י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

תחקיר המקור על גור הוכיח את ההיפך

דווקא תחקיר ערוץ 10 הוכיח למה חסידות גור צודקת בדרכה. על עורכי התחקיר נותרו שאלות קשות

חסידי גור. צילום אילוסטרציה פלאש 90 - למצולמים אין קשר לנכתב במאמר
חסידי גור. צילום אילוסטרציה פלאש 90 - למצולמים אין קשר לנכתב במאמר

מפרק בתכנית 'המקור' המשודרת בערוץ 10 על חסידות גור, ניתן היה ללמוד את מה שלא ילמדו אתכם בבית הספר הכי יוקרתי לבישול ולתקשורת. למדנו איך עושים סלט גור. לוקחים שלושה נושאים לא קשורים וכורכים אותם לכדי תחקיר אחד על החסידות.

קודם שמים את נושא הכדורים הפסיכיאטריים בקערה, משהו שנפוץ לא רק בחסידות גור - סטטיסטית אחד מתוך שלושה ישראלים נוטל כדורים פסיכיאטריים, ואלו נתונים שמצאתי ומעודכנים ל-2013, כבר אז צויין שהמספרים, לכאורה גבוהים בהרבה ועולים כל שנה.

זה לא אומר שלא חייבים להדק את הפיקוח ושאסור להקל ראש במתן כדורים כאלה, בוודאי שכן. יחד עם זאת היכן המספרים? איזה תחקיר לא מציג נתונים מדויקים, מה מספר הבחורים שעוברים טיפול תרופתי פסיכיאטרי? כי אתמול דיברתי עם כמה מחסידי גור, הם חייכו בכאב, "גדלתי כל חיי בגור, לא כדורים, לא נעליים. רדיפה לשמה". למה את קולם לא הביאו?

בלי מספרים מדוייקים, רק מבוססי סיפורים ועדויות? סבבה. אז תביאו את כל העדויות, לא רק כאלה שמסתדרות עם דוקטורינת ה"חסידות גור היא כת". אם התחקירן היה רוצה, אני בטוח שהיה מוצא אלפיים או ארבעת אלפים כאלו.

בהמשך ציינו טרגדיה משפחתית של התאבדות שארעה לפני כמה חודשים, התאבדויות: גם זה, לא משהו שלא קורה. למעשה למעלה ממיליון בני אדם מתאבדים בעולם מדי שנה. יותר מכל המלחמות ומקרי הרצח. בקרב הצעירים עד אמצע שנות השלושים לחייהם התאבדות היא סיבת המוות השניה לפני שאר אלפי הדברים שאפשר למות מהם. וחסידות גור מה לעשות, איננה מפעל של שבבים. היא ריכוז של בני אדם.

שוב, זה לא הופך את המקרה לטראגי או מצער פחות. רק רשע יחשוב שזה מה שאנחנו חושבים. יחד עם זאת, האם בתחקיר הוצגו מספרים שמוכיחים על חריגה מהסטטיסטיקה האיומה? אם כן היו משתמשים בסטטיסטיקה, היו מגלים בדיוק את המקרה ההפוך - מקרי ההתאבדות נדירים ומעטים ביחס לחברה אחרת.

אגב, אלו שצעקו גיוועלד למחרת התחקיר, רק לפני שבוע כשהרשת סערה בגלל שני גרושים שהתאבדו טענו "ההתאבדות היא סוג של אלימות של הגבר כלפי האשה" - יחי המוסר הכפול והחמלה, יחי השוויון.

לקינוח התחקיר, הביאו טענות של ראש עיריית ערד על כך שהשר יעקב ליצמן דואג לחסידות גור ומשתמש בכוח הפוליטי שיש בידיו. יכלו פשוט להקרין את הסטיקרים של יהדות התורה על המסך שבאולפן ולהשמיע את הג'ינגל של המפלגה ברקע. כלומר, בוודאי שהוא, ליצמן - ידאג לבוחרים שלו, בטח שישתמש בכח הפוליטי שיש לו כי לכך נבחר.

המעניין הוא שבין התגובות הנזעמות, היו כאלה שכעסו על 'השתלטות חסידי גור בערד' באותה מידה שהתרעמו על הכדורים הפסיכיאטרים. בניגוד למה שהייתם מצפים לחשוב שהומניות ורצון -ראוי להערכה - להציל נפשות צעירים ממלתעות הממסד בגור הוא שמדיר שינה מעיניהם.

סיכומו של דבר: גם אם יש להם בעיות ובטוח יש, כמו בכל חברה, הם יודעים לדאוג לעצמם מעולה בלי תחקירים בערוץ 10, לבד. באופן אירוני ההוכחה לכך הוא התחקיר בערוץ 10.
חסידי גור המקור תחקיר ערד התאבדויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד