כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

חוק ההסדרה אושר בקריאה ראשונה

לאחר שעות של נאומים, הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את חוק ההסדרה, ברוב של 58 מול 51 מתנגדים

עמונה. צילום: פלאש90
עמונה. צילום: פלאש90

אחר שעות של נאומים, הכנסת אישרה הערב בקריאה ראשונה את חוק ההסדרה החדש, ברוב של 58 מול 51 מתנגדים.

ההצעה תוחזר לוועדה המשותפת לחוקה ולחוץ וביטחון להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

לפי הצעת החוק, אם המפקד הצבאי מצא שבתקופה שקדמה לחוק ההסדרה, נבנתה התיישבות ישראלית על מקרקעין שזכויות השימוש וההחזקה בהם אינן נתונות למפקד הצבאי או לממונה על הרכוש הממשלתי, והבנייה הייתה בתום לב או שניתנה לה הסכמה של המדינה- אם מדובר במקרקעין שלא הוכחה בו זכות הבעלות – המקרקעין יירשמו כרכוש ממשלתי. במקרים בהם הוכחה בעלות או הזכות להירשם כבעלי הקרקע- זכויות השימוש וההחזקה בקרקע יופקעו ויועברו לממונה על הרכוש הממשלתי. הפקעת השימוש וההחזקה תהיה בתוקף עד להכרעה מדינית בדבר מעמד האזור.

מי שהוכיח זכויות בקרקע שהופקעה, יוכל לבחור בדמי שימוש שנתיים בשיעור 125% מערכם הראוי, דמי שימוש מהוונים לתקופות של 20 שנה כל פעם בשיעור 125% מערכם הראוי, או קרקע חלופית. קביעת הערך הראוי תיעשה על ידי ועדה שיקים שר המשפטים בהתייעצות עם שר הביטחון וחבריה יהיו נציגי משרד המשפטים והאוצר, עם נציג המפקד הצבאי.

עוד נקבע כי מיום תחילת ההסדר שבהצעת החוק ועד השלמת הליכי התכנון במקרקעין, יותלו כל הליכי האכיפה והצווים המנהליים הקיימים בנוגע להתיישבות הישראלית שנמצא כי הוקמה בתום לב או בהסכמת המדינה, למעט הליכים וצווים שניתנו לגביהם צווים שיפוטיים או פסקי דין בדבר מימושם.

קודם לכן, במשך שעות רבות, נאמו חברי הכנסת מכל מפלגות הבית – סביב החוק השנוי במחלוקת, כשאחרון הדוברים היה שר החינוך נפתלי בנט, "אתם תצעקו ואנחנו נבנה", אמר בנט לח"כים שהפריעו לו בנאומו.

כמו"כ, הוא ביקש להודות, "תודה גדולה לראש הממשלה שבימים האחרונים, אנחנו עובדים קשה בכדי לתת מענה לסוגיה לא פשוטה, אבל אני רוצה להודות לתנועת 'שלום עכשיו', במשך שנים הם עוסקים בתיעוד הבניה ביו"ש, הם שלחו לנו יתושים קטנים, עוד בג"ץ ועוד בג"ץ והיום בזכותם אנחנו לא נלחמים ביתושים, תם עידן עוד בג"ץ ועוד בג"צ, אנחנו מייבשים את הביצה".

בנט התייחס גם ליישוב עמונה שנשאר מחוץ לחוק ההסדרה, ואמר כי "לתושבי עמונה היקרים אני אומר, בזכותכם נמנע עוד הרבה עמונות", בנט הזהיר מאלמות בפינוי היישוב ואמר כי "אבל בל ירים יד איש על אחיו, בכל מצב, נקודה, ללא סייגים".

ח"כ סמוטריץ' אמר: "התקדמנו עוד שלב למען ההתיישבות, למען עם ישראל למען מדינת ישראל.
זהו חוק ציוני, ערכי, יהודי. זהו חוק צודק."
עמונה חוק הכנסת ישע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד