כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

צפו ולמדו: שבע טירות מדהימות שהוענקו לנשים במתנה

מלי אברהם הלכה בעקבות טירות פאר שנבנו לנשים על ידי הגברים בימי עבר, ומזכירה שלא תמיד הסוף כל כך זוהר

טירת קאסה לומה , צילום: ויקי
טירת קאסה לומה , צילום: ויקי



בעוד אנחנו, נשות עמל, משפחה וקריירה, עובדות שעות נוספות על מנת לממן את המשכנתא הענקית שהואילה מדינת ישראל לנדב לנו על מנת שנזכה לגור בה, היו נשים אחרות בהיסטוריה, שלא רק שלא נאלצו לעבוד קשה למען מגוריהן, אלא אף קיבלו בתמורה להיותן הן - טירות משלהן, כלומר, טירות שנבנו במיוחד בשבילן, לאות הוקרת והערכת הבעלים.

אז נכון שנשים אחרות באותה תקופה שלא שפר עליהן גורלן, נאלצו לאסוף תפוחי אדמה בשדה ולגדל ילדים ללא אנטיביוטיקה, אבל אנחנו כרגיל נוטים לזכור ולהזכיר רק את הזוהר והנוצץ... קבלו מספר טירות אדירות שנבנו מתוך הערה עמוקה לנשים והבעת מסירות נצחית. הנשים כבר מתו, אבל הטירות נותרו עד היום, מטביעות את חותמן בהיסטוריה גם לאחר מותם.

גברים, צפו ולמדו!

טיפוס על גבעה וירידה תלולה: הגנרל הנרי מיל פלאט הבטיח לאשתו מארי טירה רחבת ידיים ומפוארת. הטירה, ששמה קאסה לומה שבטורונטו, קנדה, נבנתה בין 1911 ל-1914. משמעות השם קאסה לומה בספרדית הוא 'הבית שעל הגבעה'. פאלט, שמוצאו מספרד, לא חסך בהוצאות והטירה נחשבה לסופר מודרנית בזמנו, כשעלותה הכוללת הייתה מעל 5 מיליון דולר. במונחים של היום, הסכום הזה שווה ערך ל-65 מיליון דולר.

כ-300 פועלים עמלו בחריצות לבנות את הטירה המדהימה על 93 חדריה ושלוש קומותיה, ביתני הציד, חדרי המשחקים, המעברים הסודיים, והאורוות שבה. זו הייתה טירה מודרנית שהקדימה את זמנה - היו בה מעלית, ותנור בישול ענק ש"הכיל פרה שלימה". 10 שנים חיו הזוג בטירה באושר ובעושר, ואז נאלצו לעזוב - השפל הכלכלי שלאחר מלחמת העולם הראשונה השפיע גם על הזוג, והם לא יכלו יותר לעמוד בהוצאות הטירה.

לאחר שעזבוה, סבלה הטירה מהזנחה, והחלו דיבורים על הריסתה. מפה לשם פצחה מלחמה נוספת- במהלך מלחמת העולם השנייה, שימשה הטירה כאתר מחקר סודי לצורך פיתוח סונאר נגד צוללות גרמניות.

כיום, לאחר שיפוץ חיצוני של ב-15 שנים, קאסה לומה משמשת כמוזיאון ואטרקציה תיירותית. סביבה נשתלו 20 דונם של גנים יפהפיים והיא ניצבת במרכזם.

אי הלב (השבור): ג'ורג' בולדט, אמריקני עשיר מאד, התחתן עם לואיס, אשה מיוחדת לדעתו, והחליט לבנות לה טירה ענקית ומושקעת בעלת 6 קומות, 20 חדשים, גשר מתרומם, חדרי משחקים מיוחדים לילדים ולחבריהם, ואחר כך לנכדים... וכל זאת על שטח של 20 דונם במפרץ אלכסנדריה בנהר סיינט לורנס בניו יורק. הבניה החלה בשנת 1900, ובה השתתפו 300 אנשי מקצוע.

הוא תכנן למסור לה את הטירה בשנת 1905, אך הסיפור הסתיים כטרגדיה: לואיס נפטרה במפתיע בעקבות מחלה אלימה וחטופה. שבור לב, עצר בולדט את הבנייה, נטש את האי ולא שב לשם עוד לעולם. במשך 73 שנים, הטירה עמדה נטושה וספגה נזקים מחורפים קשים, עד שב-1977, הנהלת "אלף האיים" רכשה את האי ואת בית הסירות שלידו, עבור דולר אחד. הטירה עברה שיקום לטובת הדורות הבאים וכיום היא משמשת כאתר תיירות ידוע.

טירת דוברויד: תעשיין עשיר, ג'ון פילדן, בחר לאישה בפועלת כותנה מקומית. רות סטנטפילד שמה. כמתנת נישואין, העניק לה את טירת דוברויד. אבל סיפור האגדה הפך לבית מהומה: הנישואים החלו לקבל גוון של מתיחות במהלך הבנייה של הטירה בת 66 חדרי הפאר, 4 צריחים, מגדל מרכזי ואורווה גדולה.

פילדן החליט פתאום שאשתו אינה מספיק מעודנת ומתורבתת כדי לאכלס את הטירה. לכן שלח אותה לבית ספר בשוויץ, בו היה עליה להשלים את השכלתה ולשפר את גינוניה. החלטה זו הרגה את הנישואין סופית.. והם נפרדו. 8 שנים לאחר שהושלמה בניית הטירה, נישא פילדן בשנית, אך בעיטת סוס הותירה אותו בכיסא גלגלים לשארית חייו.

הטאג' מאהל: הטאג' מאהל, אולי המבנה המפורסם ביותר בעולם, גם הוא נבנה על רקע טרגי. שאה ג'האן שליט הודו בנה את הקבר המפואר הזה עבור אישתו היקרה שנפטרה, ארג'ומנד. זוהי בעצם מצבה וגל עד - הקיסר רצה להרים את מצבת הקבורה הגדולה ביותר שמישהו אי פעם בנה עבור אישה.
חלקים גדולים נבנו מאבן חול אדומה וחלקים מצופים בשיש לבן. את כל אבני הבניין סחבו פילים ממרחקים עצומים כמו מסין, אפגניסטן ואפילו מתימן. העיצוב שואב השראה מארכיטקטורה הודית, איסלמית ופרסית, אך הכוונה העיקרית אינה דתית, כי אם הנצחה.

טירת לידס: טירת לידס ליד קנט, אנגליה, החלה דרכה כביצור מלחמה, אך בעצם נבנתה על ידי המלך ריצ'רד השני כמתנה לאשתו אן מבוהמיה. המלך ריצ'רד היה רגיש ושאף לשלום בממלכה וכדי לברוח מעימותים צבאיים, הוא היה "בורח" לטירת לידס.

טירת לידס מעוצבת בקווים רכים ויפים והייתה שייכת בהמשך גם למלכה אלינור, לאשתו של המלך אדוארד השני והשלישי, וכן לאשתו של הנרי החמישי. אדוארד הראשון אף טרח להביא להקה שתשיר בכל בוקר לכבוד אשתו בטירה.

טירת קרייגדרוש: טירה זו נמצאת בבריטיש קולומביה, קנדה. מהגר סקוטי בשם רוברט דאנסמויר הצליח להרוויח הון רב, והבטיח לבנות לאישתו ג'ואן בית חלומות. ב-1887 שכר דאנסמויר את שירותיהם של שני מעצבים שיבנו לו את הטירה, אחד מהם מת ארבעה חודשים לאחר תחילת הפרויקט, אולם השני סיים לבדו את הבנייה. זה לא כל כך עזר לדאנסמויר, שנפטר ב-1889, כשנה לפני סיום הבנייה - כי לא במותו ייקח הכל..

השטח המקורי של הטירה נפרש על פני יותר מ-113 דונם, בו נבנו 39 חדרים על פני ארבע קומות וחצי. 87 מדרגות מובילות לראש המגדל, אך לאחר שצולחים את המכשול, נגלה אל מול העיניים הנוף המדהים של נמל ויקטוריה במערב, מיצרי חואן דה פוקה בדרום והרי אולמפיק, איי סן חואן והעיר ויקטוריה במזרח. בנוסף, יש באחוזה 17 קמינים, ציפוי חיצוני משיש, גרניט, אבן חול וטרה קוטה. כמו מרבית קודמותיה, הטירה משמשת כיום לעסקי התיירות.

טירת לרנאש: על חצי האי אטאגו שבניו זילנד ממוקמת טירת לרנאש. תחילת הבנייה הייתה ב-1871, כשאוסטרלי בשם וויליאם לרנאש החליט לבנות בית לאשתו, אליזה ג'יין גויס. הבנייה הושלמה ב-1887, כשאולם נשפים נבנה לכבוד יום הולדתה ה-21 של ביתו, קייטי.

בנוסף לאולם הנשפים, יש בטירה 43 חדרים וצוות המונה 46 משרתים. למרות שהבית נבנה מאהבה, הוא לא הבטיח אושר. הטירה נחשבת לרדופה, כשבשנת 2008 דווח על 30 מקרים של רוחות רפאים. לאחר הדיווחים, ביקרו בטירה צוותי חוקרים אשר ניסו לרדת לעומק התעלומה - בינתיים ללא הצלחה.
טירת פאר קאסה לומה טאג' מאהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד