י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

טלטלה קשה ועמוקה בטבע: שחקן מפתח בעתיד החברה הולך הביתה

4 חודשים בלבד לאחר שטבע השלימה את הרכישה השאפתנית של אקטוויס תמורת 37 מיליארד דולר, פורש מנכ"ל טבע גנריקה שהיה אמור להבטיח את הצלחת המהלך • המניה נופלת ומשלימה צניחה של 45% ב-2016

ארז ויגודמן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ארז ויגודמן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



חברת טבע עברה הלילה את אחת הטלטלות הקשות ביותר מאז מונה ארז ויגודמן למנכ"ל החברה בינואר 2014. סיגורדור אולפסון מנכ"ל טבע גנריקה בשנתיים וחצי האחרונות הודיע על פרישתו מתפקידו. אולפסון יוחלף על ידי דיפנקר בהטצ'רג'י, מנכ"ל טבע אירופה. בתגובה לבשורה נפלה מניית טבע בכ-4% לאחר המסחר בוול סטריט - והשלימה צניחה של 45% מתחילת 2016.

אולפסון פורש בעיתוי קריטי שכן רק לפני ארבעה חודשים השלימה טבע את רכישת חברת אקטוויס תמורת 37 מיליארד דולר. אולפסון שהקים והוביל את חברת אקטוויס עד 2013 היה האיש שאמור היה לנהל את ההטמעה אל תוך טבע על בסיס היכרותו העמוקה עם החברה הנרכשת על מוצריה ומתקני הייצור שלה; תהליך אינטגרציה מהיר חיוני לטבע כדי למקסם את התועלות מרכישת אקטוויס ולאפשר לה להקטין במהירות המקסימלית את החוב העצום של 37 מיליארד דולר שהיא נושאת על גבה בעקבות הרכישה בעיצומה של הרעה ניכרת ברמת המחירים בשוק הגנרי האמריקאי. כך למשל בעקבות הרכישה החוב הפיננסי נטו של טבע גדול פי 5.4 מהרווח התפעולי התזרימי (Ebitda) שלה.

פרישתו של אולפסון עשויה להעמיק את משבר האמון בין טבע לבין שוק ההון האמריקאי שכן אולפסון היה האיש שהוביל שיפור ניכר ברווחיותה של החטיבה הגנרית של טבע שסבלה מרווחיות נמוכה עד 2014. אולפסון הצליח להביא להתייעלות בחטיבה זו ולשפר את רווחיותה התפעולית עד לרמת שיא של 30% מהמחזור. אולפסון היה גם האיש שניסה לשכנע את שוק ההון האמריקאי שביכולתה של טבע לייצר צמיחה של 5% לשנה בשוק הגנרי על בסיס השקת מוצרים חדשים שיגדילו את מכירותיה ב-10% לשנה ויקזזו שחיקת מחירים של 5% לשנה. טענה זו התקבלה בספקנות על ידי חלק מהאנליסטים שהעריכו כי שחיקת המחירים תהיה עמוקה הרבה יותר. לאחרונה נאלצה גם טבע לעדכן כלפי מטה את תחזיותיה ל-2016 וחיזקו את ההערכה של אנליסטים שהתזה של אולפסון אופטימית מדי.

קישורים:
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
דרוקר על נתניהו בראיון ל'גרדיאן': ''לא ייאמן כמה זמן הוא מקדיש למאבק נגדי; שיחות טלפון בזו אחר זו''
בניין בלי מעלית, 3 חדרים במקום 4: התרגילים של הקבלנים במחיר למשתכן
טבע ארז ויגודמן שוק ההון פרישה סיגורדור אולפסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד