כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

רבני ברסלב התכנסו נגד הרב ברלנד; "עדויות שאינן מותירות ספק"

דבר כזה עוד לא היה - עשרות רבנים ומשפיעים בברסלב התכנסו בבית שמש ונאמו במשך שעות בפני מאות חסידים כנגד הרב אליעזר ברלנד, שהודה והורשע במעשים חמורים • ואיך הגיב לכך הרב ברלנד? 'בחדרי חרדים' עם הנאומים המלאים - ותיעוד

רבני ברסלב התכנסו נגד הרב ברלנד; "עדויות שאינן מותירות ספק"

רעידת אדמה בברסלב - לראשונה מאז התפוצצות פרשת הרב ברלנד, התכנסו ביום שני השבוע ברמת בית שמש מאות מחסידי ברסלב מכל רחבי הארץ, בראשות משפיעים חשובים בברסלב, לעצרת מחאה והוקעה כנגד הרב אליעזר ברלנד שהודה והורשע במעשים חמורים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי את העצרת יזמו הרב יהושע גרוס מחבר ספר "מערכת הטהרה" ממודיעין עילית, והרב יניב עסיס מחבר ספר "בגדי תפארתך" על ענייני צניעות, מי שמוכר לציבור כשדרן המרכזי ב"קו ברסלב" - הקו שמרכז את המאבק ברב ברלנד.

התכנית המקורית הייתה כינוס פעילים מצומצם בביתו של הרב גרוס בברכפלד במודיעין עילית, אך כאשר המידע אודות הכינוס שודר בקו הביעו מאזינים רבים את רצונם להשתתף בכינוס, ותוך שבוע בלבד הגיעו המשתתפים לכדי מאות.

כדי שגורמים המזוהים עם "שובו בנים" לא יפעילו לחץ על בעלי האולם, נשמר המיקום בסוד עד ליום שני בשעה שש. למשתתפים הרבים שהגיעו מכל רחבי הארץ נאמר להגיע לאזור רחוב רבי יהודה הנשיא בעיר ולהמתין לדיווח מפורט יותר בקו. המידע על הכינוס התפרסם גם בקו המידע של אנשי "העדה החרדית". רק בשעה שש בערב התפרסם המיקום המדויק, והמשתתפים נהרו לאולם השמור על ידי מאבטחים.

את הכינוס הנחה הרב יהושע גרוס. במהלך הערב נאמו הרב אליעזר חשין, מגדולי המשפיעים בברסלב, שהשווה בין הבעיות שחודרות לחסידות ברסלב על ידי הרב ברלנד לדעות המשובשות ולטומאות הנוראות שהחדירו היוונים בשעתו בעם ישראל, והביע את התקווה שכפי שבשעתו ניצחו המעטים את הרבים כך במאבק זה תהיה ידם של הנאבקים ברב ברלנד ושיבושיו על העליונה, והטהרה והתמימות תחזור לחסידות ברסלב כבראשונה.

הרב נתן שפירא, נכדו של הצדיק הרב שמואל שפירא ומגדולי המשפיעים בישיבת ברסלב בבני ברק, נשא דברים והביע זעזוע ושאט נפש מהאפשרות שבתוך חסידות ברסלב יקום אדם ויפתח שיטה המנוגדת לשולחן ערוך, בזמן שקו ההיכר הכי בולט של חסידי ברסלב היה תמיד ההיצמדות המוחלטת להלכה - "אין שום כף זכות בעולם למי שעובר על ההלכה בתור שיטה. כל המצוות שלו זה כפירה כל עוד הוא לא חוזר בתשובה, יש לצאת כנגדו בחרב ובחנית".

אחריו הפתיע ונאם אחד מגדולי משפיעי ברסלב, הרב אלימלך זילביגר ממנצ'סטר שבאנגליה, חתנו של גאב"ד "העדה החרדית" בירושלים הרב טוביה ווייס, הנחשב לרבם של המשפיע החשוב הרב ניסן דוד קיוואק והמקובל המפורסם הרב יצחק מאיר מורגנשטרן - שנשא דברים בשידור חי ממנצ'סטר.

לדבריו, מה שגרם לו לצאת מגדרו ולשאת את דבריו בכינוס הוא שיחת טלפון עם משפיע אחר חשוב בברסלב שאמר לו שלמרות שהוא גר בארץ ישראל הוא לא חושב לבוא לכינוס, כי מעשיו החמורים של ברלנד מוטלים עדיין בספק.

"עיני זלגו דמעות כששמעתי זאת", אמר המשפיע, "ועיני זולגות כעת דמעות", הוא המשיך כשהוא משתנק בבכי. "הכל ברור" זעק, "יש עדויות וראיות מוכחות שאינן מותירות שום ספק, נעשו ברבים מעשים שחייבים עליהם מיתה בסנהדרין, נשמעים דיבורי כפירה ואפיקורסות בריש גלי, הרב יעקב מאיר שכטר שמעולם לא פגע באדם יצא נגדו במכתב כל כך חריף. לא ראיתי בחיי מכתב כל כך חריף כנגד כת, ועדיין אנשים מסתפקים ולא מוקיעים אדם כזה בכל תוקף ועוז?".

הרב אלימלך זילביגר הוסיף עוד - "בפסוק כתוב 'ואנכי הסתר אסתיר פניי ביום ההוא'. הסתרת הפנים תהיה נוראה, יהיה טשטוש, בלבול המוחין. מורי ורבותי, מפורסם בכל העולם מה שקרה פה, מה שאותו אדם עשה ברבים, בפרהסיה, אביזרייהו דגילוי עריות לכל הדעות, מי מדבר על מה שקורה בצנעא, בחדרי חדרים. אלו שקצת מבררים וחוקרים את הפרשייה יודעים שישנן ראיות ברורות, הקלטות, עדויות, הודאות בעל דין, הן בעניינים של ארבע מיתות בית דין ממש, הן בעניינים של כפירה ואפיקורסות ממש. כאלו אפיקורסיות ששומעים בהקלטות, בשיעורים, מה שרואים בעיניים. רבינו אומר שפגם הברית ומינות ואפיקורסות הולכים ביחד, אז איך ייתכן שעדיין יהיה כזה טשטוש ובלבול המוחין? לא בציבור הרחב - אצלנו, בברסלב, שאנחנו יודעים שעיקר עניינו של רבינו זה קדושת הברית.

"לא מדברים כאן על 'ריח ניאוף דק מן הדק'. המפורסמות אינן צריכות לראיה, העניין כבר התברר, ידוע, מפורסם. שאף אחד לא יעשה ליצנות, והצורה איך שמיישבים את הסיפורים באופן אפיקורסי - מוצאים איזה ריטב"א וכיוצא בכך. איך ייתכן שאחרי כל המחאות והמכתבים עדיין יהיו ספקות? לא עת לחשות. מוטלת חובה על כל חסיד ברסלב, כל מי ששמו של רבי נחמן חשוב בעיניו, להקים צעקות קולות וברקים, עד היכן הדברים מגיעים? עד כמה תגבר הסתרת הפנים? הכול מודים שאלו שחתמו על מכתב המחאה נגד אותו איש, והם חתמו, הם יראים וכשרים, אנשים גדולים, ספוגים בהתבודדות וחצות ושולחן ערוך, אין הקב"ה מביא תקלה על ידיהם ואין צורך לחקור יותר. מי שרוצה לחקור יותר, הרי שלך לפניך, מי שרוצה לברר יש ראיות בלי שיעור. ראיות מבוררות ועדים".



מי שנשא את המשא המרכזי היה הרב גודלבסקי, שאמר כי שום מעשי טרור לא ימנעו ממנו להביע את דעתו הנחרצת נגד הרב ברלנד. הרב גודלבסקי אף זעק מפורשות כי "הוא מוכן להיהרג על קידוש השם". במהלך הרצאתו, שארכה כמעט שעה, הסביר הרב כי אין שום ניגוד בין העובדה שהוא מקדיש את כל חייו להפצת תורת החיזוק והעידוד של ברסלב, לכך שבמקרה של הרב ברלנד הוא יוצא נגדו חוצץ.

"גם אם אדם נופל חלילה ונכשל בעבירות הכי חמורות", אמר הרב, "אם הוא מכיר בכך שעבירה היא עבירה ועושה על כך תשובה – יש לו תקווה הכי גדולה. אבל כשאדם משבש את עיקרי הדת והופך עבירה למצווה ותיקונים, כשאדם חושב שעל ידי מעשים חמורים הוא ימנע את האטום של איראן – אין ספק שאין לו שום תקווה עד שיחזור בתשובה שלימה אמתית ויכיר בתוקף המוחלט של ההלכה".

"גם משה רבינו בעצמו" ציטט הרב גודלבסקי את רבו הרב לוי יצחק בנדר ז"ל, "לא יכול לשנות היום קוצו של יוד משולחן ערוך". במהלך השיחה פנה הרב בפנייה ישירה לאנשי "שובו בנים" - "אני אוהב אתכם" זעק הרב, "מה הטירוף והשיגעון הזה לרוץ אחרי אדם כזה? כולנו רק רוצים לקדש שם שמים ולהכריז קבל עם ועדה כי זאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו".

אחריו נאם המשפיע הראשי בבית המדרש "אור הצדיק" בירושלים - הרב איתמר לייפר, בנו של האדמו"ר מחוסט בארא-פארק, שהתקרב לברסלב וקירב אליה רבים אחרים מהציבור החסידי בארה"ב. בדבריו הוא הזכיר מדברי רבי נחמן מברסלב כי "מצווה לפרסם את הרשעים", והביע תמיהה על כל אותם גורמים מחסידות ברסלב שחושבים שניתן לטייח פרשייה בסדר גודל שכזה, ולא שמים לב לחורבן שנגרם מכך לדור הצעיר, שכל עיקרי היהדות מטשטשים אצלם.

לאחר מכן נאם הרב אברהם שמעון בורשטיין, חתנו הראשון של הרב משה קרמר - מגדולי זקני ברסלב. הרב בורשטיין, המשמש כמשפיע הראשי בבית המדרש "אור אברהם" בירושלים, סיפר שמעשיו החמורים של הרב ברלנד היו ידועים לזקני ברסלב, ובראשם לראש כולל ברסלב בבני ברק הרב נתן צבי קעניג ז"ל כבר לפני 25 שנה, ובמשך השנים הצטברו גם בידו עדויות קשות אותם שמע מכלי ראשון מאברכים שעזבו את הקהילה ובני משפחתם נפגעו.

לסיום נאם הרב צבי ליברמנש, בנו של הרב נתן ליברמנש ודיין בעדה החרדית, שזעק על שתיקת הציבור ופחדם של הרבנים לדון לנושא. הוא קרא לבתי הדין בארץ לכנס בית דין וליידע את הציבור אחת ולתמיד בעובדות הקשות.

הכינוס הסתיים בהקראת החלטות העצרת, שעניינם העיקרי הוא הדרישה להפסיק לגמגם לפחד - "אין לנו שום שנאה אישית חלילה לא לרב ברלנד עצמו ובוודאי לא לאנשיו, אנחנו פועלים מתוך רחמנות מלב יהודי כואב ומטרתנו היא לעזור לכם לפקוח את העיניים ולצאת מאפילה לאורה", אמרו שם.

בכינוס נכחו משפיעים חשובים נוספים שלא נאמו - הרב הגאון בצלאל גלינסקי, הרב אברהם נתן אנשין, הרב שלמה חשין בנו של הרב הצדיק בנימין זאב חשין, הרב פירהר, מחשובי המשפיעים בכולל חצות בביתר, ועוד. "העצרת הזאת היא רק יריית הפתיחה, אנחנו לא ננוח ולא נשתוק עד שנשרש אחרי העבודה זרה של הרב ברלנד עד שלא יישאר ממנה כל זכר" – אמר הרב יניב עסיס ל'בחדרי חרדים'. את הערב הנעים הזמר הברסלבי ישראל דגן.

במקביל, ל'בחדרי חרדים' נודע כי אנשי 'שובו בנים' תכננו לצאת בהמוניהם באוטובוסים לכנס בבית שמש, בלי לשאול את הרב ברלנד, ולערוך שם עצרת תפילה המונית. הרב ברלנד עודכן על כך, ושיגר הקלטה לחסידו מהכלא ובה ביקש לא להתייחס לכנס "שהחולקים עליו" עושים בבית שמש, לא להתנכל להם ואפילו לדאוג להם לרכבים. "שלא יהיה שום קושי לדבר על הרב ברלנד. כמה שהם יותר ידברו, כך זה יותר טוב לנו. כל הביזיונות שעושים לנו זה רק יהלומים" אמר הרב לחסידיו, והם אכן פעלו בהתאם.









הרב אליעזר ברלנד כינוס רבני ברסלב ברסלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 79 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד