ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

הוועדה שמינה משרד הפנים ממליצה: לאחד את בת ים ותל אביב בתוך שנתיים

שר הפנים דרעי טרם אישר ההמלצה וימתין עד לקבלת התייחסותן של העיריות. באמצעות האיחוד מקווה המדינה לפתור את מצוקתה הכספית של עיריית בת ים שסובלת מגירעון שנתי קבוע של 100 מיליון שקל

בת ים. צילום: משה שי, פלאש 90
בת ים. צילום: משה שי, פלאש 90



לאחר יותר משנתיים של דיונים, 30 דיונים פומביים, עשרות דיונים פנימיים וסיורים, הגישה ועדת החקירה לבחינת מעמדה המוניציפלי של בת ים את המלצותיה למ"מ מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן. ההמלצה המרכזית: יש לאחד את העיר בת ים עם העיר תל אביב יפו עד נובמבר 2018, בכפוף להקמת מינהלת שתכין את התשתית לאיחוד.

בהמלצה זו תמכו ארבעה מתוך חמישה חברים בוועדה, בראשותו של ראש עיריית אשקלון לשעבר, בני וקנין. הוועדה בדקה מספר חלופות בהם איחוד בין עיריית בת ים לעיריית תל אביב יפו, איחוד של עיריית בת ים עם עיריית ראשון לציון ועיריית חולון או חלוקת הכנסות בין העיריות תל אביב-יפו, ראשון לציון וחולון לבין בת-ים. את הוועדה הקימו באוגוסט 2014 שר הפנים דאז, גדעון סער, ומנכ"ל המשרד דאז, שוקי אמרני.

ממשרד הפנים נמסר כי "שר הפנים, אריה דרעי, טרם קיבל את ההמלצות משום שהוא ממתין להתייחסות ראשי הרשויות הנוגעים בדבר ורק לאחר מכן, יקבל לידיו את ההמלצות ויכריע בסוגיה. שר הפנים דרעי ביקש לקבל את התייחסותם של ראשי הרשויות הנוגעים בדבר, להמלצות, בטרם הנושא יובא בפניו ולפני שיקבל החלטות בנושא".

כפי שפורסם לפני מספר חודשים ב-TheMarker, עיריית בת ים סובלת מגירעון קבוע בתקציבה השוטף - כ-100 מיליון שקל מדי שנה. בשנים האחרונות, נהגה עיריית בת ים למכור קרקעות שבבעלותה על מנת לכסות את הגירעון, אך כעת אלה אזלו. למרות מצבה הקשה, התנגדה עיריית בת ים עד כה בתוקף לחלופת האיחוד, ודרשה כי תיקבע חלוקת הכנסות בינה ובין תל אביב. מנגד, עיריית תל אביב דווקא תמכה באיחוד.

על פי ההמלצות, בטווח הביניים, עד לאיחוד וכדי לשמור על איזון תקציבה השוטף של עיריית בת-ים, המליצה הוועדה על מתווה בעל שלושה מרכיבים: הראשון - חלוקת הכנסות שנתית של עיריית תל אביב יפו לעיריית בת ים בהיקף של 30 מיליון שקל מארנונה ממשלתית, עד למועד האיחוד; השני - הקצאת מענק ממשלתי מיוחד בהיקף של 30 מיליון שקל עד למועד האיחוד; השלישי - ביצוע תהליך התייעלות של עיריית בת ים בהיקף של 20 מיליון שקל.

עיריית תל אביב-יפו התייחסה להמלצות ועדת החקירה הנוגעות לאיחוד תל אביב-יפו ובת-ים, ומסרה כי "בעירייה טרם התקבלו ההמלצות ולכשתתקבלנה נלמד אותן ונגיב בהתאם. עמדתה של העירייה כפי שגם הוצגה בפני הוועדה היא שבמדינת ישראל בכלל ובמטרופולין גוש דן בפרט יש מספר בלתי סביר של רשויות ונכון לאחד רשויות לעיר אחת שתיתן שירות טוב יותר וביעילות רבה יותר לאזרחי המדינה. מסיבה זו עיריית תל אביב-יפו הביעה את נכונותה להתאחד עם בת ים. פתרונות חלקיים של העברת הכנסות לא מקובלים עלינו והם מבחינת מתן דגים ולא חכה".

עיריית בת ים מסרה בתגובה: ״130 עמודי הדו״ח מציגים שורת המלצות מבולבלות ולא ישימות, שאינן נותנות מענה לא לטווח הקצר ולא לסוגיות המהותיות לטווח הארוך. דבר אחד ברור - לא נקבל כל מהלך חד צדדי, לא נסכים לסחבת נוספת ולהצהרות חסרות תוקף. אנו סמוכים ובטוחים ששרי האוצר והפנים יעשו כל שביכולתם כדי להבטיח צדק לתושבי בת ים לאלתר״

קישורים:
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
דרוקר על נתניהו בראיון ל'גרדיאן': ''לא ייאמן כמה זמן הוא מקדיש למאבק נגדי; שיחות טלפון בזו אחר זו''
בניין בלי מעלית, 3 חדרים במקום 4: התרגילים של הקבלנים במחיר למשתכן
בת ים תל אביב אריה דרעי איחוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד