כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

לאחר סכסוך מתמשך ומשא ומתן של 21 שעות: הנהלת אל על חתמה על הסכם עבודה

יו"ר ההסתדרות: ״לאורך כל המו״מ ראיתי אל מול עיני את הנוסע הישראלי שמגיעה לו חברה לאומית יציבה וחזקה"

צילום: Tomer Neuberg/Flash90
צילום: Tomer Neuberg/Flash90



יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ומנכ"ל חברת אל על, דוד מימון, חתמו הערב (א') על הסכם בחברה. 21 שעות רצופות, החל מאמש ב-20:00 בערב, התקיימו שיחות אינטנסיביות בלשכת יו״ר ההסתדרות שנמשכו עד לפני דקות אחדות.

ניסנקורן, שתיווך בין הנהלת החברה לעובדים, מסר במועד החתימה: ״לאורך כל המו״מ ראיתי אל מול עיני את הנוסע הישראלי שמגיעה לו חברה לאומית יציבה וחזקה אשר מערכת יחסי העבודה בה תקינה ומשופרת למען השירות לאזרח. ההסתדרות תמשיך ללוות את כלל הסקטורים של עובדי החברה. בשעה זו אני רוצה להודות לצדדים שמצאו את הכוחות הנכונים והשאירו את המשקעים מאחור. כעת כולם ביחד מגויסים למען הצלחת החברה והשירות לנוסע".

בלב הסכסוך נידונו תנאי העסקתם ודרישותיהם של טייסי החברה - שמבקשים לשפר את תנאיהם ושכרם מול לוח טיסות עמוס, כשברקע חששותיהם מפני תקנות התעופה החדשות של רת"א, שיגבילו את זמני הטיסה שלהם - וגם את יכולתם להגדיל את שכרם באמצעות שעות נוספות וכו'.

בעקבות כך, בשלושת השבועות האחרונים בוטלו כ-17 טיסות והנהלת אל על הפעילה מטוסים חכורים עשרות פעמים, לאחר שמנכ"ל החברה דוד מימון הכריז על מלחמתו במדיניות פיצולי הטיסות של הטייסים.

טייסי אל על הגבירו בחודשים האחרונים את תדירות הפיצולים (טיסה לכיוון אחד בלבד ללא שהות ביעד וחזרה מידית כטייס לא פעיל - בשכר ועם הטבות) - באופן שגבה עלויות כבדות מהחברה, ועירער את יכולתה של החברה לנהל את לוח הטיסות שלה. הטייסים עצמם טענו מנגד כי החברה מעמיסה את לוח הטיסות באופן שמחייב אותם לפיצולי טיסות - ולא מתואם עם כמות הטייסים הקיימת. בנוסף, מחו הטייסים נגד השימוש במטוסים חכורים - שפוגע בתעסוקתם ובשעות העבודה של הטכנאים והדיילים ומאיים על נחיצותם.

כך נולדה מלחמת גרסאות סביב כל טיסה שלא נמצאו לה טייסים לטיסה מלאה; כאשר החברה טוענת מצד אחד שכל הטייסים לא מוכנים להתייצב, בעוד הטייסים מאשימים את החברה על כך שהיא גורמת לביטולי טיסות ולא מפעילה טייסים שנענים לטיסה. הסכסוך פגע באופן משמעותי באמון בין החברה לעובדיה, במיוחד עובדי מגזר הטייסים, כאשר הצדדים הטיחו זה בזה האשמות קשות.

ההסכם שנחתם כולל העמקה נוספת ומשמעותית של ההתייעלות בעבודת הטייסים. זמני השהייה של כלל הטייסים ביעדים השונים קוצרו - ובכך הבטיחה לעצמה החברה חיסכון בעלויות של מלונות ואש"ל, אך בעיקר את הרחבת הגמישות הניהולית והתפעולית של זמינות הטייסים. הפיצוי האישי בוטל והכסף שייחסך כתוצאה מתהליכי התייעלות ישמש מקור לתוספות שכר בעבור כלל הטייסים; תמורת העמקת ההתייעלות יקבלו הטייסים תוספת שכר מגזרית בגובה 8.75%.

כמו כן, התחייבו טייסי החברה לביטול הפיצולים - ובכלל זה הובטח קיומו של מנגנון לביטול תוספת שכר במקרה של הפרה. ועדת מעקב בראשות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ומנכ"ל אל על דוד מימון, תתכנס אחת לחודש - ובמידת הצורך בתכיפות גבוהה יותר, כדי לעקוב מקרוב על יישום ההסכם ולוודא שאין בו הפרות.

הנהלת החברה מצידה התחייבה לסיים לצמיתות את חכירת מטוסי הנוסעים - והיא צפויה מחר להשיב את שני המטוסים החכורים האחרונים שעוד החזיקה בארץ.

מנכ"ל אל על דוד מימון מסר: "אנו שמחים לבשר כי נחתם הסכם התייעלות בין חברת אל על להסתדרות ונציגות העובדים ומגזר הטייסים, אשר יוביל לדרך חדשה ויעילה של עבודה פורה מול מגזר הטייסים, למען עתיד טוב יותר לחברה, על כלל עובדיה ולנוסעינו הנאמנים.

"ברצוננו להתנצל בפניכם, קהל לקוחותינו, על השיבושים שחוויתם ועל הסבלנות והנאמנות שגיליתם".

מוועד טייסי אל על נמסר: "אנחנו מברכים על חתימת פרק ההסכם של טייסי החברה ועל הפסקת הפגיעה בנוסעים ובעובדים, שהם הנכסים החשובים ביותר של חברת אל על. ליבנו עם אלפי הנוסעים והעובדים שנפגעו בשבועות האחרונים שלא לצורך. טייסי אל על ימשיכו להיות זמינים - כפי שהיו ויהיו תמיד - לרווחת הנוסעים ובמטרה לקדם את החברה. נמשיך לעמוד לצד עובדי החברה המסורים, עד שיגובשו גם ההסכמים איתם, ונפעל יחדיו לקיים יחסי עבודה תקינים".

קישורים:
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
דרוקר על נתניהו בראיון ל'גרדיאן': ''לא ייאמן כמה זמן הוא מקדיש למאבק נגדי; שיחות טלפון בזו אחר זו''
בניין בלי מעלית, 3 חדרים במקום 4: התרגילים של הקבלנים במחיר למשתכן
אל על דוד מימון הסכם עבודה שביתה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד