כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

נתניהו: "החרדים רוצים פה מדינת הלכה"

לא ברור איזה חרדי אמר לנתניהו כי לציבור החרדי יש רצון לכונן בישראל מדינת הלכה, אבל כך התבטא ראש הממשלה במפגש עם תלמידים • כשהתלמידים הציגו עמדתם כי האיום המשמעותי על ישראל הוא "ערבים או חרדים", נתניהו היסה "לא לא"

נתניהו. צילום: אמיל סלמן, פלאש 90
נתניהו. צילום: אמיל סלמן, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (ג) באופן מפתיע למגזר החרדי וללימודי המתמטיקה והאנגלית במגזר, ועל הדרך פירגן בפעם המי יודע כמה לשר הבריאות יעקב ליצמן.

נתניהו נפגש בלב המדבר הדרומי עם תלמידי המכינות הקדם צבאיות בשדה בוקר, ודן עמם בבעיות הדמוגרפיות של מדינת ישראל, תוך שהוא מתייחס לילודה במגזר החרדי ולהשתלבות בעבודה שלו.

"יש לחרדים שר מאוד מוכשר - קוראים לו ליצמן", אמר נתניהו לתלמידים הצעירים, "אמרתי לו בישיבת הממשלה, 'אתם צריכים ללמוד לבד ליבה, אתם הרי רוצים להתפרנס. אבל זה קורה לבד, כי צעירים וצעירות חרדים הולכים לבד לאינטרנט ולוקחים שיעורים במתמטיקה ובאנגלית, נכון שבגלל ההסכם הקואליציוני - אני לא יכול לחייב אתכם, אבל זה קורה בלאו הכי".

נתניהו שפע הומור במהלך המפגש וגלגל בכל כמה דקות את המשתתפים בצחוק אדיר, כשהוא אומר על כסא הפלסטיק שהובא עבורו ללב המדבר: "הרבה רוצים את הכיסא הזה". או על בקשתו להביא עבורו קפה בדואי, "הופ, הנה קסם, הגיע לכאן קפה, אמנם עם כוס קלקר אבל קפה".

קודם לכן שאל נתניהו את התלמידים: מהו לדעתם האיום הדמוגרפי הגדול של מדינת ישראל, באופן ספונטאני השיבו התלמידים: הערבים, ארחים השיבו: החרדים, אך הוא כמובן נזעק מיד והשתיק אותם, "לא, לא".

נתניהו התייחס גם לתקשורת בישראל – הנושא אולי שהכי מעסיק אותו בימים אלה - ואמר כי "כמעט ואין סייגים על התקשורת בישראל, כל אחד שיכתוב מה שהוא רוצה אבל המפתח הוא שיהיה ביטוי חופשי וכל אחד יוכל לעשות את זה. אני לא אומר לאף אחד שיכתוב משהו או שלא יכתוב משהו, אבל העיקר שתהיה תחרות. מותר להם להגיד מה שהם רוצים אפילו על ראש הממשלה", סיכם נתניהו וחזר על נאום ה"פרו ביבי" שנתן אתמול להנאת התלמידים.

ראש הממשלה נשאל על משבר הכותל, הסטטוס קוו, היחסים עם החרדים והקשר עם הרפורמים ואמר:
"השאלה הזו עלתה לראשונה אצל בן גוריון, הוא התייעץ על זה עם אחד מהרבנים הגדולים של אותה תקופה (מרן החזון איש, י.ג), אתם מכירים את משל 'העגלה המלאה והריקה?' בסוף בן גוריון קבע שלפתור את בעיית הזהות היהודית זה מסובך, אבל הוא קבע הסדר שמתקיים עד היום בהדרגה והוא גם משתנה בהדרגה".

"ההסדר הזה הוא הפשרה בין האוכלוסייה החרדית לאוכלוסייה החילונית, כי אי אפשר להגיע למדינת הלכה כפי שהציבור החרדי היה רוצה, לכן יש הסכם, למשל: לא מראים סרטים בשבת אבל יש עיר ואיזור אפילו בירושלים שיש שם סינמטק שהוא פתוח בשבת. ביישוב חרדי לא נוסעים בשבת אבל ביתר המקומות נוסעים אפילו בתחבורה ציבורית בשבת. יש שינויים והם מתרחשים בהדרגה, קשה מאוד למצוא דבר שמפשר, וגם המבנה הפוליטי משנה את זה, אני לא מכחיש, בסך הכל – בעזרת ה' אנחנו מסתדרים".

על הקשר עם הרפורמים אמר: "יש שאלה מה עושים עם יתר העם היהודי שנמצא מחוץ למדינת ישראל, וזה עומד לפנינו כי אנחנו רוצים שכל יהודי העולם ירגישו שיש להם בית בישראל, וההסדרים שאנחנו עושים כאן הם לא ההסדרים שהם עושים שם, הרפורמים והקונסרבטיבים, ולכן צריך לעשות קישור לא רק בתוכנו אלא גם מולם".

ראש הממשלה גם התייחס ספציפית למשבר הכותל: "מנסים להעלות פתרונות שכעת עלו על שרטון, אבל הכותל יהיה שייך לכל יהודי ויהודייה בעולם, כך אני רוצה. הפשרות שהיו עלו כעת על שרטון אני לא מכחיש, אבל צריך הרבה סבלנות ואני מקווה שנסדר את זה".
נתניהו חרדים שר בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד