י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הכירו את המנדלה: שיטת טיפול ייחודית בשרטוט, ציור וצבע

שרהלה טויטו, או בשמה המוכר יותר 'שרהלה מנדלה', גילתה להפתעתה כי יש משהו שגבר על בעיות הקשב והריכוז וגרם לה לשבת שלוש שעות רצופות ולצייר מנדלות • מאז היא עוזרת ומאזנת אנשים וילדים וחווה רגעים מרגשים של ריפוי

סדנת מנדלה: רגשות צפים ספונטנית
סדנת מנדלה: רגשות צפים ספונטנית



את המנדלות - צורת ביטוי גרפית שמרכזה צורת מעגל וממנו נוצרים באופן ספונטני ביטויים גרפיים נוספים שמייצגים זרימה ומעגלי אנרגיה - פגשה שרהלה טויטו (27, כפר חב"ד) לראשונה דרך חברה. היא נרשמה לסדנת ניסיון ומצאה את עצמה יושבת במשך שלוש שעות באותו מקום, מציירת ומתמקדת - לא אופייני כלל לבעיית הקשב והריכוז שלה.

לעוד סדנה היא לא חזרה, אך מצאה את עצמה מציירת מנדלות - המשמשות ככלי טיפול ומביעות דברים שחבויים בנפש - בכל פיסת דף מזדמנת. "רכשתי לעצמי מחוגה והתחלתי ללמד את החניכות במוסד בו הדרכתי, לצייר מנדלות", היא אומרת בשיחה עם 'לובי נשי'.

"בכל פעם שרציתי להפתיע חניכה, הייתי רוכשת לה מתנה: מחוגה. הבנות החלו לצייר מנדלות ולהפתעתי ראיתי שזה משפיע. בנות בעלות קשיי קשב וריכוז קשות נכנסו למצב של ריכוז ורוגע תוך כדי ציור המנדלות".

זה בדיוק השלב בו החליטה ללמוד את התחום באופן מקצועי. שרהלה הבינה שיש פה משהו שהוא מעבר לציור אסטטי ותמים. כן, מסתבר שהמנדלה היא כלי טיפולי מדהים בצורה ובצבעים.





במשך כשנתיים היא למדה את השיטה. "זוהי שיטה העוסקת בהרמוניה. חיבורים של אונה ימנית ושמאלית במח, חיבורים של רגש ושכל. כאשר מישהו חווה בעיה הרגש מונע ממנו לנתח באופן מושכל את הסיטואציה. יצירת המנדלות מורכבת משרטוט מדויק המאפיין את הצד השכלי - וגם מצביעה בשלל צבעים הנעשית באופן אינטואיטיבי ונותנת מקום לרגש. מחקרים הוכיחו שבזמן ציור המנדלות נוצרת הרמוניה בין השכל לרגש וכך נוצר אקט טיפולי של ממש. הציור מאפשר לדברים מהתת מודע לצוף. בחירת הצבעים מאפשרת הגעה לאיזון, מאפשרת פתירת בעיות גדולות וקשות של חוסר איזונים".

לאחר שסייעה לאנשים הקרובים אליה, פתחה שרהלה סדנת מנדלות ואחריה נפתחו עוד רבות. כיום היא מפעילה קבוצות רבות בציורי המנדלה של ילדים, נערות ונשים, וגם מטפלת באופן פרטני. "כל שבוע יש מישהי שמתפרצת לפתע בבכי. תוך כדי העבודה על המנדלות הרגשות צפים ועולים", משתפת שרהלה ומסבירה: "לכל אזור בגוף יש מנדלה שונה בהתאם למרכזי אנרגיה שונים וחשובים. במהלך ציור של מנדלה מסוימת, יצופו בעיות הקשורות לאותו אזור בגוף".

"לפעמים יש בעיה בחיים שאנחנו מתעקשים לפתור בדרך שנראית לנו נכונה. איננו משאירים מקום להקדוש ברוך הוא להיכנס ולתת לנו לסמוך עליו. בציור המנדלה אתה נמצא ביצירה כל רגע מחדש. מתקיים שחרור ונתינת מקום שמאפשרת לנו לשחרר ולתת לקדוש ברוך הוא לעשות את שלו. העבודה היא לא מתוכננת, אלא אינטואיטיבית"





שרהלה מספרת על מקרה שבו הגיע אליה ילד, לאחר שהחל לגמגם פתאום ללא סיבה מובנת. תקופה ארוכה הוא טופל על ידי פסיכולוגים ודבר לא עזר ואף לא שיפר את הגמגום. הוא הגיע אליה למפגשים פרטניים בהם עבדו על המנדלה של איזור הגרון. בשבוע השלישי מתחילת הטיפול נעלם לו הגמגום לחלוטין –היה, כלא היה.

הורים לילדים עם קשיי דיבור מדווחים על שינויים עצומים לטובה, ודווקא ילדים עם בעיות הקשב הכי קשות, הם אלו שיושבים לצייר את המנדלות במשך הזמן הכי ארוך. ניתוח המנדלות שהילדים יוצרים נעשה באופן דומה לניתוח ציורי ילדים.

כיום ישנן סדנאות שפועלות בכפר חב"ד, צפריה ולוד, והשאיפה היא להתרחב ולאפשר לכל אחד לגשת לטפל באזור נגיש ונח בשבילו.
מנלדה ציור שרטוט שרהלה טויטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד