י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הבלאגן חוזר לאל על? הדיילים פותחים במאבק לשיפור תנאיהם

באל על מועסקים כיום 140 דיילים קבועים עם וותק של למעלה מ-10 שנים ומשכורת בסיס של 4,750 שקל עבור משרה מלאה; לדבריהם: "פערי השכר בינינו לבין הטייסים וההנהלה זועקים לשמים"

צילום: משה שי, פלאש90
צילום: משה שי, פלאש90



גם דיילי אל על יוצאים למאבק על תנאי העסקתם, ומנסים לנצל את הדקות האחרונות של הסכסוך המתוקשר בין ההנהלה לטייסים, ולהשיג שיפור בשכרם ובמעמדם בחברה. לשם כך הם פונים עתה לגיוס המונים ב-giveback, במטרה להשיג 200 אלף שקל למימון מאבק משפטי מול ההנהלה.

באל על מועסקים כיום 140 דיילים קבועים עם וותק של למעלה מ-10 שנים ומשכורת בסיס של 4,750 שקל עבור משרה מלאה - המוגדרת כ-75 שעות עבודה בחודש.

"פערי השכר בינינו לבין הטייסים ובינינו לבין ההנהלה הם בלתי נתפסים ופשוט צועקים לשמיים", אמרה היום ג', דיילת קבועה באל על. "החברה מחלקת דיווידנדים של מאות מיליוני שקל על הרווחים בשנתיים האחרונות ויש חגיגת משכורות לא נורמלית. קשה לנו להבין איך בסוף כל הסכסוך הזה נשארנו בחוץ, ואנחנו עוד אלה שנתמודד עם הלקוחות הזועמים שביטלו להם טיסות. אין לנו כוח בחברה".

כיום משולם לדיילים שכר רק על שעה המוגדרת כשעת טיסה - מהרגע שדלתות המטוס נסגרות ועד שהן נפתחות לאחר הנחיתה בייעד. על זמן ההכנה לטיסה ועל זמן המתנה בסטנד ביי הם לא מתוגמלים כלל.

בנוסף לתשלום על שעות הבסיס מקבלים הדיילים אש"ל ביעדים בהם נדרשת שהייה, המחושב לפי כ-3 דולר לשעה (כ-70 דולר ליממה) וכמו כן ממומנות להם לינה וארוחת בוקר בבתי המלון. כלומר, לרוב יתווספו לשכר עוד כמה מאות דולרים - שבחודשי השיא יכולים להגיע גם לתוספת של 900 דולר.

בימי הקיץ, שיא העונה לחברות התעופה, נקראים הדיילים לתת שעות נוספות והם יכולים להגיע לרמות שכר של עד עשרת אלפים שקל - אך הדבר קורה על חשבון שעות רבות מחוץ לבית, מה שמקשה על הדיילים המבוגרים יותר שיש להם משפחות. בנוסף, בעונות הפחות חמות - בין דצמבר למרץ - מוצאים את עצמם הרבה מהדיילים בלי קריאה אחת מעבר לשעות הבסיס, ולכן אין להם אפשרות להרוויח על שעות נוספות.

הדיילים הקבועים אף טוענים שבגלל שחוזי ההעסקה שלהם מבטיחים תשלום גבוה יותר על קריאות מיוחדות ושעות נוספות שמעבר ל-75 שעות הבסיס של משרה מלאה – מעדיפה ההנהלה שלא לשבץ אותם, אלא את הדיילים הצעירים. בהתאם לחוזה ההעסקה של הדיילים הזמניים עלויות השכר בגין שעות נוספות נמוכות יותר, דבר הפוגע באפשרותם של הוותיקים להגיע לרמות שכר גבוהות.

"אני אבא לשני ילדים, אחרי 20 שנה בחברה, ועדיין מקבל שכר מינימום. אני מתבייש להגיד לך את זה. אף אחד מאיתנו אפילו לא חולם על דירה משלו. למקצוע הזה יש הרבה זוהר ואנחנו אוהבים אותו ואת החברה ולא רוצים ללכת - אבל קשה מאד לשלם ככה על המחייה הכי בסיסית של שני ילדים" אומר נ', דייל בחברה.

לאחרונה נחתם הסכם התייעלות עם מנהלי השירות בטיסות (מש"ב), להורדת מש"ב אחד מבין שניים שהיו על מטוסי 747-400. על מנת לפצות על הפער שנוצר, החליטה החברה להציב דיילים קבועים כמנהלים, כשהם למעשה אמורים לבצע את כל תפקידי המש"ב שהצבתו בוטלה.

לטענת הדיילים, החברה מבקשת מהם לקחת על עצמם משימות שאינן כלולות בהגדרת התפקיד שלהם, תוך שינוי תנאי העסקתם - ומבלי לתגמל אותם. מי שמרוויח הם מנהלי השירות עצמם - שמקבלים "פיצוי" בשווי מאות דולרים בגין הטיסות בהן הם מוותרים על ההשתתפות.

לדברי דיילי החברה, הדייל הבכיר בכל טיסה ממלא בפועל את כל המטלות שעד כה מילאו מנהלי המכלול האחורי. יש בכך, לטענתם, הרעה בתנאי העסקתם ופגיעה באופק ההתקדמות שלהם. הדיילים מציינים כי קיום ההסכם עם המש"בים מתאפשר הודות להעמסה של עבודה נוספת עליהם - בגינה לא הוצע להם פיצוי או גמול כלכלי אחר - ועל כך הם מבקשים להיאבק.

מנוחה בטיסות

עוד טוענים הדיילים כי זמני המנוחה בין טיסה לטיסה מתקצרים, ובחלק מהטיסות נדרשים הדיילים לתפקד במשך 16 שעות ברציפות. העומס הרב ושעות העבודה הארוכות מביאים את אנשי הצוות לאפיסת כוחות, ולטענתם אף חלה עלייה משמעותית בהיקף המטלות אותן הם נדרשים לבצע.

"למשל בטיסת הדגל של אל על ללונדון צוות הדיילים נוחת ביעד ולאחר שעתיים הם נדרשים לקבל נוסעים חדשים ולהפעיל טיסה נוספת בת חמש שעות - מבלי שמתאפשרת מנוחה בין שתי הטיסות. זאת לעומת צוותי אוויר זרים, שמגיעים מלונדון למשל ונשארים בארץ למנוחת לילה שמאפשרת להם תפקוד תקין בטיסה חזרה.

"על שלוש השעות מאז שיצאנו מהבית ועד סגירת דלתות המטוס איננו מקבלים שכר, וככה יוצא שלאחר שלוש שעות על הקרקע בארץ ועוד חמש שעות טיסה אנחנו מגיעים ללונדון עייפים, ובמקום לנוח לקראת הטיסה חזרה בזמן שהמטוס חונה החברה ממציאה לנו אין ספור מטלות - שלפעמים לא אמורות להיות חלק מתפקידנו, ונוגעות לאוכל, לניקיון ולתחזוקה. שעתיים אחרי שנוחתים ביעד - אנחנו מקבלים עוד 400 נוסעים חדשים וממריאים לטיסה שתנחת בארץ בשש בבוקר. מיותר לציין שאחרי 16 שעות של עבודה מאומצת אנחנו מגיעים לארץ באפיסת כוחות", מספרת אחת הדיילות על תפקידה.

דבר נוסף עליו מתלוננים העובדים הקבועים הוא מנגנון הדירוג המספרי המשמש להערכת עבודתם בסוף כל טיסה. הציון נע בין 1 לתפקוד נמוך ל-6 עבור תפקוד גבוה, ובהתאם לציון מוערכים הדיילים ונפתחות בפניהם אופציות קידום. דייל שהממוצע שלו יורד אף נקרא לבירור וקידומו נעצר.

הדיילים הקבועים, שנבחרו כולם לאחר שהוכיחו מצוינות בשירות באופן עקבי, חשים תסכול לנוכח שיטת ההערכה. "מתבקש לבטל את השיטה הנוכחית ולהתאים את שיטת ההערכה כלפינו ואת תדירויות ביצועה", אמרה אחת הדיילות.

איפה הטייסים?

הדיילים לא מבינים מדוע עמיתיהם לצוות האוויר לא ממהרים לעזור להם, בשעה שנציגת הדיילים דווקא לא היססה לתמוך בעמדת הטייסים בדיון שהתקיים בעניינם בוועדת הכלכלה. לטענת הדיילים מצטיירת התמונה כי כל מגזר עושה לביתו. למרות שגם הדיילים וגם הטייסים מבקשים מההנהלה לעלות את שכרם - וזאת מבלי להישען על מנגנון השעות הנוספות ולדרוש מהעובדים לעמוד בנפח פעילות עצום - נראה כי הגיבוי שנותנים הטייסים לדיילים הוא תיאורטי בלבד. הטייסים הצהירו ביום ראשון האחרון כי "יעמדו לצד עובדי החברה המסורים עד שיגובשו ההסכמים גם איתם". ימים יגידו אם זה אכן מה שיתרחש במידה שהדיילים לא יגיעו בהקדם להבנות עם ההנהלה.

"לטייסים יש קלף מיקוח שלנו, הדיילים הקבועים, אין", מסביר א'. "הם יכולים להשבית את החברה. הם יחידה אחת עם תפקיד קריטי, בעוד אנחנו - הקבועים - תמיד יכולים להיות מוחלפים על ידי הדיילים הזמניים - שהרבה מהם גם ככה לא מתכוונים להישאר בחברה יותר מ-5 שנים. אין לנו את הכוח שיש לטייסים. ראיתם מי קיבל תוספת של 8% ומי נשאר עני".

הנהלת החברה צפויה להיפגש על כל אחד ממגזרי החברה למטרת חתימה על הסכמים חדשים עד ליום ראשון הקרוב, ובהזדמנות זו צפויים הדיילים להציג את דרישותיהם.

מהנהלת אל על נמסר בתגובה: "ההסכמים עם כלל עובדי אל על, בהובלת יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ומסדירים את הייחסים בין הנהלת החברה לבין נציגויות העובדים, גובשו וצפויים להיחתם בקרוב. במסגרת ההסכמים הללו מטופלים כל מגזרי החברה, עמם נמנים גם הדיילים הקבועים, 140 במספר".

קישורים:
מה הסיכוי שלכם לזכות בהגרלות הדירות במחיר למשתכן?
זה מה שקורה כשמנסים בכוח להוריד את מחירי הדיור
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
אל על דיילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד