י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

משפחתו של ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ, תרמה עשרות אלפי דולרים להתנחלויות

קרן קושנר, שג'ארד הוא חבר הנהלה בה, תרמה בין השאר לישיבה הקיצונית עוד יוסף חי ביצהר. נשיא אחד הארגונים שקיבלו ממנה תרומות ופועלים בגדה הוא יועץ בכיר לטראמפ לענייני ישראל

קושנר. צילום: רויטרס
קושנר. צילום: רויטרס



קרן השייכת למשפחתו של ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הנאמן של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, תרמה בשנים האחרונות עשרות אלפי דולרים לארגונים ומוסדות בהתנחלויות בגדה המערבית - כך לפי הצהרות המס של הוריו.

טופסי הצהרות המס שלהם לשנים 2010-2014 מלמדים שהמשפחה תרמה בממוצע כל שנה כמה מיליוני דולרים למטרות צדקה באמצעות קרן צ'ארלס וסריל קושנר, הוריו של ג'ארד. התרומה הממוצעת נעה בין חמשת אלפים לעשרת אלפים דולר. ג'ארד קושנר, כמו גם אחיו ושתי אחיותיו, הוא חבר הנהלת הקרן המשפחתית, שנוסדה ב-1997.

מכלל הארגונים והמוסדות בגדה המערבית שקיבלו תרומות ממשפחת קושנר, הנהנה הגדול ביותר הוא "ידידיה האמריקאים של ישיבת בית אל" - ארגון שמשרדי ההתרמה שלו מצויים בפורסט הילס בניו יורק. ב-2013 קיבלה הישיבה, שנמצאת באחת ההתנחלויות הנציות ביותר, 20 אלף דולר ממשפחת קושנר.

נשיא "ידידיה האמריקאים של ישיבת בית אל", דייוויד פרידמן, הוא יועצו הבכיר של טראמפ בנושא ישראל. פרידמן, ששימש כעורך דינו של טראמפ לענייני נדל"ן ב-15 השנים האחרונות ונחשב למקורב ביותר לנשיא הנבחר, הביע עניין במינויו לשגריר ארה"ב בישראל. דובר מרכזי באירוע התרמה לארגון הידידים אשתקד, מייק האקבי, מושל לשעבר של ארקנסו, נחשב גם הוא כמועמד מוביל לכהונה הדיפלומטית. בעת מערכת הבחירות קראו יועציו החשובים של טראמפ לענייני ישראל תיגר על העמדה המסורתית של משרד החוץ של ארה"ב, שלפיה ההתנחלויות הן מכשול לשלום.

גוף נוסף הנהנה מתרומות קרן קושנר הוא קרן עציון, שמשרדי ההתרמה שלה מצויים בטינק שבניו ג'רזי. הקרן תומכת בישיבת הר עציון, קיבוץ מגדל עוז ומכללת הרצוג, מוסד להכשרת מורים - כולם בגוש עציון. ב-2012 תרמה קרן קושנר 5,000 דולר לקרן עציון וב-2013 - עוד עשרת אלפים.

גם אור תורה סטון, גוף הפועל אף הוא בגוש עציון, נהנה מתרומות קרן קושנר. ב-2011 הוא קיבל ממנה 5,000 דולר. הארגון, שמרכזו בהתנחלות אפרת, מנהל רשת בתי ספר תיכוניים, מכללה ולימודי תעודה בישראל ובארה"ב. המוסד הוקם בידי שלמה ריסקין, רבה של אפרת ודמות בכירה בזרם האורתודוקסי המודרני, שנולד בארה"ב.

לאחר הבחירות האחרונות בארה"ב מתחו יהודים פרוגרסיביים ביקורת על כך שריסקין בירך על ניצחונו של טראמפ. בראיון לערוץ 7 תקף ריסקין את אי נכונותו של אובמה להכיר בלגיטימיות של גושי התנחלות גדולים, כמו גוש עציון, ואמר כי "טראמפ מדבר בנימה אחרת לגמרי על ישראל ועל ראש הממשלה שלנו, ומצדד בצורך להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים, לכן יש בי תקווה גדולה".

גוף התנחלותי אחר שקיבל תרומה מקרן קושנר בשנים האחרונות, גם אם קטנה, (500 דולר) הוא ישיבת עוד יוסף חי הקיצונית ביצהר. ישיבה זו שימשה כבסיס להתקפות אלימות נגד כפרים פלסטינים וחיילי צה"ל וכתוצאה מכך לא מקבלת עוד מימון מממשלת ישראל.

בן טיפוחיה של קרן קושנר בישראל בשנים האחרונות הוא המרכז הרפואי שערי צדק. ב-2014 תרמה משפחת קושנר 18 מיליון דולר לבית החולים הירושלמי, בנוסף לשני מיליון דולר שכבר תרמה. למשפחת קושנר יש אמנם היסטוריה ארוכה של סיוע לבתי חולים בישראל ובארה"ב, אבל מתנה זו היא בלי ספק התרומה הנדיבה ביותר שלה למוסד רפואי כלשהו.

גוף אחר הזוכה לתרומות נדיבות של משפחת קושנר בישראל הוא צה"ל. בין 2011 ל-2013, תרמה המשפחה 315 אלף דולר ל"ידידי צה"ל", ארגון לגיוס תרומות לצבא הישראלי בארה"ב, שג'ארד קושנר חבר גם בהנהלתו.

ברשימת המוסדות והארגונים הישראליים שנהנו בארבע השנים האחרונות מתרומות משפחת קושנר נמנים גם התזמורת הפילהרמונית, (2,500 דולר), האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל (אלף דולר), איחוד הצלה (70 אלף דולר), הקרן לחקר מחלת הסרטן (10,000 דולר), ארגון "מאיר פנים לחייל" שתומך אף הוא בחיילי צה"ל (4,000 דולר), מרכז שלווה לילדים (20,000 דולר), בית החולים מעייני הישועה (25,000 דולר) והמרכז הרפואי רבין (23,000 דולר).

בארה"ב, המשפחה תורמת לבתי ספר, ארגוני צדקה ומרכזי תרבות יהודיים רבים. בשנים האחרונות היא תרמה 30 אלף דולר למרכזי חב"ד שונים. אחד הגופים שנהנו במיוחד מתרומות משפחת קושנר בארה"ב, הוא בית הספר רמז (Ramaz) במנהטן המשלב לימודי יהדות ולימודים כלליים. בכל אחת מארבע השנים האחרונות קיבלה ישיבת העלית 250 אלף דולר מהקרן. הסקל לוקשטיין, מנהלה לשעבר של הישיבה, ליווה את איוונקה טראמפ בתהליך הגיור שעברה לפני שהתחתנה עם קושנר. ב-2013, קיבלה קהילת ישורון שהקים לוקשטיין, ושאליה משתייכים ג'ארד קושנר ואיוונקה, מתנה בסך 20,000 דולר.

קישורים:
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
דרוקר על נתניהו בראיון ל'גרדיאן': ''לא ייאמן כמה זמן הוא מקדיש למאבק נגדי; שיחות טלפון בזו אחר זו''
בניין בלי מעלית, 3 חדרים במקום 4: התרגילים של הקבלנים במחיר למשתכן
ג'ארד קושנר דונלד טראמפ התנחלויות עוד יוסף חי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד