כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

אירופה כמרקחה: ראש ממשלת איטליה התפטר, ובאוסטריה השמאל ניצח

הממשלה באיטליה הולכת לקראת משבר, עקב תוצאות משאל העם; יהודי אוסטריה שמחים במפלת מועמד הימין הקיצוני ובניצחון השמאל. ועידת רבני אירופה - "הכוחות השפויים ניצחו הפעם"

איטליה, צילום: פלאש90
איטליה, צילום: פלאש90

דרמה באיטליה - ראש ממשלת איטליה מתיאו רנצ'י הודיע הלילה (ב') כי החליט להתפטר. הסיבה -תבוסה במשאל העם שנערך באיטליה בנושא שינויים בחוקה שהציע. בנאום טלוויזיוני שנשא הלילה אמר כי הוא הובס, וכי הוא מקבל עליו את החלטת העם.

רנצ'י הודיע כי יכנס את הקבינט ויגיש את התפטרותו עוד היום. ראש הממשלה מתיאו רנצי, מכהן בתפקידו שנתיים וחצי. לאחר ספירת רוב הקולות, עולה כי כ-60% מהבוחרים הצביעו נגד התכנית של רנצי, לעומת 40% בלבד שתמכו בה. כ-70% מבעלי זכות הבחירה השתתפו בבחירות, אחוז גבוה בהשוואה לפעם האחרונה שבה יצאו האזרחים לקלפיות, במאי 2014.

רנצי, שנותר אחד הקולות הבולטים ביותר במחנה הליברלי ביבשת, השליך את כל כובד משקלו על הסוגיה והבטיח לעזוב את תפקידו במקרה שההצעה שלו תידחה. ההצעה שלו כוללת את ביטולו של הסנאט במתכונתו הנוכחית והפיכתו לגוף שבו נמצאים נציגי המחוזות, עם סמכויות מופחתות, וחיזוק הבית התחתון של הפרלמנט. כיום לשני הבתים בפרלמנט יש יכולת להביע אי-אמון בממשלה וכל חוק זקוק לאישור שניהם.

עוד מציעה הרפורמה להחליש את כוחם של המחוזות השונים לקבל החלטות חשובות - מה שאמור להוביל לחיזוק הממשל המרכזי ברומא. חלק ממבקרי הרפורמה טוענים כי היא תפגע בדמוקרטיה ובאינטרסים של האזרחים לנוכח ריכוז הסמכויות בממשל המרכזי, ואחרים ראו בהתנגדות לה הזדמנות להפיל את רנצי המוחלש, ולהשיג רווחים פוליטיים בתקופה שבה האמון ברעיון האירופי ובליברליות המערבית נמצאים בנסיגה מתמדת.

הנשיא מטרלה צפוי להטיל על אחד מחברי מפלגתו הדמוקרטית את הרכבת הממשלה הזמנית. הממשלה החדשה תצטרך להעביר את התקציב לשנה הבאה ואת חוק הבחירות, אולם ראש הממשלה הזמני עשוי שלא לפזר את הפרלמנט ולהשאיר את מועד הבחירות על כנו – פברואר 2018. בין השמות האפשריים לרשת את רנצי בשלב הזה הוא שר האוצר פייר קרלו פדואן, ומנהיג הסנאט פייטרו גרסו.

בנוסף - מהפך פוליטי גם באוסטריה, מועמד הימין הקיצוני לנשיאות נורברט הופר הפסיד למועמד העצמאי אלכסנדר ון דר בלן, איש השמאל, שניצח ברוב קולות. הסקרים לפני הבחירות ניבאו להופר טובות, והוא קיווה להיות הנשיא הימני הקיצוני הראשון באירופה מאז מלחמת העולם השנייה. הוא הפסיד ליריבו בפער של יותר משבעה אחוזים - והודה בהפסד.

יהודי אוסטריה שמחים על הפסדו, ומ'ועידת רבני אירופה' נמסר בתגובה: "אנו מרוצים שהכוחות השפויים המתנגדים לאנטישמיות, לגזענות ולשנאת האחר ניצחו הפעם באוסטריה. אנחנו גם מרוצים מהעובדה שקולות מן הקהילה היהודית שבעבר תמכו בימין הקיצוני חדלו לעשות זאת".
איטליה רנצו אוסטריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד