י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אזולאי זועם: 'די לאפליית שירותי הדת, תחזירו את הכסף שלקחתם'

השר לשירותי דת דוד אזולאי ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הביעו תרעומת קשה על מה שהם מכנים 'אפליה לרעה' של שירותי הדת: 'די לאפליית שירותי הדת, תחזירו את הכסף שלקחתם' • צפו

(הדס פרוש, פלאש 90)
(הדס פרוש, פלאש 90)

השר לשירותי דת דוד אזולאי ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הביעו היום (שלישי) תרעומת קשה בישיבה שנייה במסגרת דיוני התקציב ל- 2017-2018, על מה שהם מכנים 'אפליה לרעה' של שירותי הדת בהשוואה לכל שאר השירותים הניתנים לאזרח באמצעות תקציבי משרדי הממשלה השונים.

השר אזולאי תקף ואמר כי "במשך שנים המדינה חסכה כסף רב על חשבון תקציבי שירותי הדת". השר הציע ליו"ר הוועדה גפני, שייזום בדיקה של מרכז המחקר של הכנסת בנושא, מה היה היקף החיסכון של המדינה מצמצום שירותי הדת. התקציב ירד וכתוצאה מכך שירותי הדת התייעלנו כמה שניתן. אנחנו רוצים לקדם עוד דברים רבים ולשפר את השירות לאזרח, כמו לנתק את המשגיח בתחומי הכשרות מן המושגח וכד', אך נדרשים לכך תקציבים ותקנים.

לדבריו, "רוצים להוסיף רבנים בהתיישבות אבל איך רב יבוא להתיישבות כשהוא מקבל 5,000 ₪?! במערכת המשפט הדבר הזה לא היה קורה אבל כאן כן, כי זה שירותי הדת היהודיים ובזה מותר לפגוע. גם תקציב המקומות הקדושים מגוחך ועומד בסה"כ על 10 מיליון ₪. מצד שני עומדים להשקיע מאות מיליוני שקלים בהקמת מתחמי קבורה רווייה, דבר שאנו יודעים כבר היום שייכשל, בעוד יש פתרונות אחרים, והכל בטענה שאין קרקעות. שיפסיקו לתקוף את שירותי הדת, אנחנו מתייעלים אך לא מקבלים תמורה".

ח"כ גפני אמר כי "אנחנו לא מצליחים לשבור את תקרת הזכוכית של תקציבי שירותי הדת למרות שאנשים נזקקים לשירותים אלו, לא פחות משירותים אחרים. זה חייב להשתנות. לא אתפשר על-כך".

גפני סיפר כי "מביקורים שקיים במשרדי הרבנות הראשית ובבתי דין, הוא נחשף למציאות קשה של מקומות שאינם ראויים למתן שירות לאזרח, הדבר לא דומה לאף תחום אחר ובכוונתי לפעול לשינוי המצב הזה. ניכר ששירותי הדת הם בתחתית המדרג בסדרי העדיפויות של האוצר".

ח"כ אורי מקלב העלה שני נושאים בהם דרש את התערבות המשרד לשירותי דת לטובת הציבור: "תעריפי המקוואות לגברים גבוהים מאוד. כניסה למקווה ביום שישי עולה 20 ₪ לחמש דקות. ועדת התעריפים נמצאת באוצר והטענה היא שהתעריף הגבוה נובע מעלייה דרמטית של מחירי המים והחשמל. אמנם קשה להתווכח ולא ברור אם עליית התעריף היא במקביל לעליית התשומות אך יש לבדוק את העניין. מה שכן, ניתן לראות שרוב המקוואות לגברים הם פרטיים ודווקא בהם התעריפים נמוכים מאשר במקוואות הממשלתיים".

"אין שום סבסוד. זה לא שימוש של הנאה אלא צורך דת. היו המון פניות אל הלשכות שלנו בתקופת החגים. יש לבחון את הדרכים להוזלת התעריף".

מנכ"ל המשרד, עודד פלוס השיב: "אני רוצה להוריד המחיר אך אז לא יהיה כסף למועצות לתת שירותי דת". ח"כ מקלב: "זה פוגע בציבור". השר אזולאי, ציין שהוא "שותף לבקשה של ח"כ מקלב. נבדוק את העניין, כיצד ניתן להוזיל את תעריפי המקוואות".

נושא אחר שמקלב העלה ודרש את התערבות המשרד: "התעריף לרישום לנישואין עומד על 700 ₪. ויש רשמי נישואין מארגון רבני צוהר, שלוקחים עוד 180 ₪ ללא כל סיבה, כאשר בסוף זה בכל מקרה מגיע לרבנות. הדבר אסור עפ"י חוק ויש לטפל בכך".

יו"ר הוועדה גפני: "סגן שר הדתות לשעבר, ח"כ אלי בן דהאן, השיב על שאילתא בנושא בקדנציה הקודמת שזה אסור. צריך לבדוק גם את זה".



בשורת הסיכום איים גפני כי במידה ודרישותיו לא יתקבלו הרי שהוא לא יעביר את התקציב וחוק ההסדרים, "אני שוקל לממש כעת האיומים שלי, אני לא אעבור על כך לסדר היום. ועדת הכספים תטפל בנושא שירותי הדת באופן יסודי ותדרוש שיפורים משמעותיים. לא נשלים עם המצב הקיים".

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר בתגובה כי "אנחנו מבקשים להצטרף לדבריו של ח"כ משה גפני ולהציע הסתכלות חדשה על הכשרות בישראל. אנו שמחים לראות שיש הבנה לעניין ועל כן אנו קוראים לו להצטרף לח"כ רחל עזריה ואלינו ולקדם את הצעת חוק הבד"צים בהקדם".
דוד אזולאי משה גפני שירותי דת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד