י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מאבק ספיר. נחשף: "מפקדים מכשילים חיילים בחוסר צניעות ועבודה זרה"

מאבק ספיר. פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים' • רבנים מזהירים במכתב חריף כי מפקדים בצה"ל יכשילו אלפי חיילים בחוסר צניעות ועבודה זרה: "יגרום חס ושלום לביטול צביונם הראוי של החיים ברובע היהודי, אביזרייהו דעבודה זרה ופרצה חמורה" • הפרטים המלאים

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

מאבק ספיר. פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים': רבני הרובע היהודי תוקפים בחומרה את כוונת משרד הביטחון להעביר לרשות חיל החינוך מבנה מרכזי ברובע היהודי. לדברי הרבנים, מדובר באביזרייהו דעבודה זרה ופרצה חמורה בחומות הצניעות.

הרב אביגדור נבנצאל והרב אליהו מדינה שיגרו מכתב בהול להרצל בן ארי, מנכ"ל החברה לפיתוח הרובע, שבו הם כותבים כי "הובא לידיעתנו לאחרונה, אשר המבנה ברח' משמרות הכהונה 1 (מוחזק ע"י עמותת ספיר) מצוי בהליכים מתקדמים של מעבר לידי משרד הביטחון – חיל החינוך", לדבריהם, "ניסיונות דומים היו בעבר, ובסייעתא דשמיא לא יצאו אל הפועל".

הרבנים הבהירו במכתבם שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים' כי "מפני סיבות כבדות משקל, אשר לא נפרטן במלואן בפניה זו, אנו מתנגדים לפעולה זו התנגדות נחרצת. מעבר המבנה המדובר לידי הנ"ל, יגרום ח"ו לביטול צביונם הראוי של החיים ברובע היהודי, על תושביו, תלמידי ישיבותיו ויהודים מכל העולם שבאים להתבשם באווירת התורה והקדושה בו".

לדבריהם, "חיילי ישראל ישמרם ה', יקרים ללבנו עד למאוד, אלפים רבים מהם מתקבלים בסיירם ברובע באהבה רבה ובלב פתוח, מאידך – אנו מצירים וכואבים מאוד, על הפרצות הגדולות של אביזרייהו דע"ז ר"ל, אשר מפקדיהם מכשילים אותם כאן – בסמיכות למקום מקדשינו, וכן על העדר הנהגת צניעות שראויה למקומנו. וגם משום כך, אין לאשר בשום אופן את העברת המבנה לחיל חינוך".

הדרמה החלה לאחר שמשרד הביטחון החליט להשלים מהלך שהחל בקיץ, ולרכוש את אחד מהנכסים היקרים ביותר ברובע היהודי בירושלים, "מרכז ספיר", בעלות של כ-30 מיליון שקלים לטובת בסיס הדרכה של חיל החינוך. תושבי ומוסדות הרובע מתנגדים נחרצות למהלך, וזאת לאחר הוראת רבני העיר העתיקה הרב אביגדור נבנצל והרב אליהו מדינה לעשות ככל שביכולתם למנוע את החרפה, כלשונם.

ההתנגדות החריפה החלה לפני מספר חודשים לאחר שעמותת "אגודת ידידי מרכז ספיר - לתרבות ולחינוך יהודי" פרסמה מכרז למכירת הנכס הנמצא ברחוב משמרות הכהונה, שוויו הנדל"ני הוערך בכ-20 מליון שקל, ולאחר שמשרד הביטחון הגיש את הצעת התשלום הגבוהה ביותר, בסך 30 מיליון שקל, היא התקבלה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בכוונת משרד הביטחון להקים במבנה בסיס של חיל החינוך בו יתארחו חיילים וחיילות משלל יחידות צה"ל לסדרות חינוך מיוחדות. עוד נודע ל'בחדרי חרדים' כי בימים האחרונים הגיעו במשרד הביטחון להחלטה לרכוש את הנכס, אולם הדבר תלוי כעת בחתימה אחרונה של מנכ"ל משרד הביטחון, בהתאם להחלטתו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן.

בעקבות כך, פעילי הרובע היהודי פנו לנציגים מהמפלגות החרדיות והדתיות: סגן שר החינוך מאיר פרוש, סגן שר האוצר יצחק כהן, ח"כ אורי מקלב וח"כ מוטי יוגב - שהבטיחו לסייע בנידון.

ההתנגדות המרכזית נובעת מהחשש כי הימצאותם בימים ובלילות, כולל בשבתות, של מאות חיילים וחיילות במתחם הקטן והצפוף של הרובע היהודי - ישבש את הליכי החיים ואת המרקם התרבותי השמרני של תושבי הרובע. בנוסף, וכפי שכתבו רבני הרובע – קיים חשש לאביזרייהו דעבודה זרה, לאחר שהחיילים צפויים לסייר בכנסיות רבות באזור. עוד נטען כי "מרכז ספיר" הוא בעל קירות משותפים לנכסים של בני מיעוטים וכי יש סיכון בלינת חיילים במקום על נשקם.




לטענת חיל החינוך, צה"ל מתכוון להעתיק למקום את יחידת ההסברה "הרובע" הנמצאת כיום בהר גילה, והמעבר צפוי לבטל את הצורך בהסעות חיילים לסיורים בעיר העתיקה. בנוסף, לדברי חיל החינוך, המיקום החדש יקדם שבתות חינוך בעיר העתיקה, שייעשו זמינות יותר.

במשרד הביטחון הגיבו כי "מערכת הביטחון השלימה את בחינת הנכס והתאמתו לצרכי המערכת. לאחר השלמת הבחינה, הנכס הידוע כמרכז ספיר נרכש על ידי המשרד לטובת פעילות חיל החינוך במקום, וזאת על פי הכללים החלים בעניין, לרבות עריכת שומה מטעם השמאי הממשלתי".

גורם מפעילי ההתנגדות הגיב כי "משרד הביטחון מציג מצג שווא לפיו כבר נרכש הנכס, ההחלטה התקבלה אך הוא טרם נרכש. המטרה שלהם היא למוטט את ההתנגדות שלנו".

לבקשת הבהרה בנושא, הגיב גורם בצה"ל, כי אכן התקבלה החלטה לרכוש את הנכס, אולם היא ממתינה לחתימה אחרונה. כאמור, לדברי משרד הביטחון שמאי המשרד ביקר בנכס והעריך את שוויו.









הרב אביגדור נבנצל משרד הביטחון הרובע היהודי מאבק ספיר. מבנה לחיילים ברובע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד