י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הילד מתחיל לדבר? אל תיבהלו מגמגום

בשנה הראשונה התינוק אינו מסוגל עדיין לדבר, אך בשנה שאחריה הוא מתחיל לרכוש אוצר מילים ועד גיל 3 כבר יוכל הפעוט לנהל שיחה של ממש • מתי עליכם להיות מודאגים ואיך תוכלו לסייע לו • בשיתוף מכבי שרותי בריאות

הגמגום אינו בהכרח בעייתי (פלאש 90)
הגמגום אינו בהכרח בעייתי (פלאש 90)

במהלך שנת החיים השנייה, רוכש הילד את יכולתו לדבר ולתקשר עם סביבתו בצורה מילולית. עוד לפני שיאמר את מילותיו הראשונות, לומד התינוק את חוקי השפה וכיצד הוריו משתמשים בה כדי להביע את עצמכם ואת רצונותיכם וצרכיכם. 'מכבי שירותי בריאות' מספקת מידע חיוני להורה הטרי, כיצד לעודד ולסייע להתפתחות יכולותיו הלשוניות של ילדו, ומתי כדאי לפנות לעזרה.
התינוק ישתמש בלשונו, בשפתיו, בחך ובהמשך גם בשיניו, כדי לייצר ולהפיק קולות וצלילים. עד מהרה ילמד התינוק לומר מילים של ממש. בהמשך אוצר המילים שלו יתרחב, ולקראת גיל שנתיים הוא יחל ליצור משפטים בני 2-3 מילים.

הבכי הוא אמצעי התקשורת הראשוני של התינוק, ועד מהרה תלמדו להבדיל בין בכי למשנהו. צרחה חודרת עלולה להצביע על רעב ואילו בכי מנדנד עלול לאותת כי יש צורך בחיתול נקי. בכל עת מקשיב התינוק להוריו ולנאמר בסביבתו ורוכש את דקויות השפה. בהמשך, בגיל 4 חודש עד חצי שנה, מתחיל התינוק לקשקש ולמלמל אולם אינו מסוגל לומר מילים של ממש. עודדו אותו 'לדבר' ולהשמיע קולות כדי שיוכל לאמן את לשונו, פיו ומיתרי קולו.

בחצי השני של שנתו הראשונה, חלק ממלמולי התינוק עשויים להישמע כאילו הוא נושא נאום של ממש, ולא במקרה. התינוק מתנסה בקולות וצלילים שהוא שומע סביבו ומנסה לחקותם. עודדו אותו להשמיע קולות ולדבר והקפידו לקרוא לו סיפורים. שוחחו ישירות עמו, 'וענו' לו.
בגיל שנה, מסוגל תינוקכם להבין את משמעות המילה 'לא', ויכול למלא אחר הוראות פשוטות, כגון 'שתה את החלב'. בחצי השנה הבאה הוא לומד את חשיבות השפה והדיבור כל העת. בשלב זה התינוק מסוגל לומר מילה אחת או יותר, ואף להבין את משמעותה. כשירצה לשאול שאלה ישנה ויתאים את טון דיבורו, תוך שהוא מחקה אתכם. אם תקראו בשמו של צעצוע, ידע התינוק להצביע בכיוונו. כמו כן, מסוגל התינוק לזהות אנשים מוכרים בשמם, ויודע להצביע על חלקי גופו.
בחצי השנה הבאה, עד שימלאו לו שנתיים, מסוגל התינוק לומר בין 50 ל- 70 מילים, אך מבין למעלה מ-200. בגילאי 18-20 חודשים לומד התינוק כעשר מילים חדשות מדי יום, ואף מתחיל לחבר שתי מילים לכדי משפט קצר. בגיל שנתיים מסוגל התינוק להשתמש במשפטים בני 2-3 מילים ויכול לשיר שירים פשוטים ומוכרים. עד מהרה יתחיל הפעוט להביע את צרכיו, רצונותיו ותחושותיו במילים.

בשנה השלישית לחייו, עשוי הפעוט לצעוק מדי פעם, תוך שהוא לומד להשתמש בטון ובעוצמה הנכונים לדיבור, שיר, שאלה, או ציווי. בגילאים אלו אוצר המילים של הפעוט מכיל כ-300 מילים והוא מסוגל לדבר במשפטים פשוטים, אך נכונים מבחינה דקדוקית. אם בעבר התייחס לעצמו בגוף שלישי, הרי שכעת הוא יודע להגיד 'אני'. עד גיל 3 מרבית הפעוטות מדברים בחופשיות, יכולים לנהל שיחה ברורה ורהוטה, ויודעים לומר בגאווה את שמם וגילם.
ככל שהפעוט יתבגר, דיבורו ילך וישתכלל. לקראת גיל שלוש יתחיל הפעוט לשאול 'למה?' ולקראת גיל 4 אוצר המילים שלו יכיל כ-800 מילים. בשלב הבא, ילמד להטות זמנים ופועלים.

עזרו לילדכם לפתח שפה עשירה באמצעות:

דיבור - מחקרים מלמדים שילדים שהוריהם שוחחו עימם רבות עוד כשהיו תינוקות הם בעלי מנת משכל גבוהה יותר ואוצר מילים מפותח יותר, בהשוואה לילדים אחרים. הימנעו ככל שתוכלו מלדבר עם תינוקכם בשפת תינוקות, כדי שיוכל לרכוש יכולות דיבור תקינות ונכונות.
קריאת ספרים וסיפורים - ספרים, סיפורים, שירים ודקלומים הם דרכים נהדרות להעשרת אוצר המילים של התינוק.

הקשבה - כשהתינוק 'מדבר', התבוננו בפניו, הקשיבו והגיבו.

מתי לפנות לטיפול?

שימו לב לסימני האזהרה הבאים. אם אתם חוששים או חושדים שעלולה להיות בעיה, פנו להתייעצות עם רופא הילדים. שללו ליקויי שמיעה, ובמידת הצורך, התייעצו עם קלינאי תקשורת.
6-12 חודשים: אם התינוק אינו יוצר קשר עין ואינו משמיע (או מנסה להשמיע) קולות, אם בסביבות גיל 6 חודשים הוא מפסיק לחלוטין לקשקש או למלמל, אינו צוהל או צוחק בקול רם בגיל חצי שנה, אם בגיל 8-9 חודשים, התינוק אינו משתמש בקולו כדי להסב את תשומת ליבכם לצרכיו, אם בגיל 9 חודשים, התינוק אינו מקשקש, אם בגיל 9-10 חודשים, אינו מביע את עצמו, אם בגיל 10 חודשים, אינו מגיב למשמע שמו, אם בגיל שנה, אינו מנופף לשלום או עושה 'לא' עם ראשו, אינו משמיע עיצורים כגון 'פ' או 'ב' או 'ג' או אינו מתקשר עמכם בדרך כלשהיא כשהוא זקוק למשהו.

13-18 חודשים: אם בגיל 15 חודשים, התינוק אינו אומר אף מילה, אינו מבין או מגיב למילים כגון 'לא' או 'ביי-ביי', אינו מנופף לשלום או מצביע, או אם בגיל 18 חודשים אינכם מסוגלים להבין מאום שתינוקכם אומר.

19-24 חודשים: אם בגיל 18 חודש, התינוק אינו מסוגל לומר לפחות 6-10 מילים, בגיל 18-20 חודשים, התינוק אינו מצביע לעבר דברים שמעניינים אותו, אם בגיל 21 חודשים, התינוק אינו מגיב להוראות פשוטות, אינו מנסה לחקות או לדבר בעצמו או אם בגיל שנתיים, התינוק אינו יודע לזהות ולהצביע על חלקי גופו, משמיט חלקי מילים, אינו נראה מתוסכל אם דיבורו אינו ברור, משתמש אך ורק במילים בודדות ולא במשפטים או שילובים של 2 מילים, אינו מחקה את מעשיהם של מבוגרים בסביבתו או אינו יודע להשתמש בחפצים יומיומיים כגון מברשת שיניים או מברשת שיער.

25-36 חודשים: אם הפעוט ממשיך להשמיט אותיות וחלקי מילים, מתקשה לקרוא לחפצים פשוטים ומוכרים בשמם, אינו משתמש במשפטים בני 2-3 מילים, אם בגיל 3, דיבורו של הפעוט אינו מובן לזרים, הוא אינו מסוגל למלא אחר הוראות פשוטות, אינו מגלה ענין במשחק עם ילדים אחרים או נצמד מאד להורה אחד ומתקשה להיפרד ממנו.

חשוב לדעת, גמגום אינו בהכרח בעייתי, אלא חלק משלבי התפתחות הדיבור, ובעיקר אם תינוקכם רוכש את יכולת הדיבור במהירות רבה. לעתים, מרוב התרגשות, מוחו של הפעוט יפעל מהר יותר מיכולתה של לשונו לבטא את המילים. במידה שהפעוט יגמגם במשך למעלה מחצי שנה, או אם הוא מתקשה לומר את המילים ומאמץ את לסתותיו, פנו עמו לייעוץ אצל רופא הילדים ואצל קלינאי תקשורת.

לכתבה המלאה
מכבי שירותי בריאות התפתחות הילד דיבור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד