י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

האוצר ביקש - ורוב חברות הביטוח יצטרפו לכיסוי נזק השריפות

החברות התבקשו לשלם את ההפרש בין הפיצוי שמס רכוש צפוי להעניק לנפגעי השריפות לבין הסכום שהיו משלמות לולא הוכרז על אירוע טרור

כחלון בדירה שרופה. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90
כחלון בדירה שרופה. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90



היום (ג') זומנו באופן בהול מנכ"לי חברות הביטוח לפגישה עם שר האוצר, משה כחלון, וסגנו יצחק כהן. הדיון נסוב סביב בקשת המדינה מהחברות להשלים את הפער בין פוליסת הביטוח (למי שיש) על תכולת הדירה לבין הפיצוי שמס רכוש נותן.

בשעות הערב נודע כי מרבית חברות הביטוח נענו לבקשה. בכיר בענף הביטוח אישר כי הראל, מנורה ומגדל הסכימו להשלים את הפער בין הפוליסה לפיצוי של מס רכוש. לפי הערכות, חברות הביטוח יידרשו להשלים כמה עשרות מיליוני שקלים.

פוליסת ביטוח דירה נחלקת לשניים: ביטוח מבנה, שמכסה את מעטפת הבית, ובכלל זה ארונות קיר, שטיחים מקיר לקיר וכל מה שמחובר למבנה. הוא אינו כולל גינה, למשל, וגם לא את מה שאינו מחובר למבנה. החלק השני מכסה את תכולת הבית, כולל בגדים, רכוש, מחשבים, תכשיטים, ציורים ועוד. ניתן לרכוש כל ביטוח בנפרד. בפוליסות אלה יש חריג — הן אינן מבטחות את הדירה במקרה של אירוע טרור או מלחמה.

הכרזת רשות המסים על כך שהשריפות היו אירוע טרור מבטלת את הביטוח. במקביל, הפיצוי המקסימלי שמעניק מס רכוש למי שתכולת דירתו נפגעה נאמד ב–150 אלף שקל. בנוסף, הביטוח של מס רכוש אינו כולל אובדן תכשיטים, חפצים, מזומן ועוד. סכום זה אינו מספיק למי שכל תכולת דירתו נפגעה. למעשה, מי שהיה בעל ביטוח פרטי שמכסה את תכולת הדירה בהתאם לרכוש שצבר — פוליסת הביטוח אמורה לפצותו במלואה בגין הנזק. ואולם ההכרזה על אירוע טרור מבטלת את הפוליסה.

בעקבות זאת, פנה אתמול כהן למנהלי חברות הביטוח, וביקש מהם לשלם את ההפרש בין מה שמס רכוש מפצה לבין הפיצוי שמגיע למבוטחים בפוליסה שרכשו.

הבעייתיות בתשלום של חברות הביטוח נעוצה במה שמכונה מבטחי משנה. מבטחי משנה הן חברות הביטוח הגדולות בעולם, שמורידות את הסיכון מחברות הביטוח הישראליות, ונושאות במרבית הנזק. ניתן לתבוע את מבטחי המשנה רק אם קרה מקרה ביטוח. הגדרת השריפות כאירוע טרור מבטלת את אירוע הביטוח, וכתוצאה מכך הן אינן מחויבות לשלם על הנזק.

בנוסף, הדרישה יוצרת מצב לא בריא בחברות הביטוח. גובה הביטוח והסיכון שאליו חברת הביטוח חשופה אינו ידוע, שכן בהחלטה של רגע המדינה דורשת ממנה לשלם סכום גבוה ממה שהפוליסה מחייבת אותה. מה המשמעות אפוא של ניהול סיכונים, הכנת עתודות כספיות לביטוח, שימוש בתקנות סולבנסי 2 (תקנות שמתאימות את ההון העצמי של חברות הביטוח לסיכונים שהן לוקחות על עצמן)? אלה נהפכים לחסרי משמעות, ולמעשה הופכים את הביטוח בישראל לכמעט בלתי־אפשרי. במצב זה של חוסר ודאות, ובמיוחד במדינה שחשופה לאירועים ביטחוניים, המשמעות הכלכלית תהיה ייקור פרמיות הביטוח כדי לעמוד בדרישות התשלום של המבוטחים.

חילוקי דעות קשים התגלו אתמול בין המשטרה ומערך הכבאות לרשות המסים ומשרד האוצר. זאת, לאחר שרשות המסים פירסמה את רשימת היישובים שנכללים בפיצוי קרן מס רכוש, מפני שהשריפה בהם התחילה בהצתה על רקע לאומני. במשטרה ובכבאות מותחים ביקורת על הפרסום, ומדגישים כי אין אף אחד שיכול לקבוע בוודאות הצתה על רקע לאומני באף זירה.

לפי המשטרה, המקרים שבהם יש חשד להצתות נמצאים בחקירה, שבה נבדק גם הרקע להצתה. "אנחנו לא יכולים להתחרות בדיבורים של הפוליטיקאים שמדברים על פיצויים", אמר מקור במשטרה.

קישורים:
''לתת העדפה ברורה לזוגות צעירים בדירות''
המלצות ליצמן: במבה בחוץ, סימון סוכר בפנים
''קידוחים חדשים? קודם תפתחו את מאגרי הגז שמצאתם''
משה כחלון חברות הביטוח פוליסת דירה גל שריפות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד