י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

דילמה הלכתית על התפילין שנפלו לאשפה

גדולי ישראל הכריעו שאין צורך לחפש את התפילין אם העלות גבוהה במיוחד, אך הגר"ח קנייבסקי הכריע "יגעת ומצאת תאמין"

התפילין נופלים לתוך פח האשפה
התפילין נופלים לתוך פח האשפה

פרשת התפילין שנפלו בטעות לפח האשפה בשכונת ויליאמסבורג בברוקלין, שסוקרה בהרחבה ב'בחדרי חרדים', ואשר הסתיימה לאחר חיפושים שלוו בהוצאות גדולות באתר הפסולת וללא תוצאות - הגיעה לפתחם של פוסקי ההלכה, שדנו בשאלה עד כמה היה מוטל על החסידים לטרוח ולהוציא הוצאות כדי למנוע את ביזיון הקודש.

בעלון התורני 'וישמע משה' מובאת שורת פוסקים אותם שאל המחבר הרב משה פריד.

תשובתו של הגאון רבי שמאי גרוס הייתה שאין חיוב להוציא הוצאות גדולות על זה, שהרי אין כאן מי שעשה מעשה מחיקה וביזיון בידיים, ואפילו גרמא בעלמא אין כאן, ויש בזה כמה ספיקות, א. ספק אם יועילו החיפושים וימצאו את התפילין כלל. ב. אף אם ימצאום שמא יהיה זה כבר לאחר שייפסלו וימחקו השמות, ולכן אף שיש מעלה לטרוח ולהשתדל עד כמה שאפשר למצוא את התפילין ולהצילם מבזיון, מכל מקום אין צריך להוציא על זה הוצאות גדולות, ועדיף להשקיע את הכסף, בלקנות כמה זוגות תפילין, ולפתוח בהן גמ"ח זיכוי הרבים.

אך הגאון רבי מנדל שפרן פסק: דוודאי אם היה עושה מעשה בידיים של ביזיון התפילין ועובר בזה על לאו ד"לא תעשון כן להשם אלוקיכם" שהוא לאו על מחיקת השם, היה מחוייב למסור כל ממונו כדי להציל את עצמו מן הלאו, אבל מכיוון שלא עשה מעשה כלל, אם כן לכל היותר זה כמצות עשה שמחוייב להוציא עד חומש מנכסיו. ויותר לא יוציא מכל מקום, בוודאי שגם בזה אין חיוב אלא שמכבד את השם מי שמרבה כבוד שמים, מובטח לו שמן השמים ירוממו את כבודו.

(מצלמת האבטחה מגלה היכן התפילין)


הגאון רבי יצחק זילברשטיין פסק שאין להוציא רק סכום שרגילים להוציא עבור מצוות כגון עד 500 דולר, או לכל היותר שווי של התפילין ולא יותר, וכן כשהיו שריפות ברחבי הארץ, ויש מקומות שהיו ספרי תורה נתונים בסכנה ויש מקום להציל את ספר התורה מביזיון, אם יש צורך לשלם הון גדול יותר ממחיר ספר התורה, אין חיוב בדבר, אבל מ"מ מי שעושה זאת מרבה כבוד שמים.

כשהגיעה השאלה לפתחו של הגר"ח קנייבסקי השיב, שאם גילו את הדבר סמוך לפינוי האשפה יש לטרוח ולחפש אחרי התפילין ואפילו להוציא על זה הוצאות, מכיוון שעדיין לא הרחיקו כל כך, ועל כגון זה אמרו חז"ל יגעת ומצאת תאמין.
תפילין בפח פוסקי הלכה וישמע משה חיפושים הוצאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד