י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"מגעים להסכם": מאבק האיתנים על מתחם גולובנציץ בדרך לפשרה?

חשיפת "בחדרי חרדים" • לאחר שנים של הפגנות, מחאות, מעצרים ודיונים בבתי משפט, אנשי "אתרא קדישא" במגעים עם משפחת גולובנציץ להסכם בנוגע לאחד המתחמים • מה עומד מאחורי המגעים והאם הגיעה הבשורה לרוכשים • כל הפרטים

המאבק על 'מתחם המריבה' (צילום ארכיון: יעקב לדרמן, פלאש 90)
המאבק על 'מתחם המריבה' (צילום ארכיון: יעקב לדרמן, פלאש 90)



מספר שנים לאחר הסתבכות פרויקט "מתחם גולובנציץ" ברמת בית שמש - התקוע זה מספר שנים, כאשר מאות רוכשים ממתינים לבשורות, נוכח התעקשות 'אתרא קדישא' על הימצאות קברים במתחם ודרך הטיפול בהם, ומצד שני התנגדות היזמים והקבלנים, תוך הצגת אישורים מרבנים ובתי דין, בשורה הנחשפת ב"בחדרי חרדים" לראשונה עשויה להביא קרן אור לרוכשים.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי אנשי 'אתרא קדישא' ומשפחת גולובנציץ נמצאים לראשונה במגעים, הנמשכים כבר תקופה, בנוגע לקרקעות שבבעלות משפחת גולובנציץ. על פי חלק מהמעורבים ששוחחו עם "בחדרי חרדים", כבר הושגה הסכמה בין הצדדים, אך עם זאת, טרם התקבל לכך אישור ממשפחת גולובנציץ.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי המגעים המדוברים נוגעים לשטחים נוספים שבידי גולובנציץ, שלא נמכרו עד כה, שם יפקחו פקחי אתרא קדישא. לטענת גורמים המעורים בנושא, "הסיבה שגולובנציץ נכנעו היא שמסביב לשטחים שלהם מתחילים לבנות המון פרויקטים ברמת בית שמש ג' ו-ד', אלפי דירות, וכולם עובדים עם אתרא קדישא. רק השטחים שלו נשארו תקועים לבינתיים".

(הפגנות ומחאה כנגד החפירות במתחם גולובנציץ)


לדברי הגורמים, על פי ההסכמה המסתמנת בין הצדדים, משפחת גולובנציץ הסכימה לאפשר לפקחי "אתרא קדישא" לבצע חישוף לשטחים בבעלות המשפחה במטרה להסיר חשש מהימצאות קברים במקום.

כמעט זה שש שנים שמתנהל מאבק בשל פרשיית הקברים במתחם גולובניץ, שסירבו לקבל את מרות ארגון 'אתרא קדישא' והם מצידם ערכו הפגנות ומשמרות מחאה בעקבות העבודות במקום, מה שהביא לפילוג קשה ב'עדה החרדית', כאשר הגאב"ד הגרי"ט וייס מצדד באתרא קדישא והראב"ד הגר"מ שטרנבוך מצדד בגולובנציץ.

כזכור, בעקבות המחלוקת הוקם ארגון מתחרה ל'אתרא קדישא', בשם 'ארץ החיים', אך לאחר תקופה היא נסגרה לאחר התפטרות יו"ר האגודה יענקי פלאי.

אחד משיאי המאבק היה תקיפתו של הקבלן החרדי אריה גולובנציץ, מבעלי מתחם הבנייה. בבית המשפט התברר שהוא זה שתקף את האברכים, והם זוכו לחלוטין וכעת הם מנהלים נגדו תביעה אזרחית.

גם עתירה שהוגשה לבית המשפט העליון כנגד העבודות של רשות העתיקות והקבלנים ממתחם גולובנציץ נדחתה, לאחר שרשות העתיקות הצהירה כי היא מביאה את העצמות שנמצאו במקום לקבורה, וכן תעשה הערכת מצב מחודשת באשר לשטחים שבהם נמצאו פירים ועצמות במתחם.

השטח עצמו תקוע בבית המשפט עם מחלוקת בין המשפחה לעמותת 'גבעת ירושלים', זאת מבלי קשר לפרשת הקברים.

כאמור, לדברי גורמים במעורבים בנושא, בשבועות האחרונים הושג הסכם בין גולובנציץ לאתרא קדישא לפיו, פקחי הארגון יפקחו על העבודות החישוף וייתנו פתרונות הלכתיים לקברים בשטחים הנוספים של המשפחה. עם זאת, במשפחת גולובנציץ טרם אישרו את הפרטים.
אתרא קדישא גולובנציץ בית שמש קברים מחאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד