כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

הצעת חוק: אופניים חשמליים - רק ברישיון

בעקבות מעורבות הולכת וגוברת של אופניים חשמליות בתאונות דרכים, יוזם גפני חקיקה שתתנה את השימוש בהם בקבלת רישיון

צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90

הצעת חוק חדשה של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני וחברי כנסת נוספים, דורשת להתיר את הרכיבה באופניים חשמליים רק לבעלי רישיון רכיבה, בנוסף, הרכיבה תותר רק למי שמלאו לו 16 שנים או יותר.

על פי הצעת החוק, לא יינתן רישיון לנהיגה באופניים חשמליים אלא לאחר שהמבקש השתתף בקורס הדרכה לבטיחות ברכיבה, להכרת חוקי התעבורה ועבר מבחן עיוני כפי שיקבע השר. בנוסף, אגרה בעד קורס הדרכה לבטיחות ברכיבה, בעד מבחן עיוני ובעד רישיון לרכיבה באופניים חשמליים לא תעלה על סך של 100 שקלים חדשים.

הרישיון לנהיגה באופניים חשמליים יהיה תקף לצמיתות, אלא אם כן נשלל על ידי רשות מוסמכת, כך על פי הצעת החוק החדשה.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "השימוש באופניים חשמליים הפך בשנים האחרונות לפופולארי בקרב מגוון אוכלוסיות החל בילדים ובני נוער שרוכבים לבית הספר ולמטרות נופש ופנאי ועד למבוגרים המשתמשים באופניים החשמליים כאמצעי תחבורה לנסיעה למקום הלימודים או למקום העבודה".

"לשימוש באופניים יתרונות רבים, החל מהפחתה בזיהום האוויר, צמצום פקקי תנועה, חסכון בכסף ובזמן נסיעה ועידוד פעילות גופנית. לצד היתרונות הרבים שבשימוש באופניים, נראה כי נהיגה באופניים חשמליים ללא הכשרה מתאימה של לימוד חוקי התנועה וכללי הבטיחות, מסכנת את עוברי הדרך השונים.

"בנוסף, מידי שנה נפגעים הולכי רגל רבים בהם קשישים רבים, מתאונות שנגרמות כתוצאה מנסיעת רוכבי אופניים חשמליים במקומות המיועדים להולכי רגל, כגון מדרכות, מעברי חצייה ושבילים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנים האחרונות חלה עלייה מדאיגה במספר הפצועים וההרוגים כתוצאה מתאונות שבהן מעורבים אופניים חשמליים ובשנת 2015 נפגעו למעלה מ-1,400 בני אדם, בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים. הכשרה מתאימה לרוכבים בנוגע לשמירה על כללי בטיחות וחוקי התנועה, תמנע ותצמצם בעתיד אסונות מעין אלו".

"מוצע לקבוע, כי לא ירכב אדם על אופניים חשמליים אלא אם כן הוא מחזיק ברישיון רכיבה על אופניים חשמליים או ברישיון נהיגה ברכב מנועי. כמו כן, מוצע לעגן בחקיקה כי רישיון לרכיבה באופניים חשמליים, יינתן לאדם שגילו 16 שנים ומעלה. לשם קבלת רישיון לרכיבה על אופניים חשמליים, יידרש המבקש להשתתף בשיעור בטיחות בנהיגה והכרת חוקי התנועה וכן לעבור מבחן עיוני (תאוריה)".

לסיום נכתב כי "מכיוון שחלק גדול מהרוכבים הם בני נוער, ולאור היתרונות שבעידוד הרכיבה באופניים, מוצע כי האגרה הכוללת בעד שיעור בטיחות, מבחן עיוני והנפקת רישיון לנהיגה באופניים חשמליים, לא תעלה על 100 שקלים חדשים, כאשר תוקף הרישיון יהיה לצמיתות".
אופניים חשמליים אגרה רכיבה רישיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד