כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

ערעור על עונש מורשעי קרטל הלחם • "העלו מחיר למאות אלפי חרדים"

המדינה מבקשת מביהמ"ש העליון להחמיר את העונשים של מורשעי "קרטל הלחם" • המאפיות, שמחזיקות בכ-90% משוק הלחם המפוקח בישראל, העלו ב-50% את המחיר לצרכן של מוצר הלחם הבסיסי ביותר בשוק, והודו בנזק של לפחות חצי מיליון שקל תוך שלושה חודשים

נזק של חצי מיליון ש"ח, צילום: שלומי כהן, פלאש90
נזק של חצי מיליון ש"ח, צילום: שלומי כהן, פלאש90

רשות הגבלים עסקיים מבקשת להחמיר את עונשם של מורשעי קרטל הלחם משנת מאסר לשנתיים, לקראת דיון שיערך מחר (ד') בערעור שהגישו הצדדים לבית המשפט העליון.

"קרטל הלחם הוא אחד החמורים שנראו בארץ מזה שנים רבות, המאפיות חברו יחד כדי להעלות את מחיר הלחם הפרוס האחיד למאות אלפי צרכנים. הנפגעים המרכזיים מההסכמות היו מאות אלפי חרדים בעלי משפחות ברוכות ילדים, ממעמד סוציו-אקונומי נמוך ביותר, תושבי ירושלים, בני ברק, בית שמש, ביתר עילית, אלעד, קריית ספר ועוד - מהם גזלו, פשוטו כמשמעו, המאפיות כסף" - כך טוענת רשות הגבלים עסקיים במסגרת הערעור שהגישה לבית המשפט העליון על עונשם של ראשי המאפיות ברמן ודוידוביץ', וערעור ראשי המאפיות על הרשעתם והעונש שנגזר עליהם.

ההכרעה בבית המשפט המחוזי התבססה על מאות שיחות שנקלטו בזמן אמת בהאזנות סתר שנמשכו שלושה חודשים, עדויות שמסרו עובדי המאפיות והודעות הנאשמים. אחת הראיות הבוטות ביותר היתה פגישת המנכ"לים במסגרתה הוסכם על הקרטל, ולמעשה, ההסכמה היתה כל כך פשוטה וברורה שכבר בבוקר שלמחרת הם הנחו את עובדיהם לעצור את המבצעים והתחרות על לקוחות באופן גורף.

כזכור, בינואר האחרון גזר בית המשפט המחוזי בירושלים עונש של שנת מאסר על ראשי המאפיות ברמן ודוידוביץ', יהודה שניידמן וישעיהו דוידוביץ'. הדיון בעניין מאפיית אנג'ל נמשך. כתב האישום שהוגש באוגוסט 2012 עסק באירועים שהתרחשו בתחילת שנת 2010, אז חברו להם יחד ראשי המאפיות הגדולות, אנג'ל, ברמן ודוידוביץ', כדי לפעול יחד למנוע תחרות, להעלות מחירים של הלחם האחיד והחלות, ועשו זאת בסדרת פגישות בבתי קפה ותחנות דלק ברחבי הארץ.

רשות ההגבלים הפכה את החקירה הסמויה לגלויה במהלך שנת 2010, ולמעשה הפסיקה בכך את הקרטל. במהלך ההליך בבית המשפט המנכ"לים הודו בביצוע קרטל והדיון התמקד במידת הנזק שהם גרמו. בחודש יולי 2015 הכריע בית המשפט כי הקרטל נעשה בנסיבות מחמירות ואכן נגרם נזק כבד לציבור. בלשונו של בית המשפט, "המחיר הועלה בפועל בשיעור ניכר, במספר רב של חנויות. נגרם נזק כספי משמעותי בפועל לציבור הצרכנים....העלאת המחירים נוגעת למוצר בסיסי וחיוני, ובוצעה במקומות המאופיינים באוכלוסייה ממעמד סוציו אקונומי נמוך".

ההסכמות במסגרת הקרטל היו משני סוגים. האחד, להפסיק את מבצעי 3 כיכרות לחם ב-10 שקלים (הסכמה שכוונה לערים חרדיות). השני, חלוקת השוק והסכמה שאף אחד לא נכנס לשטח של המתחרה בכל הארץ – ממטולה עד אילת.

אחת הטענות שהעלה שניידמן (מנכ"ל ברמן) במסגרת הערעור היא שלמעשה מחיר הלחם היה מפוקח ולכן לא נגרם נזק לציבור. הרשות התייחסה כעת לטענה זו וכתבה בערעור, כי "המאפיות המחזיקות בכ-90% משוק הלחם המפוקח בישראל, מעלות ב-50% את המחיר לצרכן של מוצר הלחם הבסיסי ביותר בשוק, בעיקר למשפחות קשות יום ומרובות ילדים, וטוען שניידמן כי זהו אינו נזק המבסס פגיעה משמעותית בתחרות. וכל זאת למה? כי המחיר נמוך ממחיר הפיקוח? מתברר כי, בניגוד לאמרה, כן מעז אדם פניו בפני בעל חובו".

יתר על כן, המאפיות עצמן הגישו חוות דעת מטעמם כדי לאמוד את הנזק שנגרם, מהן עולה כי לכל הפחות נגרם לציבור החרדי נזק של חצי מיליון שקל תוך שלושה חודשי קרטל בלבד.
קרטל הלחם אנג'ל וברמן רשות ההגבלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד