י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"נוהג ברכב לא תקין בחורף? אתה עלול לשלם בחיים"

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מן השנה החולפת אודות תאונות דרכים בחודשי החורף אינם מעודדים - מה צריך לעשות כדי להיזהר? / אבי איתן

"נוהג ברכב לא תקין בחורף? אתה עלול לשלם בחיים"
יחצ

בשנת 2015 חלה עליה של כמעט 90% במספר ההרוגים בתאונות בין החודשים ינואר ומרס, לעומת התקופה המקבילה בשנת 2014. מדובר במגמה של עליה במספר ההרוגים המורגשת גם כיום, כאשר נשארו עדיין חודשיים לסיום שנת 2016 כבר יש 323 הרוגים בכבישים, לעומת 304 הרוגים בכל שנת 2015. החורף הממשמש ובא, עם גשמי הברכה והקור שבוודאי יגיעו איתו, רק מעלים את החששות מפני נפגעים נוספים בכבישים.

בדיוק בגלל החשש הזה, יזמו משרד התחבורה ואיגוד המוסכים מבצע לבדיקת כלי רכב לקראת החורף. הבדיקה מתבצעת במוסכים רבים ברחבי הארץ ובמסגרתה אמורים אנשי המוסך לבדוק את מערכות הרכב בדקדקנות. אם לא תימצא בעיה כלשהי – תינתן לבעל הרכב מדבקה שתעיד כי רכבו מוכן לחורף. אם תימצא בעיה – יוכל לתקן אותה על המקום ולקבל את המדבקה.

עווד פאעור, מנהל מוסך מרכז הצפון מוטורס, מרכז שירות ושיווק אזורי UMI, מסביר כי הרכב צריך להיות תקין לחורף מכמה בחינות: "כושר הבלימה של הרכב על הכביש כשהכביש רטוב הוא נמוך. לכן, צריך לבדוק את מערכת הבלמים אם היא בסדר ואם אין בה נזילות. צריך לבדוק את מערכת ההיגוי – היגוי על כביש יבש שונה מהיגוי על כביש רטוב. לבדוק תפוחי הגה, תפוחי פרונט, את המתלים השומרים על היציבות של הרכב בחורף.

"צריך לבדוק את מערכת החשמל – שיש אורות דרך, אורות בלמים ואורות רוורס. צריך לבדוק את המגבים – הקדמיים והאחוריים אם קיימים כאלה. אם המגבים לא טובים – לא תוכל לראות טוב את הדרך ויכולה להיגרם תאונת דרכים", אמר.

יש השפעות של שינויי מזג האוויר על המערכות של הרכב?

"בוודאי שיש", אומר פאעור. "פעם היו מורידים את המגבים של הרכב בעונת הקיץ ונוסעים בלי מגבים בקיץ. היום כבר לא עושים את זה ולכן, גם אם זה אוטו חדש, אם הוא עמד כל היום בשמש בקיץ – המגבים מתייבשים וכשתפעיל אותם בחורף הם ייקרעו או שלא ינגבו את המים טוב מהשמשה.

"מים על הכביש עלולים לגרום לכך שגם אם הבלמים שלך טובים ב-80%, יורדת האיכות שלהם ל-40% בלבד. אם הצמיגים קצת שחוקים אתה יכול להסתדר עם זה בקיץ כשהכביש יבש. בחורף אתה פתאום תרגיש שהאוטו לא מספיק יציב כי אין 'בשר' לצמיג. הרבה לקוחות זקוקים לטיפול במכסי הפנסים שלהם שדהו בגלל השמש. יש היום חומרים שמנקים אותם ועושים להם פוליש ואז התאורה יותר טובה".

רבים גם לא יודעים, אבל הנורות שמותקנות בפנסי הרכב רגישות מאוד לשינויי האקלים ולמעברים חדים מקור לחום ומחום לקור. בדיוק בגלל הסיבה הזאת, רבים נאלצים לפנות בעונות המעבר למוסכים לצורך החלפת נורות רכב שרופות.

פאעור ציין עוד כי למרות שהמוסך שלו נדרש לקנות את התוויות של איגוד המוסכים בעלות של בין 30 ל-40 שקלים, יתקיימו בו הבדיקות ללא עלות, מלבד עלות תיקונים ככל שכאלה יימצאו. "ברשת UMI החלטנו לעשות את הבדיקה הזאת בחינם ולתת את התווית של הבדיקה בחינם למי שעובר את הבדיקה יחד עם פנס שיכול לשמש את הנהגים במקרה שהם נתקעים עם הרכב בחושך.

האוטו תקין, אדם מקבל תווית, לא משלם שום דבר וממשיך הלאה. אם אנחנו מגלים בעיה ברכב – במגבים, בבלמים, בתאורה – אנחנו מודיעים לנהג ואומרים לו שאם ימשיך לנהוג עם התקלות הבטיחותיות הללו הוא עלול להיקלע לתאונה שעלולה להיות קטלנית. מאז שהתחלנו את המבצע ועד היום – 80% לא היו צריכים לתקן כלום ברכב אחרי הבדיקה. גם לא נתקלנו באדם שאמר שהוא לא רוצה לתקן את התקלות שנמצאו ברכב.

"אנחנו רואים כמעט כל יום אנשים נהרגים בכבישים. גם כשאנחנו שומעים על פצוע אסור לחשוב שזה לא משמעותי כי לפעמים הפצוע נמצא במצב יותר קשה מההרוג. הפצוע הזה יסבול, הוא והמשפחה שלו, עוד הרבה שנים. ברכב לא תקין עלולים לאבד את החיים", אמר.

לפרטים>>
רכב בחורף גשם זהירות בדרכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד