כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

170 אלף שקל, בשטרות של 200, בתוך קופסאות תמרים: עדויות חדשות בפרשת ישראל ביתנו

קטעים נוספים נחשפים מעדותו של ראש מועצת מגילות, מרדכי דהמן, בפרשת ישראל ביתנו • על העברת כספי שוחד ללוביסט ישראל יהושע: "הוא היה כותב לי: 'כבודו, אתה עולה עם תמרים השבוע?' והייתי משיב: 'אני אגיע לירושלים ואביא לך תמרים'"

(הדס פרוש, פלאש 90)
(הדס פרוש, פלאש 90)



המועצה האזורית מגילות בצפון ים המלח התברכה בשני תוצרים בולטים: מטעי דקלים עצומים ומוצרי חברת הקוסמטיקה אהבה, שעשויים ממינרלים ומבוץ מים המלח. כעת מתברר כי במקום מעטפות שני התוצרים האלה שימשו את המעורבים בפרשת ישראל ביתנו כדי להסתיר את כספי השוחד.

עדותו של ראש המועצה, מרדכי (מוצי) דהמן, שקטעים ממנה הובאו ב–TheMarker בשבוע שעבר וכעת נחשפים חלקים נוספים, מלמדת על הדרך שבה הוא העביר את הכסף ללוביסט ישראל יהושע. "מהזיכרון שלי, לא היו פחות מ-80–90 אלף שקל, והכי גבוה היה 150–170 אלף שקל. זה היה או בקיטים של מוצרי חברת אהבה או בקופסת תמרים. בקופסת תמרים היה אפשר להכניס יותר בשטרות של 200", סיפר לחוקרי המשטרה.

"בקופסת התמרים העברתי 170-150 אלף שקל. הוא היה כותב לי לדוגמה: 'כבודו, אתה עולה עם תמרים השבוע?' והייתי משיב: 'אני אגיע לירושלים ואביא לך תמרים'. לפעמים היה אותו דבר גם לגבי מוצרי אהבה, הוא היה כותב: 'אני צריך קיט יפה', ואני הייתי עונה לו.

"היינו נפגשים אחת לשבוע־שבועיים במלון מצודת דוד, גם במקומות אחרים אבל בעיקר במלון מצודת דוד, ושם הייתי מוסר לו את קופסת התמרים או את מוצרי אהבה עם כסף. לא בכל הפעמים היה שם כסף, לפעמים גם תמרים, מתוך כוונה שלא תמיד יהיה עם כסף".

דהמן סיפר גם כי ב-2014 יהושע ערך בדיקות לכלי הרכב שלהם, כדי לגלות אם חוקרי המשטרה מאזינים להם. "כל ההתקשרות בינינו ב–2014 היתה תחת עננה שמקשיבים, הכוונה למשטרה. ישראל עשה בדיקות למכונית שלי ושלו ולא מצא שיש האזנות, אבל הוא אמר לי להתנהג כאילו יש האזנות", הסביר לחוקרים. "הוא הזמין אותי לירושלים בסביבות יולי 2014. הוא התקשר אלי מהטלפון שלו, ואמר לי להגיע לירושלים לאיזה חבר שבודק. איני זוכר איפה זה היה, אבל לא הלכתי לשם כי פחדתי. הלכתי למשרד חקירות בתל אביב, ליד לינקולן, איני זוכר כתובת מדויקת. את המכונית שלי בדק חוקר פרטי, הוא צחק עלי בגלל הפחדים".

הפחדים של דהמן היו מציאותיים. באותו הזמן, יחידת להב 433 של המשטרה כבר ניהלה חקירה סמויה. בדצמבר 2014 הוא נעצר. דהמן נהפך לעד מדינה, ושמו נאסר בפרסום ושאר המעורבים בפרשה לא ידעו זאת.

ב–3 ביוני 2015 שלחו החוקרים את דהמן לפגישה מאולתרת עם יהושע. "ישראל פגש אותי ברחוב, קרא לי מלאך, חיבק ונישק אותי. סיפרתי לו שפעם בחודש אני מבלה במשטרה, שאני עונה על שאלות, ושמציגים לי קבלות וחשבוניות של פאינה (...) הם אמרו שנתתי הוראה ויודעים שזה תשלום עבור פאינה. ישראל שאל מה עניתי, והשבתי 'מה אני יכול להגיד', אז הוא אמר שזה לא חמור".

"מזרחי הציע להעביר מסר ליהושע"

באוגוסט 2015, יותר מחצי שנה מפרוץ הפרשה, עצרה יחידת להב 433 של המשטרה גם את יו"ר החברה למשק וכלכלה (המשכ"ל), שאול מזרחי. הוא נחשד בשיבוש הליכי חקירה ובהדחת עד. יהושע הוא חבר ותיק של מזרחי עוד מהימים שבהם היו השניים פעילים בסניף הליכוד בירושלים. הסיבה למעצרו של מזרחי נוגעת לעדות שמסר דהמן ב–11 בפברואר 2015, אחרי שכבר נהפך לעד מדינה.

דהמן סיפר על כנס המשכ"ל שהתקיים באילת יום לפני עדותו, ויותר מחודש אחרי המעצרים המתוקשרים: "בסביבות 18:00 הגיע שאול בטיסה מתל אביב לאילת ונכנס לאולם הכנסים שבו התקיים הכנס במלון הרודס. איך ששאול נכנס הוא ראה אותי, חיבק ונישק אותי ושאל אם הכל בסדר. עניתי שהכל בסדר, ואז כל אחד המשיך להסתובב עם אנשים באולם כנסים.

"אחרי כ–20 דקות הוא קרא לי שוב ולחש לי באוזן שהוא אוהב אותי ואת ישראל (יהושע; י"ג). ישראל הוא אח והמסר מישראל הוא ש'ישראל לא דיבר מלה במשטרה, ורוצה שאתה גם כן תשתוק ולא תדבר'. שאול אמר לי שנדבר אחרי זה וכל אחד הלך לדרכו".

לפי דהמן, מזרחי פנה אליו שוב בהמשך הכנס. "ב–8:00 בערך, ירדתי לחדר אוכל במלון הילטון, ושם פגשתי את שאול, שסיים את ארוחת הבוקר. הוא לחש באוזני וחזר על המסר והבקשה של ישראל, שלא אדבר במשטרה ושהוא שותק".

באותה השיחה, מזרחי גם שאל את דהמן, לדבריו, אם הוא רוצה להעביר דרכו מסר ליהושע. "אמרתי לו שהדברים הם ביני לבין ישראל, ואיני יודע מה אני יכול לומר לו (לשאול), ואז הוא שאל אותי מה הדברים שמדאיגים אותי מהחקירה, שהוא ישאל את ישראל.

"שאול ביקש שאני אכתוב לו את הפרטים על נייר, והוא יעביר לישראל ויחזיר לי תשובות. ניפגש בשלב מאוחר יותר כשיהיה יותר שקט, כי עכשיו הם חושבים שיש מעקבים. לפני שנפרדנו מחדר האוכל, שאול הוסיף שהמשטרה בכלל לא שאלה את ישראל על הקשר שלי אתו. סיכמנו שאני אלך לכתוב את המכתב ואביא לו אותו".

דהמן, שכבר נהפך לעד מדינה, פנה בשלב הזה לחוקרים שציידו אותו במכשיר הקלטה, ובהתאם לבקשתו של מזרחי כתב את המכתב שיועד להגיע בסופו של דבר ליהושע. אלא שמזרחי התחרט בסופו של דבר. "הלכתי להיפגש עם מזרחי כדי למסור לו את המכתב. הוא אמר לי שהוא הולך להתקלח ולהתארגן, ושניפגש אחרי זה. חיכיתי כשעה בלובי, כשראיתי שהוא לא יורד עליתי לחדרו, דפקתי על הדלת, לא היתה תשובה. התרחקתי, ואז שאול יצא מהחדר כשהוא מדבר בטלפון הנייד שלו. המתנתי לו בקצה המסדרון. הוא הגיע אלי וסיים את השיחה בטלפון הנייד", שיחזר.

"שאול הגיע אלי ולחש סאוזני שהמכתב יכול לסבך וזה מאוד מסוכן. עוד הוא אמר לי שיעדכן אותי, וחזר על כך שישראל שתק ולא דיבר ולא הזכיר את השם שלי וביקש שאני אשתוק. אני אמרתי לשאול שמה שהוא וישראל יהושע יחליטו אני אעשה, אם ירצו שאפגש עם ישראל אז אפגש ואם לא אז לא. הוא בכל מקרה אמר לי שיחזור ויעדכן אותי. חזרתי לחדרי להתארגן וירדתי למטה, שם פגשתי את כולם שוב לקראת נסיעה חזרה למרכז".

סנגורו של יהושע, עו"ד ירון קוסטליץ, מסר בתגובה: "צר לנו על ההדלפות הסלקטיביות והמגמתיות של חומרי החקירה. את טענותינו לגופו של עניין נשמיע בפני הרשויות המוסמכות לפי הדין, ולא באמצעי התקשורת".

שאול מזרחי סירב להגיב.

קישורים:
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
דרוקר על נתניהו בראיון ל'גרדיאן': ''לא ייאמן כמה זמן הוא מקדיש למאבק נגדי; שיחות טלפון בזו אחר זו''
בניין בלי מעלית, 3 חדרים במקום 4: התרגילים של הקבלנים במחיר למשתכן
ישראל ביתנו מרדכי דהמן כספי שוחד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד