ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

נחתם הסכם לבניית 14 אלף דירות בבית שמש - כ60% מהן לחרדים

הממשלה ועיריית בית שמש סיכמו על בנייה מואצת של שתי שכונות גדולות בדרום העיר - אחת מיועדת לאוכלוסייה החרדית והשנייה לציבור הכללי • קרקע לבניית 3,800 הדירות הראשונות תשווק עוד השנה במסלול מחיר למשתכן

נחתם הסכם לבניית 14 אלף דירות בבית שמש - כ60% מהן לחרדים





הממשלה חתמה באחרונה עם עיריית בית שמש על הסכם גג לבנייה מואצת של 14 אלף יחידות דיור בעיר בשנים הקרובות. אף שהחתימה הרשמית על ההסכם מתוכננת להתבצע בטקס חגיגי שיתקיים רק בעוד כמה שבועות, משיקולי לוחות זמנים של הבכירים המתכוונים להשתתף באירוע, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בפועל כבר חתמו עליו כל הצדדים המעורבים — משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, רשות מקרקעי ישראל ועיריית בית שמש — כשההסכם אושר לפני כמה שבועות במועצת העיר.

מדובר בהסכם מורכב ורגיש במיוחד לאור המאבק המתנהל בעשור החולף על דמותה של בית שמש, שעברה תהליך של התחרדות. בשנים האחרונות משמשת העיר אחד מאזורי המגורים המרכזיים של הציבור החרדי בישראל, ויעד הגירה מועדף מצד חרדים ילידי ירושלים, שאינם מוצאים פתרונות דיור מספקים בבירה.

לכן, לצד המשא ומתן השגרתי שמלווה כל הסכם גג, על מימון הפיתוח והתשתיות מצד המדינה כתנאי למוכנות הרשות המקומית להאיץ את הבנייה, למשא ומתן עם עיריית בית שמש היה גם ממד חרדי־חילוני. הנהגת העיר החרדית מנסה למקסם את פלח הבנייה שמיועד לציבור זה, ואילו המדינה מציבה תנאים המייעדים חלק מהבנייה גם לציבור הלא חרדי — דתיים לאומיים וחילונים — שעדיין מהווה פלח נכבד מאוכלוסיית העיר.

על פי ההסכם שנחתם לבסוף, בשנים הקרובות ייבנו בעיר שתי שכונות ענק חדשות, שישרתו את שתי קבוצות האוכלוסייה העיקריות של בית שמש: רמת בית שמש ד', שתיועד לציבור החרדי, והשכונה השנייה היא רמת בית שמש ה', שתאכלס בעיקר חילונים ודתיים לאומיים. כל אחת מהשכונות תחולק לכמה מתחמים שישווקו בנפרד וייבנו בהדרגה (ד'1, ד'2 וכו').

בגיבוש ההסכם היו מעורבים, בין היתר, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, אנשי אגף התקציבים באוצר, וכן יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ דודי אמסלם (ליכוד), שלו קשרים ענפים בקרב הציבור הלא חרדי בעיר. את העירייה ייצגו במשא ומתן יו"ר ועדת התכנון והבנייה העירונית, משה מונטג, בתיאום עם ראש העירייה משה אבוטבול.





שתי השכונות החדשות מתוכננות לקום בדרום בית שמש (ראו מפה). במערבית מביניהן, המיועדת לציבור החרדי, צפויות להיבנות כ–7,000 דירות. בשכונה המזרחית, המיועדת לאוכלוסייה הלא חרדית — חילונים, מסורתיים ודתיים לאומיים — ייבנו כ–5,000 דירות. 2,000 יחידות דיור נוספות ייבנו בהתאם לתוכניות קטנות יותר — אם כי ככלל קובעת התוכנית מפתח שלפיו כ–60% מיחידות הדיור שייבנו ישרתו את הציבור החרדי, ושאר הדירות ייבנו עבור הציבור הלא חרדי.

חשוב לציין כי לא קיימות דרכים חוקיות שבאמצעותן ניתן למנוע מאדם חרדי לרכוש דירה בחלק הלא חרדי, ולהפך. עם זאת, כדי להבטיח כי כל אחת מהשכונות החדשות אכן תאוכלס בקבוצת האוכלוסייה שלה היא מיועדת, ננקטו כמה צעדים, בעיקר בתחום התכנון, שאמורים להבטיח את צביונה.

כך למשל, השכונה החרדית תוכרז מראש כשכונה שתישא צביון דתי, ותנועת כלי רכב בשבת תיאסר בה. עוד נקבע כי הבנייה תיעשה עד לגובה מקסימלי של שש קומות בלבד — בשל הימנעות הציבור החרדי משימוש במעליות שבת. עוד תכלול הבנייה במקום מאפיינים המותאמים לציבור החרדי, בהם מרפסות סוכה, כיור לנטילת ידיים וכיור כפול במטבח, והתכנון מייעד שטחים גדולים יותר למוסדות חינוך, בשל מספר הילדים הרב בציבור החרדי.

ברמת בית שמש ה', לעומת זאת, סוכם כי הבנייה תהיה עד לגובה של 10 קומות, וכי תותר בשכונה נסיעה בשבת. עוד מתוכנן להיבנות במרכז השכונה קאנטרי קלאב.

מתוך כלל יחידות הדיור המתוכננות להיבנות לפי ההסכם, קרקע לבניית 3,800 מהן תשווק ליזמים עוד השנה, חלקה במכרזים שכבר פורסמו בחודשים האחרונים. מדובר במכרזי מחיר למשתכן, כש–80% מכלל יחידות הדיור מיועדות לזכאים חסרי דירה של משרד השיכון, במחיר מופחת, ו–20% מהדירות מיועדות לכלל הרוכשים במחירי שוק. יש לציין כי במסגרת מחיר למשתכן דירה בשטח של 100 מ"ר צפויה להימכר לזכאים בכ–900 אלף שקל.

קישורים:
''לתת העדפה ברורה לזוגות צעירים בדירות''
המלצות ליצמן: במבה בחוץ, סימון סוכר בפנים
''קידוחים חדשים? קודם תפתחו את מאגרי הגז שמצאתם''
דירות בבית שמש בניה בית שמש רמת בית שמש ד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד