, שבו נדרש מרחב מוגן בכל קומה. כך, שטחים שהיו מיועדים למיגון בבתי מלון יוכלו להיות מוסבים לטובת חדרי אירוח נוספים או חללים ציבוריים. גם עלות הבנייה בבתי מלון חדשים תופחת בהתאם לתקינה החדשה.

עוד הוחלט לבטל את הדרישה לבניית מלתחות ומקלחות בסמוך לבריכה, והדרישה תצומצם לשירותים בלבד. בנוסף, תבוטל ההנחייה לבנות בריכה לפעוטות במלונות שקהל היעד המרכזי שלהם הוא אנשי עסקים ובמלונות עירוניים.

סעיף נוסף שעליו אמורה לחתום ועדת הרגולציה נוגע להנחיית מפקחת העבודה במשרד הכלכלה מאפריל האחרון, לשדרג את מערכות הבטיחות בעשרות אלפי מעליות בבניינים של יותר משמונה קומות, למערכת חדשנית שעלותה מוערכת ב–20–30 אלף שקל לכל מעלית, עד סוף 2017.

מנגד, באותו המסמך מציע משרד הכלכלה מערכת אלטרנטיבית זולה בהרבה, עד 7,000 שקל. בהערת שוליים מציינים במשרד הכלכלה כי מי שהתקין כבר מערכת ניטור בלמים זולה עד סוף יוני 2016 פטור מהתקנת המערכת היקרה. בהמשך, מאריך המשרד את המועד להתקנת המערכת הזולה עד סוף השנה. אגודת המהנדסים והתאחדות המלונות פירסמו ביולי ניירות עמדה כנגד עלות שדרוג המעליות. משרד התיירות בדק את הנושא וביקש מהוועדה שתשהה את תוקף החוזר עד לביצוע הליך הערכת השפעות רגולציה (RIA).

אם יוחלט כי השדרוג אינו הכרחי, יהיו לכך השלכות על כלל המשק משום שכל הבניינים שבהם נדרש שדרוג למעליות מבוקרות לא יחויבו לבצעו, והדבר יחסוך עשרות אלפי שקלים לכל בניין.

לדברי השר לוין, "הפחתת הרגולציה על בתי המלון מורכבת מפעולות שלראשונה נוגעות לרגולציה בענף שלם באופן רוחבי. המהלך יקל מאד על מלונות חדשים וגם יסייע לתפעול השוטף. המרכיב הכי משמעותי במלונות הוא כוח אדם, ולמזלנו בישראל משלמים שכר מינימום ותנאים סוציאליים - ולכן בתוחמים מסוימים תמיד נהיה יותר יקרים מאחרים. עם זאת, המהלך הזה מקטין את הפער ומוריד את העלויות העודפות. חלק מהשינויים יהיו מיידים אבל השינוי הגדול יגיע כאשר יהיו הרבה יותר מלונות והתחרות תוריד מגוון והוזלות במחירים. תוך שנתיים נראה שינוי עמוק יותר.

"אם לפני שנה היו לא מעט אנשים בענף המלונות שהחליטו למכור את בתי המלון, היום חברות נדל"ן סיניות וסיטונאי תיירות רוסים פונים אלינו ומתעניינים בפתיחת בתי מלון בישראל. קשה למצוא עבורם נכסים - כי אנשים לא רוצים לעזוב את הענף".

קישורים:
''לתת העדפה ברורה לזוגות צעירים בדירות''
המלצות ליצמן: במבה בחוץ, סימון סוכר בפנים
''קידוחים חדשים? קודם תפתחו את מאגרי הגז שמצאתם''
ענף המלונאות בתי מלון חדשים משרד התיירות הוזלת הנופש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד