כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

בשורה לשני מיליון אזרחים: אושר בקריאה ראשונה החוק לשכירות הוגנת

על פי ההצעה, המשכיר יהיה רשאי לגבות ערבות מראש, עד שליש מדמי השכירות עבור שליש מהתקופה - ולא יותר מפי שישה מדמי השכירות לחודש • בנוסף נקבעו תנאים המגדירים מהי דירה הראויה למגורים

(מרים אלסטר, פלאש 90)
(מרים אלסטר, פלאש 90)



מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק שכירות הוגנת. 50 ח"כים תמכו בהצעת החוק ולא היו נמנעים או מתנגדים.

בהצעת החוק הממשלתית, שרת המשפטים, איילת שקד, בלמה את הדרישה להקפאת המחירים בשוק השכירות, דבר שהיה מוביל לדעתה להקפצת מחירים באופן מיידי, להזנחת הדירות מצד המשכירים, לחוסר רצון להשקיע בהן ולהתערבות רגלוטורית מיותרת בשוק החופשי. מצד שני, הצעת החוק קובעת כללים להגנה על השוכרים שלא ניתן יהיה להתנות אותם במסגרת חוזה מול המשכירים. על פי ההצעה, המשכיר יהיה רשאי לגבות ערובה מראש, עד שליש מדמי השכירות עבור שליש מהתקופה, ולא יותר מפי שישה מדמי השכירות לחודש, ואם הערובה כרוכה בהוצאה כספית של השוכר, היא תוגבל בעד פי שלושה מדמי השכירות לחודש.

עוד קובע החוק כי על המשכיר חלה החובה למסור את הדירה בהתאמה מלאה למה שהוסכם עם השוכר. המשכיר לא יוכל להוסיף בחוזה תנאי הפוטר אותו מאחריות לאי התאמה או לפגם שיתגלה בנכס.

חוק שכירות הוגנת מבקש להסדיר את מערכת היחסים בין שוכר ומשכיר ולהגדיר מהי דירה ראויה למגורים. זאת על מנת להגביר את הוודאות בשוק לעניין החיובים שיוטלו על כל אחד מהצדדים לחוזה ובזכויות המוקנות להם, פרמטרים שלא שונו ולא הותאמו במשך שנים לשוק השכירות.

החוק כולל גם סעיפים על חובת תיקון פגמים וידוע המשכיר מראש על כל פגם בדירה. סעיף זה הורחב ומטיל על בעל הדירה את החובה לבצע תיקונים ושיישא בעלותם. החוק מגדיר במפורש את טווח הזמן בו המשכיר צריך לתקן את הליקויים בדירה. במידה ויש צורך בתיקון דחוף בדירה, על המשכיר לתקן הפגם לא יאוחר משלושה ימים.

בנוסף, החוק מגדיר את תהליך סיום ההתקשרות בין השוכר למשכיר כאשר מצד אחד לשוכר ניתן זמן סביר לחיפוש אחר דירה חדשה והמשכיר יקבל את דירתו חזרה במצב ראוי כפי שמפורט בחוק.

בעקבות ריבוי מקרים בהם עומדים לשכירות מתחמים שאינם ראויים למגורים, ונחתמים חוזים שאינם הוגנים, החוק מגדיר במפורש תנאי מסגרת בסיסיים לקיום חוזה השכירות מבחינת צורה ותוכן וכן מהי דירה ראויה למגורים. דירה שלא יהיו בה פתחי אוורור, תאורה, אמצעי נעילה, מערכת ניקוז או גורם שיהווה סיכון בלתי סביר לבטיחות השוכר ולבריאותו ייחשב כדירה לא ראויה למגורים.

במסגרת החוק מוצע לקבוע הוראות שונות בעניין חוזה שכירות למגורים, כגון תוכן חוזה השכירות ותשלומי השוכר. בנוסף, מוצעים תיקונים כלליים לשכירות (בין שהיא למגורים ובין שאינה כזו), כגון חובת המשכיר למסור את המושכר נקי מזכויות של צד שלישי.

ח"כ סתיו שפיר אמרה כי "אני שמחה לראות שההצעה שהגשתי בעבר יחד עם ח"כ פולקמן הפכה להצעה ממשלתית. אני מקווה שההצעה הזו תצליח להציל שני מיליון שוכרי דירות שחיים בג'ונגל מוחלט. מדובר בבני הדור שלי שהרעיון של קניית דירה נראה כפנטזיה. כך חי דור שלם בישראל שכפוף לחוזים בלתי אפשריים, שנדרש לשלם ערבויות של עשרות אלפי שקלים, שנדרש שלשם תיקונים על בניינים שנבנו לפני 70 שנה, שרואה את שכר הדירה שלו קופץ כל הזמן. המטרה של החוק היא להכניס כללים בסיסיים לשוק פרוץ לחלוטין.

ח"כ רועי פולקמן מיוזמי החוק אמר כי "המצב בו צעירים חיים בחוסר ודאות לגבי מקום מגוריהם הוא לא הוגן. אנו נעשה שינויים בשוק השכירות כחלק בלתי נפרד מפתרון משבר הדיור. הגענו למצב בו יש משכירי דירות, במיוחד באזורי הביקוש, שמנצלים כל שינוי בשוק כדי להעלות את שכר הדירה. צעירים שעסוקים בלימודים, בניית הקריירה או בהקמת משפחה לא יכולים להמשיך לגור בחוסר ודאות במקום מגוריהם, הם זקוקים לביטחון שבו הם יודעים שיש להם קורת גג בטוחה מעל הראש ושכ"ד יציב".

פולקמן הוסיף כי "בימים אלה אני מקדם מספר פתרונות בתחום הדיור ובכללם גם בשוק השכירות. יש צורך במענה אמיתי ל-2 מיליון שוכרים ולהבטיח זאת בחקיקה ובהחלטות ממשלה. אני בקשר ישיר עם שוכרים במטרה להמשיך את שיתוף הפעולה בין הכוח האזרחי והצרכים שעולים מהשטח לבין מקבלי ההחלטות. רק כך נוכל לשפר ולשנות את שוק השכירות בישראל".

אל הצעת החוק זו מתווספת החלטת ממשלה שח"כ פולקמן מיוזמיה, וקיבלה את תמיכתו של השר משה כחלון. ומבקשת לקדם תמריץ לבעלי דירות שיחתמו על חוזה הוגן וארוך טווח. ההחלטה תקדם תמריץ מצד משרד האוצר ותסבסד ביטוח דירה לתיקון בעיות בנכס וכן סבסוד של חברת ניהול שתנהל את הקשר בין השוכר למשכיר ותפעיל מוקד עבורם ובכך לחסוך מצב בו היחסים בין שוכר ומשכיר יהיו לא שוויוניים ותלויים בבעל הדירה אלא על ידי חברה שתבטיח את קיום החוזה, תיקונים ומענה למשכיר הדירה ולשוכרים.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי אמר כי הוא מברך על אישור חוק השכירות בקריאה ראשונה: "זהו צעד חשוב בדרך להסדרת נושא השכירות בישראל. כשגיבשנו בעיריית תל אביב-יפו הצעה שתניע את החקיקה בנושא דיברנו על שלושה עוגנים: יחסי שוכר ומשכיר, הגדרת דירה נאותה למגורים ופיקוח על שכר הדירה. לצערי, בשני הנושאים האחרונים ההצעה עדיין לוקה בחסר ואני מקווה כי תושלם בהמשך".

קישורים:
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
דרוקר על נתניהו בראיון ל'גרדיאן': ''לא ייאמן כמה זמן הוא מקדיש למאבק נגדי; שיחות טלפון בזו אחר זו''
בניין בלי מעלית, 3 חדרים במקום 4: התרגילים של הקבלנים במחיר למשתכן
חוק שכירות הוגנת שוכרים איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד