י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הנשיא ריבלין הותקף והתנצל: "לצערי הוחרף המתח"

לאחר שהבוקר הצטרפו ליצמן ומקלב לתוקפים, ריבלין פרסם הבהרה - "בדבריי אמש ביקשתי להביע את דאגתי הכנה בדבר המחלוקות הקשות בנושאי דת ומדינה מתוך כוונה להרבות שלום, אך לצערי הוחרף המתח ועל כך אני מצר ומצטער"

הנשיא ריבלין, חזר בו?
הנשיא ריבלין, חזר בו?

המתקפה נגד דבריו של נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין שהבהיר כי הוא תומך לשקול תחבורה ציבורית בשבת – ממשיכה במלוא עוזה, הבוקר הצטרף למוחים שר הבריאות יעקב ליצמן, ששוהה בימים אלו בארה"ב. בעקבות המחאות פרסם הנשיא ריבלין הודעה בה הוא מתנצל וחוזר בו מהדברים.

"שמירת השבת היתה ותישאר תמיד סמל יהודי קדוש. כל שינוי במעמד השבת מהווה פגיעה קשה ביום הקדוש לעם היהודי וגם ביום המנוחה הלאומי", הגיב ליצמן לדברי הנשיא. לדבריו, "בכל הדורות מסר עם ישראל נפשו למען שמירת השבת ומניעת חילולה בפרהסיה וכך יהיה גם בעתיד".

"ראוי שנשיא המדינה ינקוט בקו ממלכתי הרואה את הצביון היהודי של המדינה כערך עליון ואת מורשת הדורות כקונצנזוס בין כלל האוכלוסיות בישראל", תקף ליצמן, זאת התורה לא תהא מוחלפת וכי אין כל מקום להביא לשינוי בנושאים מקודשים וערכיים אלו, כקדושת השבת, חמץ בפסח וכדומה", הוסיף.

ח"כ אורי מקלב הגיב על דבריו של ריבלין, ואמר ל"יתד נאמן" כי - "הדברים המצוטטים מפי נשיא המדינה ריבלין, חמורים ותמוהים. האם ישנו הבדל בין הפרהסיה הלאומית לפרהסיה המקומית או השכונתית. האם בדברים שיצאו מבית נשיא המדינה מציעים 'מדינה אחת לשני סוגי יהודים', רח"ל?

"באלו אזורים מציע ריבלין שימכרו שם חמץ בפרהסיה, על יד בתי הכנסת המתרבים ופורחים בקיבוצים וביישובים ברחבי ישראל? אפילו ברחובות יפו הערבים מכבדים את חגי ישראל וסוגרים את המאפיות בפסח! היכן יפרצו פרצות בחומות השבת, הרי ברוך ד' אין עיר וישוב בישראל שאין שם שומרי תורה ומצוות ורבים שומרי מסורת ומורשת היהדות ובעלי רגש יהודי שבוודאי הדבר יהיה לצנינים בעיניהם ופוגע בהם? האם רק במובלעות השכונות החרדיות יזכו לראות את מסורת שמירת התורה והמצוות?" שאל מקלב.

לדבריו, "במדינת ישראל אין מקום ללא מסורת ושמירת גחלת היהדות, אנו עדים לצימאון גובר בכל חלקי העם ברחבי הארץ לתורה ויהדות, יהודים המבקשים להצטרף לשיעורי תורה, הורים המחפשים חינוך תורני ומסורתי לילדיהם וכל זאת בגלל החשש מהניתוק והבורות הנכפים עליהם".

"הדברים החמורים שצוטטו בשם נשיא המדינה, הם עקירת קדשי ישראל מארץ ישראל, ואינה רק שאלה של הפרדת דת ומדינה או פגיעה בסטטוס קוו. הרעיון במהותו הוא פוגעני ביותר והרי זה כמבקש לעקור הכל. חמור ותמוה שאמירות כגון אלו יוצאות מבית נשיא המדינה וגורמות נזק חמור", הוסיף.

גם ח"כ יגאל גואטה הגיב לדברים ואמר כי "אני חשבתי לתומי שנשיא המדינה אמור לאחד את העם. אבל בימים אלו, שראשי המדינה משתגעים מי יהיה קיצוני יותר, וסוחבים את כל העם למסלול מסוכן מאד, ואין דעת ואין יישוב הדעת, מה לא עושים על מנת לקבל כותרת שייזכרו שאתה קיים".

בעקבות הסערה כאמור, החליט הנשיא ריבלין לפרסם הבוקר הבהרה על דבריו: "בדבריי אמש ביקשתי להביע את דאגתי הכנה בדבר המחלוקות הקשות בנושאי דת ומדינה מתוך כוונה להרבות שלום, אך לצערי הוחרף המתח ועל כך אני מצר ומצטער. אמרתי בעבר ואומר שוב, יותר מששמרו ישראל על הסטאטוס קוו, שמר הסטאטוס קוו עליהם, עלינו. אני מאמין, כי ברמה הלאומית אסור לנו לפגוע בסטאטוס קוו שהוא יסוד מרכזי בעיצוב התפיסה הלאומית שלנו, בוודאי בנושא כמו חשיבותה של השבת בשמירה על מדינת ישראל כמדינה יהודית.

"הפרהסיה היהודית ובמרכזה השבת שמרה ושומרת על צביונה היהודי של מדינת ישראל ועל אחדות בין חלקי האומה והעם. בדבריי אתמול אמרתי דברים ברורים בדבר אופייה הדתי של מדינת ישראל ועל כך שבמדינת ישראל לא ניתן להפריד בין הדת והאמונה שנשאו אותנו שנות דור לבין חיינו כיום. בדבריי, ביקשתי לשאול כיצד עלינו ליישב את המחלוקות הקשות בתוכנו במטרה להפחית את המתח ביניהן, מתוך דאגה כנה לשמירה על חוסנה של החברה הישראלית ומדינת ישראל.

"אמרתי שבדיונים עתידיים, יש לשקול לעגן בהסכמה ובהידברות הסדרים שיאפשרו ביטוי וכבוד לאורחות החיים, כפי שהדבר כבר נעשה היום. כבר היום מגלה מדינת ישראל ובצדק כבוד ותמיכה משמעותיים בקהילות שונות וערבה לצרכיהן ובכך גאוותנו. כך, אני תומך בסגירת כביש בר אילן בירושלים בשבת ותמכתי באיסור כפית לימודי ליבה על החברה החרדית בישראל.

"לכן אמרתי גם, שמדינה שמכבדת את צרכי כל קהילה וקהילה, צריכה לחתור למציאת הסדרים בהסכמה שיאפשרו לכל ציבור לתת ביטוי לאורחות חייו, חלילה לא במחיר הפרה של הצביון היהודי של מדינת ישראל, אלא מתוך כבוד והבנה לדרכן של הקבוצות השונות וזאת, כפי שאנו מקפידים לעשות , בשערי חסד, במאה שערים ובסנהדריה בואכה בר אילן. אני חוזר ומצר על כך שדברי לא נוסחו ברגישות ובבהירות המספיקים ומתפלל שנזכה להרבות שלום ואהבת חינם בינינו".

כזכור, בעוד הבכירים החרדים ביכרו לשתוק אמש, הגיב מלכיאלי ל"בחדרי חרדים" כבר אתמול ואמר כי "בני ישראל שומרים את השבת במשך אלפי שנים והשבת שומרת עלינו. נשיא המדינה הינו האזרח מספר 1 במדינה היהודית וראוי שייצג את היהדות והלכה בכבוד הראוי לה", תקף את הנשיא. לדבריו, "אבל אין זה פלא, שבתקופה שמנסים לעשות שינוים בכותל לאחר שנים רבות ולהקים רחבה לרפורמים, או שבגץ מנסה להכתיב לרבנים מה לפסוק לציבור הרחב, אנחנו נתקלים גם בדיבורים מצד בכירי המדינה על תחבורה ציבורית בשבת".

גם סגן שר האוצר יצחק כהן אמר אמש בתגובה ל"בחדרי חרדים" כי "קשה לי להאמין שזה נכון, אולם אם כן - זה חמור מאוד"
ריבלין תחצ בשבת ליצמן וריבלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד