כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

למה בכירי מעצ לשעבר לא נחקרים בחשד לגרימת מוות ברשלנות?

ארבעה בני אדם קיפחו את חייהם בסוף השבוע בכבישים "אדומים" שאמורים היו לעבור שדרוג • כבר לפני שנתיים איימו במשטרה להעמיד לדין בכירים במעצ בגין אחריותם לעיכובים בעבודות - אך אף שפרשת השחיתות בחברה חשפה את הכאוס בטיפול במוקדי סיכון - איש לא מממש את האיום

צילום: יענקי עטייה חדשות 24
צילום: יענקי עטייה חדשות 24



לפני שנתיים כונסה ישיבה מרובת משתתפים שבה נטלו חלק אנשי משרד התחבורה, ראשי אגף התנועה במשטרת ישראל ובכירי מעצ לשעבר (שאינם בין שורותיה כיום). על הפרק הונחה סוגיית הטיפול החסר ב"כבישים אדומים" – אותם 200 מקטעי דרך מועדים לתאונות, שבהם נרשם לאורך השנים מספר הרוגים חריג, ולכן נדרשות בהם עבודות תשתית מיידיות.

בעשור האחרון תקצבה המדינה במיליארדי שקלים את שדרוג התשתיות בכבישים האדומים - בקצב טיפול של 10-20 מוקדי סיכון בשנה. התוצאות, עם זאת, לא ניכרו בשטח.

כבישים בין־עירוניים דו־כיווניים אך חד-נתיביים - ללא הפרדה בין מסלולים שרובם לא מרובדים ונטולי שוליים – נהפכו למלכודות מוות, בעיקר בנגב ובגליל. אמנם, הכסף זרם מקופת המדינה למעצ – אך אבד בדרך לשטח.

ראש אגף התנועה במשטרה דאז, ניצב ירון בארי, איבד את שלוות רוחו באותה ישיבה מדוברת. הוא נזף בראשי מעצ - ולטענת הנוכחים, הדהים כשאיים להעמיד אותם לדין באשמת גרימת מוות ברשלנות.

מה שלא ידעו אז במשטרת התנועה, הוא שאת מינהלת הכבישים האדומים במעצ איישו באותה עת שני עסקנים פוליטיים מהצפון, שביקשו להצטרף למנגנון חליבת הכספים מקופת החברה הממשלתית. לפי החשד, השניים הקימו חברות תכנון וניהול פרויקטים אד הוק, זכו בדרך לא דרך במכרז מעצ לניהול פרויקט מוקדי הסיכון, ואז הפכו את החברות למעין מסלקה של כספי ציבור - עם או בלי ביצוע עבודות כלשהן בשטח.

התוצאות לא איחרו לבוא. משאוימה צמרת מעצ באכיפה פרסונלית בגין אחריותה למחדל הקטלני הנמשך בכבישים - אמנם הועפו העסקנים הפוליטיים מניהול הפרויקט. אלא שאת מקומם תפס מתכנן אחר, שאף הוא נעצר לפני שנה בפרשת השחיתות לכאורה בחברה הממשלתית. זאת, בחשד כי מונה לתפקיד בפטור ממכרז על מנת שיעסיק מתכננים מסוימים שזהותם הוכתבה עבורו.

באחד הדיונים בהארכת מעצר החשודים בפרשת השחיתות טען לפני שנה נציג המשטרה, במילותיו שלו, כי תפירת המכרזים בפרויקט הכבישים האדומים "סיכנה את הציבור". כלומר, נציג החוק עומד בפני בית המשפט ומודה בפה מלא לזיקה ישירה בין האי סדרים במנהלת הכבישים האדומים לבין תאונות הדרכים בכבישים האלה.
משכך, ובתום עוד סוף שבוע עקוב מדם בכבישים, מחזירה אותנו אמירה זו להרהר באיום שהשמיע ב-2014 ניצב בארי.

הרי הצעיר שנהרג בדרום ביום שישי האחרון, ושהצטרף לשני האחים שנהרגו בסמוך לפני חודש - מצא את מותו בכביש 31 "האדום", שבו נהרגו בעשור האחרון 88 בני אדם ב-1,500 תאונות דרכים - וזאת במקטע שבין צומת שוקת למולדה, שיצא למכרז כבר ב-2013 ואמור היה להיות מוכן בשנה שעברה.

כך גם התאונה הקטלנית שגבתה במוצאי שבת את חייהם של שלושה נוסעים בכביש 79 שבצפון, אף הוא כביש אדום (45 הרוגים בעשור) - אירעה בקטע של 8 ק"מ בין צומת הסוללים לצומת ריינה.

לפי תוכניות העבודה של מעצ, מקטע כביש זה אמור היה להיות מטופל עד תחילת השנה - אך ייסלל רק בעוד שנתיים-שלוש, עקב תסבוכת ביורוקרטית שעיכבה את תקצובו.

אם מקטעי הכביש המסוכנים אלה אמנם הוגדרו על ידי זרועות המדינה כמסוכנים וכ"אדומים"; אם הם אמורים היו להיות מטופלים לפני זמן - ולפי לוחות זמנים שקבעה המדינה בעצמה; ואם המשטרה עצמה טוענת כי יתכן שהשחיתות במנהלת הכבישים האדומים במעצ עיכבה את הטיפול בהם ו"סיכנה חיי אדם" - אז מדוע לא נבדקת אחריותם של אלה שהופקדו על הפרויקט, לא רק על השחתת המידות, אלא גם על הפגיעה בגוף ונפש?

מה מסובך כל כך בלעמת את בכירי מעצ לשעבר, אנשי משרד התחבורה ופקידי האוצר - עם המצגות שהציגו בעצמם בכנסת, למשל, על השדרוג הצפוי בכבישים 31 ו-89?

אם גם בחלוף עשור ותקצוב במיליארדי שקלים, מוסיפים קטעי כביש שמוכרים כמועדים לפורענות לגבות חיי אדם - מדוע אזהרת ראש אגף התנועה במשטרה נותרת ללא כיסוי?

התגובה של משרד התחבורה לביקורת: "גם המשרד לביטחון פנים אחראי"

"בשבע השנים האחרונות אנו עושים את מה שלא עשו ב-70 שנה, בחיבור הפריפריה והגברת הבטיחות בדרכים, ואולם עדיין נדרשת נהיגה זהירה מצד נהגים ואכיפה משטרתית מוגברת עד להשלמת התשתיות" - כך אמר אתמול סמנכ"ל תשתיות ופיתוח במשרד התחבורה, יעקב בליטנשטיין. זאת, בעקבות הביקורת שהוטחה במשרד לאחר תאונות הדרכים הקטלניות בכבישים "האדומים" 31 ו-89.

בהודעה מיוחדת שפירסם אתמול, בחר משרד התחבורה "להזכיר" את אחריותם של משרדי ממשלה אחרים למתחולל בכבישים: "המשרד לביטחון פנים והמשטרה אחראים על תחום האכיפה, ומשרד המשפטים ובתי דין לתעבורה על תחום השפיטה והענישה", ציין בליטנשטיין. "שדרגנו את כביש גולני־עמיעד ואנו מתכוונים לשדרג כעת את כביש 79 ואת כביש עפולה־צומת גולני ובית שאן־עפולה...אבל צריך לזכור כי אין תחליף לאחריות הנהג ולאכיפה משטרתית שבאחריות המשרד לביטחון פנים", הוסיף.

מתחילת השנה נהרגו בכבישי ישראל 336 בני אדם - שניים יותר מבתקופה המקבילה אשתקד, שבסיכומה נרשם זינוק מדאיג של 12% במספר ההרוגים.

קישורים:
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
דרוקר על נתניהו בראיון ל'גרדיאן': ''לא ייאמן כמה זמן הוא מקדיש למאבק נגדי; שיחות טלפון בזו אחר זו''
בניין בלי מעלית, 3 חדרים במקום 4: התרגילים של הקבלנים במחיר למשתכן
תאונות דרכים מעצ גרימת מוות ברשלנות פרשת השחיתות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד