ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024

ההקלטה נחשפת: כך מתבצע קרטל וחלוקת מפת הצרכנות החרדית

האזינו לזה ולא תאמינו מה מתחולל מאחורי מסע הקניות שלכם בסופר • מנהלי המאפיות מסדרים ביניהם מחירים של הלחם ומה תקבל "ישיבת מיר", מה יהיה ב'הכי כדאי' ומה ב'שערי עזרה' • סיבובים על גב הצרכן תוך זלזול מחפיר באמונותיו וערכיו

המורשעים הנשמעים בהקלטה. צילום: פלאש 90
המורשעים הנשמעים בהקלטה. צילום: פלאש 90

מתעשרים מחרדים אבל בשיחות סגורות מזלזלים וצוחקים עליהם: ערב לפני הדיון הצפוי מחר (ד') בבית משפט העליון - בנוגע לבקשה להחמיר את עונשם של ראשי מאפיות הלחם הגדולות, שהורשעו בקיום קרטל בו תיאמו מחירים - קרטל ותיאומים שכפי שדיווחנו הבוקר, אחר מאבק שהתבסס בעיקר על מגזר הצרכנים החרדי, "בחדרי חרדים" חושף הקלטות המוכיחות עד כמה הקרטל עסק בציבור החרדי. בנוסף, הקלטה מרגיזה וכואבת, בה נשמעים המורשעים מתייחסים לצרכנים חרדים כאנשים אשר עקרונותיהם אינם חשובים, ועבור שיקול כלכלי מוכנים אף לאכול חזיר.

לקראת הדיון מחר, בו כאמור, המדינה תבקש להחמיר את עונשם, והמורשעים ראשי מאפיות ברמן ודוידוביץ' יבקשו להקל בעונשם, מתפרסמת לראשונה הקלטה שנערכה לאחר פגישה בין מרק קינן, הדובר בהקלטה, מנהל המכירות של דוידוביץ' לבין מוטי חסין, מנהל המכירות של אנג'ל. הפגישה נערכה בעקבות מהלכים תחרותיים שנעשו מצד דוידוביץ' וניסיון להפסיק את התחרות.

בשיחה נשמע אומר מרק, מנהל המכירות של דוידוביץ': "זהו גמרתי את הפגישה איתם. יש להם בעיה גדולה מאוד, מה אתה חושב הם פנו סתם? הם יודעים שיש להם בעיה גדולה. הם רוצים לגמור את זה ורוצים לאזן את המחירים ורוצים לסדר את העניינים, זה לא טוב כל הדבר הזה וכולם מפסידים מזה ולמה ככה ולמה. אמרתי לו ת'שמע, מי שיוזם ומי שעושה את זה, זה אתם וכל פעם אני צריך לחיות עלפי הקריזות שלכם, כן אני נכנס לפה כן אני יוצא מפה. בלי שום דבר, בלי שום כלום עשיתם את מה שעשיתם הלכתם על הכי כדאי.

"תראו מה עשיתם עם "רמי לוי", תראו מה עשיתם עם "כמעט חינם" זה לא עובד ככה, מה אתם חושבים שאני אשב יראה איך אתם דופקים לי את המדינה מכל הכיוונים ובסוף אני נשאר בלי כלום! זה לא עובד ככה! לא אבל אתה לא היית צריך להכנס להוא בזה. אמרתי לו גם אתה לא היית צריך להכנס "לשערי עזרא" למה נכנסת! גם אתה לא היית צריך להכנס לאיך קוראים לו ל"הכי כדאי" למה עשית, גם אתה זה היה יזום שלך, אז מה.

"לא אבל סתם אנחנו נדפקים וחאלס בוא נגמור עם זה כבר ובוא נאזן ומה אני מעדיף שאתה תהיה לידי בירושלים מאשר השני. בקיצור שמעתי שמעתי אמרתי טוב מה אתה רוצה? בוא נגמור את זה, ההוא בבית שמש נשאר בו חצי-חצי כי הוא הצליח להביא לו סחורה היום בבוקר.

שי: כן
מרק: גם אנחנו וגם הוא
שי: כן

מרק: הוא בהתחלה הוא אמר לי תצא, אמרתי לו לא, תצא אתה. אז אתה רוצה לעשות שקט אז בוא תשאר – כבר אתה בפנים! תשאר אתה חצי אני חצי, תצא מ"שערי עזרה" ונדבר. אז הוא הסכים להוציא את כל הסחורה מ"שערי עזרה" כבר ביום ראשון להשאיר רק לחם "עינן" לכמה ימים ואח"כ גם הוא יוציא אותו החוצה ולהפסיק את כל הנושא של המחירים הנמוכים האלה בירושלים מיום שלישי.

שי : כן אבל הוא נשאר, הוא נשאר עם "מיר". מרק: כן הוא נשאר עם "מיר" אבל אני נשארתי עם עוד 4 גדולים שעליהם הוא רצה שאני אצא, אמרתי לו אין בעיה תקח, תצא מ"מיר" אני אצא גם מהשני אבל בסוף אני לקחתי, הוא רצה שאני אצא מרמות כי היה לנו ויכוח על רמות. אמרתי לו אני לא אתן לך, אני לא אצא מרמות גם אם תעלה לשמיים מצידי תעשה מה שאתה רוצה, לא יוצא משום מקום.

בהקלטה נוספת המשתתפים מדברים על כך שבמקומות בהם ישנה אוכלוסיה ממעמד סוציו אקונומי נמוך (בעיקר חרדים) הלחם נמכר בשקיות שקופות, ללא מיתוג ובמחיר זול במיוחד. הרעיון הוא, לא לפגוע ביוקרת המותג וגם, בכדי לא להכעיס את המתחרים על "שבירת השוק" בכך שמחירים הורדו דרסטית ומשמעותית.

במסגרת הקרטל, הגיעו המעורבים להסכמה - שפגעה קשות במכירות מרכזיות לאברכים ומשפחות נזקקות שפשוט זקוקות ללחם ובמחיר זול - כי הם מפסיקים למכור לחם שקוף, כך לדברי ירון אנג'ל שהעיד בבית המשפט מפורשות שזה היה חלק מההסכמה.

בחלק הכי מרגיז בהקלטה המצורפת לכתבה זו, יוחנן נשמע אומר לשייקה, שמכיוון שמה שמעניין את החרדים זה רק המחיר, אפשר למכור להם אפילו חזיר בזול – העיקר שתהיה עליו מדבקה של כשרות.



דוידוביץ': לא רוצה להגיד מבסוט כי המחירים הם ב***, אבל...לך בבני ברק, אנשים קונים לחם שקוף(!) תחשוב על העניין הזה שבבני ברק..
אהרונסון: לא, תשמע תן בחינם יקנו גם לחם עם זנב של חזיר עליו
דוידוביץ': אתה חושב?
אהרונסון: כן
דוידוביץ': לא
אהרונסון: רק תקרא לזה זנב של אני לא יודע מה, של
דוידוביץ': כן אבל אתה יודע, הם מחפשים את החותמת של
אהרונסון: זנב של דג תקרא לזה כי דג זה פרווה
דוידוביץ': כן אבל
אהרונסון: תקרא לזה זנב של דג יקנו גם זה, מה במחירים כאלה למה שלא יקנו! להפך, המקומות האלה קונים גם קונים, זה אנחנו יודעים זה רק עניין של מחיר.

כפי שדווח ב'בחדרי' בינואר האחרון, בית המשפט המחוזי בירושלים גזר עונש של שנת מאסר על ראשי מאפיות ברמן ודוידוביץ', יהודה שניידמן וישעיהו דוידוביץ'.

הפרשה המתגלגלת מספר שנים פרצה כשרשות ההגבלים הפכה את החקירה הסמויה לגלויה במהלך שנת 2010, ולמעשה הפסיקה בכך את הקרטל. במהלך ההליך בבית המשפט המנכ"לים הודו בביצוע הקרטל והדיון התמקד במידת הנזק שהם גרמו לציבור.


כתב האישום שהוגש באוגוסט 2012 עסק באירועים שהתרחשו בתחילת שנת 2010, אז חברו להם יחד ראשי המאפיות הגדולות, אנג'ל, ברמן ודוידוביץ', כדי לפעול יחד למנוע תחרות, להעלות מחירים של הלחם האחיד והחלות, ועשו זאת בסדרת פגישות בבתי קפה ותחנות דלק ברחבי הארץ.

בחודש יולי 2015 הכריע בית המשפט כי הקרטל נעשה בנסיבות מחמירות ואכן נגרם נזק כבד לציבור. בלשונו של בית המשפט, "המחיר הועלה בפועל בשיעור ניכר, במספר רב של חנויות. נגרם נזק כספי משמעותי בפועל לציבור הצרכנים....העלאת המחירים נוגעת למוצר בסיסי וחיוני, ובוצעה במקומות המאופיינים באוכלוסייה ממעמד סוציו אקונומי נמוך".

ההסכמות במסגרת הקרטל היו משני סוגים. האחד, להפסיק את מבצעי 3 כיכרות לחם ב-10 שקלים (הסכמה שכוונה לערים חרדיות). השני, חלוקת השוק והסכמה שאף אחד לא נכנס לשטח של המתחרה בכל הארץ – ממטולה עד אילת.

אחת הטענות שהעלה שניידמן (מנכ"ל ברמן) במסגרת הערעור היא שלמעשה מחיר הלחם היה מפוקח ולכן לא נגרם נזק לציבור. הרשות התייחסה כעת לטענה זו וכתבה בערעור, כי "המאפיות המחזיקות בכ-90% משוק הלחם המפוקח בישראל, מעלות ב-50% את המחיר לצרכן של מוצר הלחם הבסיסי ביותר בשוק, בעיקר למשפחות קשות יום ומרובות ילדים, וטוען שניידמן כי זהו אינו נזק המבסס פגיעה משמעותית בתחרות. וכל זאת למה? כי המחיר נמוך ממחיר הפיקוח? מתברר כי, בניגוד לאמרה, כן מעז אדם פניו בפני בעל חובו".

יתר על כן, המאפיות עצמן הגישו חוות דעת מטעמם כדי לאמוד את הנזק שנגרם, מהן עולה כי לכל הפחות נגרם לציבור החרדי נזק של חצי מיליון שקל תוך שלושה חודשי קרטל בלבד.
קרטל הלחם ברמן דוידוביץ חרדים חזיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד