ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

צריכים לחדש את ביטוח החובה ברכב? מחירי הפוליסות ירדו היום עד 40%

להנחות הגדולות ביותר יזכו נהגים צעירים ונשים הנוהגים במכוניות עם מערכות התרעה • קרנית תשיב לציבור למעלה ממיליארד שקל בשנתיים, אבל החשש הוא שלאחר מכן יחזרו דמי הביטוח להתייקר בכ-13%

צילום אילוסטרציה: רשות המיסים
צילום אילוסטרציה: רשות המיסים



מהיום (ב'), פוליסות ביטוח חובה לרכב שיימכרו לשנת 2017 יוזלו בשיעור שיגיע בחלק מהמקרים עד 40%. ההוזלות העיקריות הן לנהגים צעירים, נשים ובעלי כלי רכב המצוידים במערכות בטיחות המוגדרות כמצילות חיים – בקרת יציבות (ESP) ומערכות התרעה מפני אי-שמירת מרחק וסטייה מנתיב (בסגנון מובילאיי). זאת, במסגרת הרפורמה שמוביל משרד האוצר בדמי הביטוח.

כך, לדוגמה, נהג חדש בן 18, שנוהג במכונית משפחתית עם 6 כריות אוויר ובקרת יציבות, אשר מותקנת כסטנדרט במכוניות משנת 2010 ומעלה, שילם עד כה פרמיה של 3,000 עד 3,700 שקל, בהתאם לחברת הביטוח. במידה ויותקנו ברכב מערכות התרעה, יצנחו דמי הביטוח עבור אותו נהג לכ-1,700 עד 2,300 שקל.

בתרחיש דומה, נהגת בת 32 ששילמה עד כה 1,200-1,400 שקל, תשלם מעתה 800-1,100 שקל. במקרה של גבר בן 55 ההוזלה מתונה יותר: מ-1,000-1,170 שקל עד כה לכ-900-960 שקל עם תחילת הרפורמה.

מערכת מובילאיי עולה כיום כ-3,000 שקל, וההנחה בביטוח תחזיר את ההשקעה רק כעבור מספר שנים. עם זאת, רבות מהמכוניות החדשות שמשווקות היום בישראל מצוידות במערכות דומות, ובנוסף, במשרד התחבורה הכריזו בעבר כי הם מחפשים מקורות תקציביים למימון מערכות מסוג זה לכל דורש כמעט.

ברשות שוק ההון והביטוח במשרד האוצר מסבירים שההנחות בפרמיות יכולות היו להיות גבוהות יותר, לולא המלצות ועדת וינוגרד. המלצות הוועדה אמורות להעלות את הוצאות חברות הביטוח, ולפיכך להעלות את מחירי הביטוח, באופן שקיזז מההנחות שנקבעו ברפורמה.

חלק ניכר ממקור הכספים למימון ההוזלות בפוליסות ביטוח החובה הוא בהשבת כספים עודפים מקרנית לכלל הציבור המבוטחים. ההשבה מקרנית תתבצע על ידי הפחתת דמי ביטוח החובה ב-13%, לכלל כלי הרכב, ולפי האוצר, תביא להשבה של כ- 1.3 מיליארד שקל בשנתיים.

עם זאת, עולה חשש כי לאחר שנתיים, בשנת 2019, יגמר הכסף שיועבר מקרנית – ומחירי הביטוח יחזרו לעלות ב-13%.

מדובר כעת בפעימה השנייה של הרפורמה בביטוח החובה, שיסודה באמצעות הפיכת ה"פול" (Pool) לשחקן מרכזי בשוק. בעבר שימש הפול, הנמצא בבעלות משותפת של חברות הביטוח, כמעין מפלט אחרון ללקוחות "בעייתיים", כמו רוכבי דו-גלגלי, נהגים חדשים וכאלה שצברו היסטוריית נהיגה מפוקפקת, אותם חברות הביטוח סרבו לבטח. עד כה, המחירים בפול היו גבוהים במיוחד, ובשנה האחרונה הוזלו באופן שרירותי על ידי האוצר. כעת, הצעד השני של המהלך מחייב את חברות הביטוח להעמיד מחירים זולים משל הפול.

קישורים:
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
דרוקר על נתניהו בראיון ל'גרדיאן': ''לא ייאמן כמה זמן הוא מקדיש למאבק נגדי; שיחות טלפון בזו אחר זו''
בניין בלי מעלית, 3 חדרים במקום 4: התרגילים של הקבלנים במחיר למשתכן
ביטוח רכב דמי ביטוח ביטוח חובה פוליסת רכב הנחות לצעירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד