כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

"חיי אינם חיים": האברך שמתגלגל 3 חודשים מחוץ לבית - מדבר

משה קשאני הקפיד על הגשת דיחוי לצה"ל כנדרש, עד ששכח לעדכן את הצבא על מעבר דירה - והפך לעריק • בחודשים האחרונים הוא רועד מקול עלה נידף, ישן אצל קרובי משפחה ומנותק מאשתו וילדיו • במתגייסים לסייע: הגר"ד לנדו וח"כ משה גפני

צילום: ז'אק וואז'סגראס, פלאש 90
צילום: ז'אק וואז'סגראס, פלאש 90

מזה שלושה חודשים האברך משה קשאני נאלץ להיעדר מביתו, מאחר והוא חושש ומפחד מהמשטרה הצבאית הדולקת בעקבותיו בעקבות הגדרתו כעריק. את לילותיו הוא עושה בבתי קרובי משפחה וחברים בבני ברק ובשאר ערי הארץ.

חשוב לציין, קשאני עצמו הסדיר בעבר באופן קבוע את מעמדו כתלמיד ישיבה והגיש דיחוי כנדרש, אלא שלאחר החתונה הוא עבר מספר דירות ולא עדכן את צה"ל בכתובת החדשה בכל פעם, ומאז הוא מוגדר כעריק.

בשיחה עם בחדרי חרדים הוא מספר: "למדתי בישיבה קטנה וגדולה בזכרון יעקב, ותמיד הגשתי דיחויים לצה"ל, גם אחרי החתונה. כהוראת רבותי. מאז החתונה עברתי שלושה דירות, ולא עדכנתי את צה"ל בכתובת החדשה של הבית השני שאליו עברתי, מאחר ולא ידעתי שצריך לעדכן. בחודש אב תשע"ד נקבע לי תאריך גיוס ומאז אני נחשב משתמט. אמרתי לצה"ל שלא נשלחו אלי כלל צווים, ואף בדקתי בדירה הקודמת האם נשלחו לשם הצווים, והתברר שלא. אך למרות טענותיי בצה"ל החליטו להוריד לי את מעמד בן ישיבה".

לדברי קשאני, "לפני כשנתיים כשהחלו גזירות הגיוס, בצה"ל איתרו אותי טלפונית וזימנו אותי לבדיקות, הלכתי במועד שנקבע לי לבדיקות, אך לא חתמתי על הצו כהוראת הרבנים. ולהפתעתי לאחר תקופה קיבלתי בדואר הודעה כי אני מחויל. פניתי לעסקנים שינסו לעזור לי, אך שום פעילות לא צלחה. לא התייחסתי לצו החיול שנשלח אלי, כי חשבתי שיש הרבה אברכים ובחורי ישיבות, שלמרות צו החיול שנשלח אליהם צה"ל לא באים אליהם. ההשערה שלי החזיקה שנתיים, אלא שבחודש אב האחרון תשע"ו באו אלי משטרה צבאית לבית וחיפשו אחרי, יום אחרי יום, למרבה המזל לא הייתי בבית והם לא מצאו אותי. אך מאז איני בבית מחשש שאתפס.

"חיי אינם חיים בשלושת החודשים האחרונים. אני נאלץ לישון בלילות בבתי קרובי משפחתי וחברים בבני ברק ובשאר ערי הארץ. ובכל יום שאני לא ישן בביתי אני מתרוצץ בבוקר לעזור לאשה ולשלושת ילדיי, במקביל לכולל. בחג סוכות האחרון נאלצתי לישון כל יום בסוכה של בן משפחה אחר, פשוט כמו בגלות, זה כפרת עוונות. אני לא מאחל לשום אדם לעבור את מה שעברתי, בלי לראות את הילדים והאשה מספר ימים ולנדוד מבית לבית״.

לסיום מספר קשאני לבחדרי חרדים כי "כעת עסקנים בחסידות תולדות אהרון עוזרים לי להסדיר את מעמדי כבן ישיבה שוב, בתקווה שהכל יבוא על מקומו בשלום".


האזינו לח"כ משה גפני מתייחס למקרה

במקביל, הרב אשר פרידמן, רב כולל אברכים זכרון יעקב בו לומד קשאני, פנה במכתב לועד הישיבות בבקשה לסייע לאברך: ״הנני בזה להמליץ על ידידי הרב משה קשאני, שהוא אברך בן עליה, שיגע בתורה מנעוריו ועד עכשיו, והוא מופלג בתורה ובמידות טובות. ומזה כמה שנים שלא בפשיעתו אלא מחמת מעבר דירה, נתגלגל בכך שנשלל ממנו מעמד בן ישיבה, ומחמת זה כבר כמה חודשים שאינו יכול לגור בביתו, וכל משפחתו סובלים מכך סבל רב, והנני לבקש מהנהלת ועד הישיבות, לעשות כל אשר ביכולתם, ואפילו לפנים משורת הדין, למען הצלת אברך תלמיד חכם, וכל בני משפחתו הנמצאים במצב קשה זה, וכל המסייעים בדבר יזכו לכל הברכות האמורות במצילי נפשות״.

גם חבר ועד הישיבות הגאון רבי דב לנדו הוסיף בכתב ידו למכתב: "אין צורך בדברים להסביר את גודל החיוב לעזור בכל מאמץ שבעולם, להצלת האברך בן תורה, מציפורני הטרף אשר רודפים ומבקשים אותו ואת נפשו לטרפם חלילה וחס״.

לבחדרי חרדים נודע כי בפרשה מעורב גם חבר הכנסת משה גפני יו"ר דגל התורה. בהקלטה שהגיעה לידי בחדרי חרדים נשמע גפני אומר: "אני יודע מהסיפור הזה, ואני פועל לעזור לו, אני לא יודע איך הוא הגיע למצב של להיות עריק. אני לא מצליח לבינתיים, אבל ממשיך לעבוד ולנסות לעזור לו. מאחר והוא עריק כמה שנים".

תגובת דובר צה"ל לבחדרי חרדים: "הנ"ל לא שיתף פעולה עם רשויות הגיוס והוגדר כמשתמט ועל כן נעצר. ביום רביעי האחרון, זומן במישרין להמשך תהליכים בחודש הקרוב. לא ניתן לפרט בנושא מטעמי צנעת הפרט".



משה קשאני אברך עריק צהל גיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד