כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

ראש הממשלה הבא? הכירו את יאיר נתניהו

ההתערבות בפרשת אלאור אזריה, הצרחות - והאיש שקיבל ממנו 50 הודעות וואטסאפ בדקה • "אנשים לא מודעים להשפעה הגוברת של יאיר נתניהו על אביו, הוא בדרך להיות האדם הכי חזק במדינה"

יאיר נתניהו. צילום: מארק ישראל סלאם, פלאש 90
יאיר נתניהו. צילום: מארק ישראל סלאם, פלאש 90



אחת הפרשות המרכזיות שטילטלו השנה את החברה הישראלית היתה פרשת החייל היורה אלאור אזריה. תקרית הירי התרחשה ביום חמישי בבוקר, 24 במארס, ואחר הצהריים הוציא ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעת גינוי לירי של אזריה, לאחר ששר הביטחון דאז משה יעלון והרמטכ"ל גדי איזנקוט הוציאו כבר קודם לכן הודעות גינוי חריפות יותר.

ואולם במהלך סוף השבוע שלאחר התקרית, כשראש הממשלה שהה בחיק משפחתו, חל שינוי בגישתו לאירוע. לפי מקורות באחד ממשרדי הממשלה, באותו סוף שבוע ובימים שלאחר מכן טען בפני ראש הממשלה בנו, יאיר נתניהו, כי היתה זו טעות להוציא את הודעת הגינוי. בין היתר, הסתמך יאיר על הלך הרוח ברשתות החברתיות, שבהן עשרות אלפי גולשים הביעו תמיכה באזריה, ועל פוליטיקאים שהביעו תמיכה בחייל, כמו נפתלי בנט ואביגדור ליברמן, וזכו לאהדת גולשים. לדברי מקור הבקי בדברים, בעניין זה יאיר נתניהו השפיע על אביו לשנות מגמה ולסגת מעמדתו המקורית - ואכן, כמה ימים אחרי האירוע התקשר ראש הממשלה לאביו של אזריה, צעד שעורר כעס רב אצל שר הביטחון יעלון.

לדברי מקור המצוי בפרטים, בעקבות פרשת אזריה והשלכותיה, לחץ יאיר נתניהו על אביו להביא ללשכה את רן ברץ, לשעבר עורך אתר מידה, שנפסל לתפקיד ראש מערך ההסברה לאחר שהתגלו סטטוסים בעייתיים שפירסם בפייסבוק נגד נשיא ארה"ב ברק אובמה ונשיא המדינה ראובן ריבלין. מבחינת נתניהו הבן, מה שחסר היה בלשכה הוא איש ימין אמיתי, כמו ברץ, שיוכל להבין את הקהל הימני, הבסיס של נתניהו. ואכן, כמה חודשים לאחר מכן הגיע ברץ ללשכה על תקן יועץ, לאחר שנציבות שירות המדינה לא אישרה את מועמדתו לתפקיד ראש מערך ההסברה, בשל אי־עמידתו בקריטריונים הקשורים לניסיון בעבודת דוברות.

לדברי בכיר באחד ממשרדי הממשלה, דוגמאות אלה משקפות תהליך שהציבור הישראלי אינו מודע אליו כיום - השפעתו הגוברת וההולכת של בנו הבכור של ראש הממשלה על הנעשה בצומת קבלת ההחלטות החשובה במדינה. "זה כבר די ידוע שנתניהו משנה את דעתו בנושאים שונים כאשר הוא שוהה בחיק משפחתו בסוף השבוע", אומר אותו מקור, "מה שאנשים לא מודעים אליו הוא ההשפעה ההולכת וגוברת של יאיר. הוא בדרך להיות האדם הכי חזק במדינה. הוא הרבה יותר דומיננטי ממה שאנשים חושבים".

נתניהו הצעיר, 25, הוא כבר לא ילד בן 18 כפי שהיה כאשר אביו התחיל את כהונתו השנייה. הוא צבר ניסיון חיים כחייל וסטודנט, והחילופים התכופים בלשכת נתניהו, שם בשנים האחרונות אנשי אמון לא מצליחים להחזיק מעמד לאורך זמן משמעותי, מאפשרים לו להיכנס לוואקום במצב שבו הוא, כבן משפחה, תמיד קרוב לאוזנו של אביו.

ההשפעה הגוברת של יאיר קפצה מדרגה במערכת הבחירות האחרונה, כאשר במשך הקמפיין הליכוד פיגר בסקרים אחרי המחנה הציוני - ועד סוף השבוע האחרון שלפני הבחירות היה באוויר ריח של מהפך. בזכות בליץ ראיונות בתקשורת ותעמולה מסיבית ברשתות החברתיות, שחלקה שנויה במחלוקת עד היום ("הערבים נוהרים לקלפיות"), הצליח נתניהו להפוך את הקערה על פיה ולהביא לליכוד 30 מנדטים. נתניהו האב מייחס במידה רבה את הניצחון לפעילות שלו ושל משפחתו, ובכלל זה לבנו יאיר.

"לגדול ככה, בין שועי עולם, כאשר בצד שני כל הזמן מטפטפים בבית כמה ביבי גדול, אדם שבכלל אמור היה להיות נשיא ארה"ב — זה משפיע על הבן אדם, על האופן שבו הוא תופש את עצמו ואת העולם" בכיר לשעבר בשירות הממשלתי המכיר את יאיר נתניהו. "אחרי הבחירות האחרונות הכוח של יאיר תפס תאוצה", אומר בכיר בליכוד. "זה כמו שעמרי שרון היה צמוד פעם לאבא שלו, רק שעמרי היה מחובר לשטח. יאיר, חוץ מתקופה קצרה במערכת הבחירות האחרונה, לא מתעסק עם השטח בדרך כלל, אלא עם גורמי חוץ - מחובר לברנז'ה התל־אביבית של בילויים וסלבס. הוא גם לא אחד עם ניסיון חיים משמעותי או ניסיון פוליטי, ונחשב בקרב פעילי המפלגה ל'ילדון'. להיות ח"כ זה קטן עליו. שרה מדברת עליו כעל ראש הממשלה הבא".

"הבן של שרה"

מפתח אחר להבנת ההשפעה של הבן על אביו היא אמו, שרה נתניהו. בקרב פעילי הליכוד ואחרים המכירים את הלשכה, מכונה יאיר "הבן של שרה", לעומת אבנר, 20, המשרת כיום כחייל במודיעין שדה, אותו הם מכנים "הבן של ביבי". מקורות שעמם שוחחנו הזכירו את היחסים המיוחדים שיש ליאיר עם אמו. שרה נתניהו, כך מציינים אותם מקורות, מוכנה לוותר במעט על השפעתה ומקומה ליד ראש הממשלה - רק לטובת יאיר.

מי שמכיר את הנעשה בלשכת נתניהו יודע לספר שיאיר שואב את כוחו מאמו, אבל בין השניים יש לאורך השנים יחסים סימביוטיים. "כל המדינה כבר שמעה ששרה נתניהו מטריפה את לשכת ראש הממשלה", אומר מקור שמכיר את המשפחה מקרוב, "אבל מה שלא יודעים הוא שיאיר נתניהו הוא היחיד שיכול לעמוד מול שרה ומסוגל גם לצרוח ולצעוק עליה".

כמו האם, מעידים אנשים שפגשו אותו בעבר, יאיר עשוי להתלהט ולהתפרץ בקלות ביחסית, במיוחד כאשר הדברים קשורים להגנה על אביו. אחד מיועציו לשעבר של נתניהו בקמפיין הבחירות זוכר כיצד הבן, הצעיר ממנו בלפחות 30 שנה, הרים עליו את הקול בהתקף זעם רק משום שהציע עמדה אחרת בנוגע לסוגיה שבה תמך האב. אותו יועץ נזכר השבוע כיצד נתניהו הבן שלח לו בפרק זמן של דקה או שתיים בין 40 ל-50 הודעות וואטסאפ. "באופן ההתנהגות שלו הוא דומה מאוד לאמו, שרה. גם לו יש התפרצויות כעס שבהן עדיף לא להיות בסביבתו", אומר מקור אחר שזכה להכיר את נתניהו הצעיר.

את העלייה במעמדו של יאיר נתניהו אפשר לראות גם בהודעות לעיתונות וברשתות החברתיות: מאז הבחירות האחרונות ב-2015 מתפרסמות יותר ויותר תמונות שלו שיוצאות מטעם ראש הממשלה. "כל השנים ביבי צועק 'עזבו את אשתי וילדי', ובמקביל מפרסם עוד תמונה שלו עם שרה והילדים", אומר יועץ תקשורת בכיר. "בשנים האחרונות אנחנו רואים תמונות של יאיר בכותל, בטיולים משפחתיים, תמונות מהשלג. זה לא במקרה, אלא תמונות עם שליטה מלאה, שמאחוריהן יש כוונה".

יאיר גם מחובר לתורמים וחברים עשירים של אביו. השבוע, למשל, חשף העיתונאי רביב דרוקר בערוץ 10 כיצד המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר אירח את יאיר בדירה שבבעלותו במלון הדירות רויאל ביץ' בתל אביב לתקופה של כחודש, ובשתי הזדמנויות שונות אירח אותו בחו"ל - באוקטובר 2015 במלון בניו יורק, וכעבור ארבעה חודשים בביתו רחב הידיים שבאספן, קולורדו. בנוסף לכך, יאיר נתניהו בילה על היאכטה של פאקר. בפרסום אף נחשף תצלום שבו נראים בנימין ויאיר נתניהו לצד שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר ופאקר, בזמן ההכנות לקראת נאום נתניהו באו"ם. בתגובה טענה לשכת נתניהו שאין זה מעניין הציבור אצל מי יאיר נתניהו מתארח מאחר שמדובר באדם פרטי.

עם זאת, זמן קצר לאחר חשיפתו של דרוקר, העלה ניצב משנה בדימוס מאיר גלבוע, לשעבר יועץ מבקר המדינה לענייני שחיתות, סטטוס בפייסבוק שיוצא נגד התגובה של לשכת נתניהו: "ידוע לכל מי שמתמצא בחקירת שחיתויות, כי מתן טובת הנאה לקרובו של עובד ציבור או לגוף שעובד הציבור מעוניין בייקרו, הוא שוחד לכל דבר ועניין. לכן, עצם האישור של נתניהו שבנו קיבל טובות הנאה, וכנראה שערכן לא קטן, מהווה הודאה בקבלת שוחד לכאורה".

נתניהו הבן אף קשור לפרשה הנחקרת כיום לגבי ראש הממשלה בנוגע לקבלת תרומות (שהבדיקה בה נפתחה לפני כשנה ושבה נחקר גם ראש לשכת ראש הממשלה לשעבר, ארי הרו). לפי פרסומים, יאיר צפוי לתת עדות במשטרה בפרשה, שעיקרה קשר פסול בין אחד התורמים של נתניהו לבין המשפחה. בפרסומים של ערוץ 10 השבוע נחשף בנוסף שהקשר בין פאקר למשפחת נתניהו עלה במסגרת חקירת המשטרה בפרשה זו.

פאקר הוא שותפו לעסקים של סטיב מנוצ'ין, שצפוי להתמנות על ידי דונלד טראמפ לשר האוצר החדש של ארה"ב. השניים הם שותפים בחברת תקשורת, מאז 2013. לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, האיש שהפגיש בין פאקר למנוצ'ין היה המיליארדר ארנון מילצ'ן, עוד חבר קרוב של נתניהו.

באוקטובר זכה נתניהו הצעיר לאבטחה צמודה כאשר שהה יחד עם אביו ופאקר בעצרת האו"ם בניו יורק, וגם כאשר יצא השנה למסע שורשים בפולין, עם אמו ואחיו הצעיר אבנר. במשרד ראש הממשלה מסרבים בתוקף להעביר את הנתונים הנוגעים לעלות האבטחה

יאיר נתניהו, כך נראה, הולך בעקבות אביו. כבר ב-1991, כשהיה האב סגן שר החוץ, הוא התארח בדירה ברחוב הירקון בתל אביב על חשבון מיליונר אוסטרלי אחר, ג'ון גנדל, ובמשך השנים, כפי שעלה בפרשת ביביטורס, נתניהו ורעייתו שרה נסעו כמה פעמים לחו"ל על חשבונם של בעלי הון, כאשר יאיר עוד היה ילד. "זה בן אדם שבגיל 5 עשה בלגן בחדר הסגלגל של ביל קלינטון", אומר בכיר לשעבר בשירות הממשלתי המכיר את יאיר נתניהו. "לגדול ככה, בין שועי עולם, כאשר מצד שני כל הזמן מטפטפים בבית כמה ביבי גדול, אדם שבכלל אמור היה להיות נשיא ארה"ב - זה משפיע על הבן אדם, על האופן שבו הוא תופש את עצמו ואת העולם. אנחנו מסתכלים על החברות שלו עם פאקר בצורה אחת, והוא מסתכל על זה בצורה אחרת לגמרי".

יאיר נתניהו נולד וגדל בירושלים, ובתיכון למד בבית הספר לאמנויות בעיר, במגמת תיאטרון. בילדותו הושפע מאוד מאביה של שרה, שמואל בן ארצי המנוח, שסייע בגידולו כאשר אביו היה ראש הממשלה. כבר בתיכון גילה יאיר מעורבות פוליטית. כך לדוגמה, אירגן הפגנה בעד המשך מבצע "עופרת יצוקה" שהחל בדצמבר 2008, כאשר אהוד אולמרט היה ראש ממשלה ואביו היה ראש האופוזיציה. במסדרונות התיכון, שבו יש רוב מסורתי לגוש השמאל, הוא נהג לנהל ויכוחים פוליטיים עזים.

כמי שחלם להיות שחקן בצעירותו, רצה יאיר לשרת בתיאטרון צה"ל, אך בסופו של דבר שירת בדובר צה"ל, וכמה שנים לאחר שחרורו נרשם ללימודי יחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית. הוא היה פעיל בתא לביא של הליכוד באוניברסיטה, אך לא בלט כמנהיג התא. "כשהוא סיים את הקורס בדובר צה"ל, הוא כבר הרגיש עצמו מומחה לענייני תקשורת ישראלית ובינלאומית", אומר אדם שהכיר את יאיר בתקופת שירותו. "אם הוא היה רואה ידיעה בתקשורת או משהו ברשתות חברתיות שמצריך תגובה מצד הלשכה, הוא לא היה מהסס להתקשר למי שצריך בלשכה ולהגיד על זה משהו".

"זה כבר די ידוע שנתניהו משנה את דעתו בנושאים שונים כאשר הוא שוהה בחיק משפחתו בסוף השבוע, אבל מה שאנשים לא מודעים אליו הוא ההשפעה ההולכת וגוברת של יאיר. הוא הרבה יותר דומיננטי ממה שאנשים חושבים" בכיר באחד ממשרדי הממשלה.

לדברי מקור אחר, בזמן המחאה החברתית ב-2011, תקופה שבה היה לחץ רב בלשכת ראש הממשלה, יאיר נתניהו התפרץ באחת השבתות על הנוכחים בבית וטען כי "חייבים לעשות משהו מהר, אי אפשר שנאבד ככה את השלטון". קצת לפני כן, ביוני 2011, נחשפו ב"הארץ" התבטאויות מדף הפייסבוק הפרטי של יאיר, שבו טפח מהשקפת עולמו. בין היתר, נתניהו הבן כתב אז: "סוגר שישי־שבת בגלל הפלסטינים יימח שמם", ובמקום אחר: "אנחנו, היהודים והנוצרים, חוגגים את החיים והאהבה! אתם המוסלמים חוגגים שנאה ומוות". כמו כן, כתב יאיר אחרי פרסום ביקורתי הנוגע לאמו: "אני שונא את התקשורת הארורה". פרסום זה עורר מבוכה הן בדובר צה"ל והן בסביבת ראש הממשלה - ודף הפייסבוק שלו נמחק מיד.

עו"ד דוד שמרון, פרקליט המשפחה, מסר אז בתגובה כי "חלק מההתבטאויות המיוחסות ליאיר נתניהו הן מתקופת היותו נער בן 16, כאדם פרטי, שהתבטא בפורום חברתי לא מחייב של פייסבוק. עצם העלאתן עתה מגוחכת, ומצביעה על שימוש ציני בדבריו של בן נעורים, שנאמרו בעידנא דריתחא, כשלא יכול היה לדמיין שייעשה בהם שימוש ביום מן הימים".

ההשפעה המתגברת כיום של נתניהו הצעיר על אביו ניכרת בעיקר בעניינים הקשורים לתקשורת, ובאופן ספציפי בדברים שקשורים לניו־מדיה ורשתות חברתיות. יאיר אף היה זה שהביא ללשכת נתניהו את מנהל המדיה החברתית - ידידו מהשירות הצבאי טופז לוק, שאותו הכיר כאשר לוק שירת ביחידת הניו־מדיה בדובר צה"ל ויאיר ביחידת התקשורת הבינלאומית. לוק הגיע לעבוד עם נתניהו קצת לפני הבחירות האחרונות, והיה זה שצילם את הסרטון שבו מתריע ראש הממשלה מפני "הערבים הנוהרים לקלפיות". מאז נלווה לוק באופן צמוד לראש הממשלה באירועים פומביים שונים, ולעתים מקבל היתרי כניסה לאזורים שחסומים גם לצלמי העיתונות או לצלמי לשכת העיתונות הממשלתית, כמו זירת הפיגוע במתחם שרונה בתל אביב.

במערכת הבחירות האחרונה הגיע ללשכה בוגר נוסף מדובר צה"ל - יונתן אוריך, שאף הוא עוסק בניו־מדיה. לוק ואוריך, יחד עם יאיר נתניהו, נחשבים לאלה שהכירו בפני נתניהו האב - שלו אין כל גישה לענייני מחשבים - את הכוח של המדיה החדשה וההבנה שבאמצעותה הוא יכול לעקוף את התקשורת הממוסדת. סוגיית הניו־מדיה היא אחת הסיבות, מציינים מקורות שעמם שוחחנו, לכך שהשפעתו של נתניהו הצעיר אצל האב גברה באחרונה.

בזמן מערכת הבחירות האחרונה אף ניסה יאיר לבצע מהלכים פוליטיים. לדוגמה, הוא קבע שמקורבו, דור בן דוד, שאותו הכיר בתא לביא באוניברסיטה, יהיה יו"ר מטה השטח של צעירי הליכוד במקום המינוי הטבעי לתפקיד - דוד שיאן, יו"ר צעירי הליכוד. זמן מה גילה יאיר נוכחות גבוהה בכנסים של צעירי הליכוד, אך פעלתנות זו פגה, כפי שמעידים מקורות שעמם שוחחנו, לאחר תקופה ששיאן הפגין שרירים בעניין, וככל הנראה גם מחוסר עניין של יאיר עצמו בפוליטיקת שטח.

כך, לקראת סוף הקמפיין יאיר עזב את השטח וצימצם את השפעתו לישיבות סגורות שהתקיימו בסופי שבוע בבית ראש הממשלה, וגם במטה הבחירות המרכזי של הליכוד באור יהודה הוא לא נראה. עם זאת, היו עניינים שבהם נתניהו הצעיר נעמד על הרגליים האחוריות. למשל, כפי שנחשף באחרונה ב"הארץ", בסוף דצמבר 2015, כאשר עלתה ההצעה מפי אחד מיועצי הקמפיין שלו כי בנימין נתניהו יירד מהסוגיות של סגירת ערוץ 10, התערב יאיר נתניהו ואמר לאנשי המטה שהערוץ חייב להיסגר. היתה זו אחת העדויות הראשונות לכך שיאיר משפיע ומעורב בסוגיות ממשיות שעל הפרק, מעבר לסוגיות על האופן שבו לשכת ראש הממשלה צריכה להתנהל מבחינה תקשורתית.

בסוף דצמבר 2015, כאשר עלתה ההצעה מפי אחד מיועצי הקמפיין שלו כי בנימין נתניהו יירד מהסוגיות של סגירת ערוץ 10, התערב יאיר נתניהו ואמר לאנשי המטה שהערוץ חייב להיסגר. היתה זו אחת העדויות הראשונות לכך שיאיר משפיע ומעורב בסוגיות ממשיות שעל הפרק.

השירות הצבאי בדובר צה"ל: איחורים, הברזות, נזיפות וריתוקים

בימים אלה נראה שנתניהו הצעיר מגשים את מה שהוא מבקש להגשים כבר שנים אחדות - להיות בעל השפעה על הסוגיות הבוערות ביותר שבהן יש לו דעה נחרצת. התשוקה הזאת היא שהובילה אותו להתגייס לדובר צה"ל. "הוא נורא רצה לשרת בהסברה, כי הוא גדל בבית של הסברה", אומר קצין לשעבר בדובר צה"ל, ששירת ביחידה בתקופת נתניהו.

אלא ששירות זה, אפשר לומר, היה יותר מפח נפש מאשר הצלחה מסחררת. מעדויות שהגיעו אלינו, שחלקן כבר פורסם בעבר בתקשורת, עולה כי נתניהו הצעיר היה חייל לא ממושמע, בלשון המעטה, שהרבה לקבל הערות, נזיפות וריתוקים, בין היתר, בגין איחורים ו"הברזות".

הבעיות התגלו עוד בקורס ההכשרה המוקדם. בפעם אחת איחר יאיר לשעת ת"ש, ובפעם אחרת לא הגיע למסדר בוקר. "היתה לו בעיה אמיתית של התארגנות על הזמן", אומר מפקד בדובר צה"ל באותה התקופה. "לדוגמה, הוא היה יכול להיות במקלחת שעה וחצי. היו מרתקים אותו על הדברים האלה. במיוחד היה קשה לו ביום ראשון. היו פעמים שהוא היה מאחר לחזור לבסיס, וכשהיה חוזר - החבר'ה היו רואים כמה קשה לו. אולי זה קשור בלחץ של לחיות בסביבת ראש הממשלה". ביולי 2010 נידון נתניהו הבן לריתוק של עשרה הימים, לאחר שאיחר להגיע לצבא. לבסוף העונש קוצר ליומיים.

בתחילת הדרך ביחידה פחדו מפקדיו להציב את יאיר בתפקיד שבו יהיה לו מגע ישיר עם עיתונאים, ובמיוחד עם עיתונאים זרים, מחשש שאמירה שלו תזוהה בתקשורת הזרה ככזו המגיעה מבנו של ראש הממשלה. "משפט לא נכון שלו - וזה כותרת ב'ניו יורק טיימס'", מסביר קצין לשעבר ביחידה. בסופו של דבר הוצב נתניהו הצעיר בפיקוד המרכז, ולאחר מכן שירות ביחידת התקשורת הבינלאומית ברחוב יפו בירושלים.

דווקא לקראת סוף שירותו, ביולי 2012, נתניהו הבן חטף את העונש הכבד ביותר - 21 ימי ריתוק, לאחר שנטש משמרת בליל שבת כדי לצאת לאכול מחוץ לבסיס. המקרה התגלה לאחר שעיתונאים זרים התקשרו לטלפון בחמ"ל, אך לא זכו למענה. הם יצרו קשר עם מפקדו של נתניהו, שחיפש את יאיר ואז התברר לו שהאחרון נטש את העמדה וגם לא היה זמין בטלפון הנייד. לדברי חיילים לשעבר בדובר צה"ל, זהו מעשה שנחשב חמור מאוד ביחידה. בתגובה, סא"ל אביטל לייבוביץ' שפטה את נתניהו על נפקדות משירות ואי־דיווח אמת למפקדים.

"בעיני, השירות הצבאי שלו - בגלל בעיות משמעת במקום שיחסית קל לשרת בו - זה שערורייה", אומר יועץ אסטרגי ותיק המכיר את משפחת נתניהו שנים ארוכות. "לא הייתי מתייחס לזה בכלל אלמלא אבא שלו כל הזמן היה מדבר ביטחון־ביטחון". ואולם ההתנהלות הבעייתית של יאיר נתניהו לא הפריעה לו לקבל כמה פעמים במהלך שירותו הצבאי אישור יציאה לחו"ל.

לפני שבועיים פירסם עקיבא נוביק, הכתב הפוליטי של ערוץ 10, שיאיר נתניהו הוא זה שמושך מאחורי הקלעים בכל הנוגע לחוק המואזין, לאיסור שימוש במערכות כריזה בבתי תפילה.

לאחר הפרסום עלתה ההשערה שנתניהו הבן הכיר מקרוב את הסוגיה משהותו בבית המשפחה בקיסריה. ואולם לדברי מקור פוליטי המכיר היטב את הבן, זאת לא שליפה של ילד מפונק - אלא מהלך שמבטא את עמדתו הפוליטית האמיתית, שנמצאת בצד המאוד ימני. "לא התפלאתי כשקראתי את זה, כי אני מכיר את העמדות שלו", אומר אותו מקור. "האיש ימין קיצוני, הרבה ימינה מהבית היהודי".

כמו כן, בשבוע שעבר, כשהשתוללה השריפה בחיפה, אפשר היה להבחין שיאיר נתניהו עשה לייק לסטטוס של פעיל הליכוד אלי חזן, שכתב בפייסבוק: "מי שמגן על אירוע בחיפה עם תאמר נפאר ששר על אכילת בשרם של היהודים במחווה לדרוויש, שלא יתפלא שהעיר שלו נשרפת". בנוסף, העיתונאית סימה קדמון חשפה ב"ידיעות אחרונות" כי נתניהו הבן נוהג לעשות לייקים לפוסטים של הראפר ואיש הימין "הצל".

בזמן המחאה החברתית ב-2011, תקופה שבה היה לחץ רב בלשכת ראש הממשלה, יאיר נתניהו התפרץ באחת השבתות על הנוכחים בבית וטען כי "חייבים לעשות משהו מהר, אי אפשר שנאבד ככה את השלטון".

בכמה פרסומים עיתונאיים בשבועות האחרונים אי־אפשר שלא לזהות השינוי בנוסח התגובות שנשלחו מכיוון לשכת ראש הממשלה. זה התחיל בתחילת נובמבר, עם פרסומים ב"ידיעות אחרונות" ו"מעריב" על התפרצות של שרה נתניהו כלפי היועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה, שלומית ברנע־פרגו, במהלך מסיבת יום ההולדת לראש הממשלה, והמשיך עם התגובה לתחקיר "הארץ" של גידי וייץ ונתי טוקר על יחסיו של נתניהו עם התקשורת. השיא הגיע בתגובה אישית וחריפה לתחקיר של אילנה דיין בערוץ 2 ועבר לתגובות דומות לחשיפות של דרוקר ונוביק בערוץ 10.

"כל השנים ביבי צועק 'עזבו את אשתי וילדי', ובמקביל מפרסם עוד תמונה שלו עם שרה והילדים. בשנים האחרונות אנחנו רואים תמונות של יאיר בכותל, בטיולים משפחתיים, תמונות מהשלג. זה לא במקרה, אלא תמונות עם שליטה מלאה, שמאחוריהן יש כוונה" יועץ תקשורת בכיר
המכנה המשותף לתגובות בכל הפרסומים האלה הוא מתקפה אישית ובוטה על עיתונאים, דבר חסר תקדים עד כה ביחסי התקשורת עם ראש ממשלה או כל פוליטיקאי אחר. לדברי מקורות המכירים את הלשכה, יאיר נתניהו, גם אם לא ניסח בעצמו את התגובות, מעורב בשינוי מגמה זה, יחד עם רן ברץ.

אם בוחנים את הדברים מקרוב, הרי שאפשר להבחין שכאשר מתפרסמת כיום ידיעה הנוגעת לסוגיות הקשורות לראש הממשלה בלבד (כמו בנושא הצוללות), התגובה היא עניינית. לעומת זאת, כאשר הידיעה נוגעת לרעיית ראש הממשלה או לאחד מהילדים, הרי שאז מתפרסמות התגובות החריפות. שני סוגי התגובות יוצאים ממקורות שונים. על הסוג הראשון אחראי בועז סטמבלר, יועץ התקשורת של ראש הממשלה; ועל הסוג השני אחראי ניר חפץ, יועץ התקשורת של המשפחה, שמגיב בשם ראש הממשלה גם בנושאים הקשורים להתנהלותו האישית או קשריו עם תורמים.

"יאיר הוא אזרח פרטי וסטודנט שלא חייב דין וחשבון לאף עיתונאי" - כך כתב השבוע ראש הממשלה בדף הפייסבוק שלו, בתגובה לתחקיר שפירסם דרוקר על קשרי השניים עם המיליארדר האוסטרלי פאקר. אלא שאותו "אזרח פרטי" זוכה כבר שנים ארוכות לאבטחה חסרת תקדים.

שני בניו של נתניהו הם הראשונים והיחידים מבין ילדי ראשי הממשלה שיש להם אבטחה צמודה. כתוצאה מכך הם גם מקבלים מכונית ונהג צמוד על חשבון המדינה ומאובטחים גם כשהם בחו"ל, בדומה לאבטחה של שר. באוקטובר זכה נתניהו הצעיר לאבטחה צמודה כאשר שהה יחד עם אביו ופאקר בעצרת האו"ם בניו יורק, וגם כאשר יצא השנה למסע שורשים בפולין, עם אמו ואחיו הצעיר אבנר. במשרד ראש הממשלה מסרבים בתוקף להעביר את הנתונים הנוגעים לעלות האבטחה הזו, כמו גם הסברים אחרים לגבי קבלת החלטות הנוגעות לאבטחתו של נתניהו הצעיר.

יאיר נתניהו, כמו אחיו הצעיר אבנר, מאובטח כיום על ידי מאבטחי יחידת מגן של משרד ראש הממשלה, האחראית על אבטחת אח"מים שהם לא ברשימת שבעה סמלי שלטון (ראש ממשלה, נשיא, שר חוץ ואחרים), שעל אבטחתם מופקד השב"כ. מי שקיבל את ההחלטה על אבטחת הילדים של ראש הממשלה היה אגף הביטחון במשרד ראש הממשלה (יחידת מגן), דבר שתואם את הרצונות של משפחת נתניהו.

לדברי מקור ממשלתי שעמו שוחחנו בעניין, בעבר המדיניות בישראל היתה לאבטח ילדים של ראש הממשלה עד גיל 18 (רק בקדנציה הראשונה ובתחילת הקדנציה השנייה של נתניהו אבנר ויאיר היו ילדים עד גיל 18), ואולם בשלב מסוים הוחלט שהאבטחה תינתן לילדי ראש הממשלה כל עוד הם מתגוררים יחד עמו בבית. ככל הנראה, זו היתה המלצה של ועדה בראשות עו"ד יוסי צ'חנובר, המייעצת לממשלה בנוגע לאבטחת אישים. צ'חנובר סירב להגיב לפנייתנו וטען שדיוני הוועדה סודיים ולכן אינו יכול למסור פרטים.

השב"כ היה שותף באותם הדיונים, אך מסרב לגלות מה היתה עמדתו בנוגע לאבטחת ילדי ראש הממשלה. "אם תשים לב טוב, בסביבתו נתניהו כל הזמן מציינים שיאיר גר בבית. ייתכן שהסיבה לכך קשורה גם לזה", אומר מקור הבקי בדברים. "תבין את האבסורד - ליאיר יש מכונית צמודה עם נהג 24 שעות ביממה. אבא שלו משלם על כך מס הכנסה, בהתאם לנוהלי שירות המדינה. הבן לא משלם מס, כי זה נחשב צורך אבטחתי והוא לא עובד מדינה".

לדברי מקור אחר, "יאיר הוציא רישיון נהיגה, אבל לא ראיתי אותו נוהג. האבטחה שלו היא ברמת אבטחה של שר. יש לו לו"ז. הוא אומר 'אני יוצא לבלות'. שואלים אותו מתי, הוא אומר '20:00 בערב', אבל הוא יוצא בדרך כלל שלוש או ארבע שעות אחרי - וחוזר ב-5:00 בבוקר. האנשים תמיד חייבים להיות זמינים לבקשות שלו".

"האבטחה של בניו של ראש הממשלה אינה באחריות השב"כ. זו החלטה פנימית של קב"ט משרד רה"מ מסיבות שרק הם יודעים, בגלל הנחיות ראש הממשלה או בגלל התראות. השאלה ממה באמת זה נובע. אני מניח שנתניהו יכול להסתתר מאחורי חיסיון בנושא זה, למעט מקרה שבו יידרש על ידי בית המשפט לבחון זאת - ואז יוצג החומר לבית המשפט" ליאור אקרמן, לשעבר איש שב"כ ודובר הארגון.

סוגיית אבטחתו של יאיר נתניהו עלתה עוד לפני גיוסו לצבא, אז עלתה השאלה מי יאבטח אותו ומי יישא בעלויות האבטחה בזמן שירותו הצבאי. לפי נוהלי הצבא, צה"ל הוא זה שדואג לאבטחת אישיו הבכירים (בדרך כלל הרמטכ"ל בלבד או מספר מצומצם של אלופים) או דואג למימון אבטחה על ידי חברה חיצונית. לדברי מקור הבקי בדברים, בעת גיוסו של יאיר נתניהו, עלתה מחלוקת בעניין בין השב"כ לצבא.

ואולם לשכת ראש הממשלה, ובין היתר גם שרה נתניהו עצמה, לחצו שיאיר בכל זאת יזכה לאבטחה בזמן שירותו הצבאי, על אף שגורמי האבטחה בשב"כ סברו שאין צורך באבטחת הבן בזמן היותו חייל. בסופו של דבר הוחלט כי צה"ל יישא בעלויות המימון, והאבטחה תיעשה על ידי יחידת האבטחה במשרד ראש הממשלה. דובר צה"ל סירב השבוע לנפק נתונים לגבי עלות האבטחה של יאיר נתניהו בצה"ל או להגיב בעניין.

"יאיר נתניהו לא היה אמור להיות מאובטח בצה"ל, חד וחלק", אומר בכיר לשעבר בצה"ל. לדברי ליאור אקרמן, לשעבר איש שב"כ ודובר הארגון, זו סוגיה שיש לחקור לעומק. "האבטחה של בניו של ראש הממשלה אינה באחריות השב"כ", הוא אומר. "זו החלטה פנימית של קב"ט משרד רה"מ מסיבות שרק הם יודעים, בגלל הנחיות ראש הממשלה או בגלל התראות. השאלה ממה באמת זה נובע. אני מניח שנתניהו יכול להסתתר מאחורי חיסיון בנושא זה, למעט מקרה שבו יידרש על ידי בית המשפט לבחון זאת - ואז יוצג החומר לבית המשפט".

על אף הכוח וההשפעה שמיוחסים כיום ליאיר נתניהו, הרי שמקור כוחו הוא אביו בלבד. בניגוד לבנים אחרים של ראשי ממשלה לשעבר, הוא לא מחובר לשטח ולכן כשאביו יירד מהבמה פוליטית - הוא עשוי להיעלם - אלא אם כן יצליח לבנות את כוחו מלמטה.

תגובה:

ניר חפץ, דובר משפחת נתניהו, מסר בתגובה: "מדובר בכתבה הזויה, מסולפת ומעוותת, קשקשת אחת גדולה של דברי הבל וכזב המביכה אתכם ואת עיתונכם. כתבה זו מהווה המשכו של הקמפיין המגמתי המתגלגל שמנהל עיתונכם נגד ראש הממשלה, רעייתו וכעת גם בניו".

בנוגע לאבטחת בניו של ראש הממשלה, נמסר ממשרד ראש הממשלה: "סידורי האבטחה, ההסעה והלינה הקשורים באבטחת ילדיו של ראש הממשלה נקבעים על ידי אגף הביטחון במשרד, בהתאם לשיקולי האבטחה והצרכים המבצעיים בלבד, ולא על ידי ראש הממשלה ומשפחתו. היקף המענה האבטחתי מותאם להערכת האיום, שהיא שונה ממאובטח למאובטח. בני ראש הממשלה הנוכחי מזוהים בצורה בולטת. מטבע הדברים, אגף הביטחון אינו יכול לפרט מרכיבי קביעת רמת האיום לגבי כל מאובטח".

מהשב"כ נמסר: "אבטחת ילדי ראש הממשלה היא באחריות משרד ראש הממשלה, מכוח החלטת ממשלה. שב"כ שותף דרך קבע בדיוני ועדת צ'חנובר (המייעצת לממשלה בנוגע לאבטחת אישים), במסגרתם הוא מתייחס לנושאים העולים בפן המקצועי ואינו נוהג לפרסם את עמדותיו המקצועיות בהיבטי אבטחה כפי שנמסרות בדיונים סגורים".

קישורים:
בניין בלי מעלית, 3 חדרים במקום 4: התרגילים של הקבלנים במחיר למשתכן
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
דרוקר על נתניהו בראיון ל'גרדיאן': ''לא ייאמן כמה זמן הוא מקדיש למאבק נגדי; שיחות טלפון בזו אחר זו''
יאיר נתניהו אבטחה תקשורת ימין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד