כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

מה עשה מזכ"ל האו"ם בבית הכנסת?

מה הביא את מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, לדבר מול ארון קודש, בבית כנסת במנהטן?

מזכ"ל האו"ם בבית הכנסת. צילום: זק"א
מזכ"ל האו"ם בבית הכנסת. צילום: זק"א

השבוע נערך אירוע הצדעה מיוחד בבית כנסת לרגל קבלת מעמדו הרשמי של ארגון זק"א, כגוף מייעץ ומשקיף רשמי של האו"ם. וזאת לאחר שכבר הוכר באו"ם כארגון בינלאומי בשנת 2005.

זק"א קיבל מעמד רשמי של ארגון מייעץ ומשקיף רשמי של האו"ם בחודש ינואר השנה, לאחר שלוש שנים במהלכן ניסה הארגון להתקבל אך נדחה על ידי האו"ם לאור התנגדויות רבות של גורמים אנטי-ישראלים ומדינות עוינות לישראל החברות בועדה המאשרת. ועדת ה-NGO של האו"ם, אישרה לבסוף את מועמדותו של זק"א בעקבות מהלך דיפלומטי שהוביל השגריר דנון בשיתוף ובתמיכתה של השגרירה האמריקאית לאו״ם, סמנתה פאוור.

אירוע ההצדעה התקיים באולם בית הכנסת 'פארק איסט' שבמנהטן ניו יורק בהשתתפות הצמרת הדיפלומטית באו"ם: מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, שגרירת ארה"ב באו"ם הגב' סמנתה פאוור, שגריר ישראל באו"ם מר דני דנון, רב בית הכנסת הרב ארתור שנייר, הרב צבי גלוק מפקד זק"א ארה"ב, מתי גולדשטיין מפקד היחידה הבינלאומי של זק"א, דוד רוז אחראי על יחסי החוץ של זק"א, ואורחים נכבדים.

מזכ"ל האו"ם אמר כי "זק"א הוכיחו באמצעות שיתופי פעולה עם פלסטינאים את הערך הרב של פעילות אנשים - לאנשים על מנת לקרב אנשים יחד גם בזמנים של חילוקי דעות מהותיים. מזכ"לות או"ם שמה לב שהמחויבות של זק"א לטיפול בכל הנפגעים, ללא הבדל של דת, גזע או מוצא משדרת מסר עוצמתי. האו"ם שמח על היותכם שותפים בפעילות ההומניטרית שלנו ובמאמצים הנרחבים להקטנת הסיכון לאסונות ולשיפור ההיערכות לטיפול באסונות".

בנאום מרגש שהתייחס לעמדה האנטי-ישראלית של האו"ם, שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנטה פוואר, תיארה איך מנעו בשיטתיות את מתן ההכרה לזק"א אך ורק מפני שהוא ארגון ישראלי: "מדינת ישראל לא מקבלת באו"ם יחס שווה למדינות אחרות. זק"א פועל לא רק בישראל, הוא מגיב ומסייע באסונות טבע או באסונות מעשה ידי אדם ברחבי העולם, כפי שעזרו וסייעו באסון התאומים בניו יורק ב-11 בספטמבר, או ברעידת האדמה בהאיטי ב-2010. עם זאת כאשר ארגון זק"א היה מועמד בשנת 2013 לקבלת מעמד של גוף מייעץ ומשקיף רשמי באו"ם – והסמכה זו נותנת להם את הזכות להשתתף בישיבות של האו"ם, להצביע, או להעלות נושאים חשובים בארגון האומות המאוחדות. הרי חמש פעמים נדחתה ההכרה בארגון זק"א. חמש פעמים התכנסו המדינות החברות בוועדה וחסמו את ההכרה בארגון זק"א. מה שהיה מדהים, שכמעט אף אחד מאלו שהתנגדו לצירוף זק"א לא הכיר ולו במעט את מה שזק"א עושים. זה היווה חומר למחשבה".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון: "אין ארגון המייצג טוב יותר את האידאליים של האו"ם אבל פעם אחר פעם זק"א נדחו ע"י האו"ם. הייתה לכך סיבה אחת ואחת בלבד. זק"א נדחו כיון שארגון מסור זה של מומחים באיתור וחילוץ מציל חיים הינו מהמדינה היהודית ופועל בשם הערכים היהודיים. אמרנו להם לא מדובר בפוליטיקה מדובר בהצלת חיים. נצחנו כיון שנאבקנו למען האמת וכדי להישאר נאמנים לערכינו".

הרב ארתור שנייר, רב בית הכנסת פארק איסט: "חסד הינו אחד מעמודי התווך הנעלים של היהדות ומה שזק"א עושים זו חסד מוחלט. זהו כבוד גדול עבורי לארח את זק"א ואת נציגי האו"ם ולקבל את מגן האנושות של זק"א".

יו"ר זק"א, יהודה משי זהב בירך על ההישג ואמר: "ההכרה בזק"א כגוף מייעץ ומשקיף רשמי של האו"ם מינפה לאין שיעור את פעילות החסד של זק"א ברחבי העולם".

מעמד של גוף מייעץ ומשקיף רשמי באו"ם, מעניק לארגון זק"א זכות להשתתף בדיונים הרשמיים בכל מוסדות האו״ם, כגוף מייעץ, ולהשפיע על השיח בוועדות השונות. ההכרה גם חיברה את זק"א עם הגופים המבצעיים של האו"ם בז'נווה, כגון ה"אינסראג", שהוא הגוף המבצעי המפעיל את הסיוע הבינלאומי באירועי חירום בעולם. לפני כחצי שנה ה"אינסראג" אף הכיר בתכנית 'קורס חילוץ קל' של זק"א כקורס רישמי מוכר של האו"ם.













באן קי-מון סמנטה פוואר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד