ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

סמוטריץ' בראיון לבחדרי חרדים: לא הצלחנו למנוע בחוק את פינוי עמונה - בגלל כחלון

חבר הכנסת הלוחמני מהבית היהודי, שרשם אמש ניצחון על הכנסת כולה כאשר "חוק ההסדרה" אותו דחף וקידם עבר במליאת הכנסת - מסביר בראיון ל'בחדרי חרדים' מדוע לא הצליח להציל את תושבי עמונה מפינוי • וגם: מה דעתו על גפני?

סמוטריץ' בראיון לבחדרי חרדים: לא הצלחנו למנוע בחוק את פינוי עמונה - בגלל כחלון

לאחר שעות של נאומים, רובם חסרי משמעות, מליאת הכנסת אישרה אמש (רביעי) בקריאה ראשונה את חוק ההסדרה החדש שעתיד להסדיר אחת ולתמיד את ההתיישבות ביהודה ושומרון. הגיבורים הגדולים היו חברי 'הבית היהודי' ובראשם ח"כ בצלאל סמוטריץ', שהצליח תוך תקופה קצרה למתג את עצמו כסמן הימני בממשלת נתניהו.

סמוטריץ' הוא אויב השמאלנים ואהוב הימנים, והוא הדבר הכי טוב שקרה לנפתלי בנט, סוף סוף יש מישהו במפלגה שאמורה לייצג את הימין – שאכן מייצג את הימין.

אך למרות האהדה הגדולה לה הוא זוכה, יש מי שכועס על סמוטריץ ומאוכזב ממנו מאוד: תושבי עמונה, שנותרו ללא קורת גג ורק עם מילים כמו "אתם הגיבורים שלנו, בזכותכם נמנע עוד פינויי עמונות". בסיבוב הזה סמוטריץ' השאיר אותם קבורים יחד עם סעיף 7.

"בבית היהודי משלימים עם המצב - ההסדרה תעבור אך לא רטרואקטיבית וללא עמונה", כך נכתב לפני כשלושה שבועות ב"בחדרי חרדים", אז הגיבו בבית היהודי ואמרו כי מדובר ב"קשקוש מוחלט". אך הנה הטרקטורים כבר עושים את דרכם לבנימין, ותושבי עמונה מתאמצים לאכסן כמויות של מוצרים בסיסים לקראת התבצרות המונית במקום.

למרות הכל, בבית היהודי משדרים עסקים כרגיל, מבחינתם הם עדיין נלחמים על עמונה וכי "עמונה לא תפונה", הם בונים על מתווה "נכסי הנפקדים" שפורסם בימים האחרונים, שגם לו התושבים מתנגדים נחרצות.

אמש, לאחר נאומו הבומבסטי במליאת הכנסת, העניק סמוטריץ ראיון ל"בחדרי חרדים". "אנחנו נלחמים על עמונה, אנחנו עומדים על כך שעמונה תישאר על ההר, זה קו אדום מבחינתינו", הצהיר הח"כ הפעלתן, "נכון שלצערינו לא הצלחנו להכניס את הסעיף הזה בתוך החוק, בגלל התנגדות של מפלגת 'כולנו', התנגדות שהיא בעיניי לא ברורה ואפילו משמשת כפוליטיקה צינית על הגב של משפחות וילדים, אבל אנחנו עומדים על כך שעמונה תישאר על ההר, יש מה שנקרא "נכסי נפקדים", זה נתקל בכמה קשיים, אנחנו עובדים לפתור את הקשיים ולהצליח ליישם את המתווה הזה, אם לא נצליח – יכול להיות שנצטרך לחזור לחוק הראשון".

- מה אתה אומר לתושבי עמונה ששלחו אתכם לקלפי, הם טוענים שבגדתם בהם?

"אני אומר לתושבי עמונה שהם צדיקים וגיבורים, כל מה שהצלחנו להגיע אליו עד היום כולל חוק ההסדרה שהוא באמת הישג דרמטי בקנה מידה היסטורי שמשנה מהקצה אל הקצה את ההתייחסות של מדינת ישראל להתיישבות, היכולת שלהם להישאר על ההר ועוד לא מעט השיגים, שהגענו אליהם בשבועות האחרונים, הכל הכל בזכותם, בזכות הנחישות שלהם, והעמידה העיקשת במאבק הצודק על ההתיישבות שהם ניהלו.

"אני אוהב אותם ואני כואב מאוד את העובדה שלא הצלחנו להשאיר אותם במקומם כפי שהם, שוב בגלל התנגדות כחלון וכולנו – אני אבל חושב שהעובדה שהם נשארים על ההר – היא עובדה חשובה וטובה, תהיה תקופת ביניים קצת קשה, ואני מקווה שלאט לאט נוכל גם לפתח את המתווה הזה של "נכסי נפקדים", בכדי להקים בו יישוב שמנהל אורח חיים שיגרתי ונורמלי ומתפתח, בדיוק כפי שעמונה עכשיו.

"יש קושי גדול. אני מחבקים ואוהבים, נמצאים יחד איתם בקושי הזה, עצובים כמוהם, אבל מצד שני מלאים בסיפוק על ההישגים הגדולים ויודעים להכיר להם טובה על חלקם בהישגים האלו ומקווים שמכאן זה רק יעלה".

- חוק המואזין. אתה בעד המתווה של ליצמן שזה יחול רק בשעות הלילה? איך זה יגמר לדעתך?

"אני לא נביא, מיום שבית המקדש חרב, אתה יודע למי ניתנה נבואה, חוק המואזין הוא לא שלי, זה חוק של מוטי יוגב – לא עסקתי בו, אני מקווה שבסוף יגיעו להסכמה".

- דיברת עם נתניהו מאז התקרית שהוא "העיף" אותך מהחדר?

"הוא לא העיף אותי מהחדר, הוא ביקש ממני לא להיכנס, זו זכותו המלאה. אמרתי ואני חוזר ואומר, יש לי כבוד רב לנתניהו, כראש ממשלה, הוא אדם מבוגר, יחד עם זה יש לנו גם מחלוקת נוקבת איתו, הוא תומך בהקמת מדינה פלסטינית, אנחנו מתנגדים נחרצות להקמת מדינה פלסטינית, ואין שום כוונה לטאטא את הוויכוח הזה. אני העברתי עליו בעניין הזה ביקורת, אני חושב שהוא שוחק את העמדה של מדינת ישראל ושל הימין, אבל שוב, יש לי הרבה מאוד כבוד – אבל יחד עם זה מחלוקת עניינית שאנחנו מנהלים אותה בצורה מכובדת".

- מה המצב כיום ביחסי החרדים עם הבית היהודי? גפני תוקף הרבה את בנט לאחרונה.

"גפני - תשאל את גפני. יש מערכת יחסים מצויינת, אנחנו עובדים נהדר, גם עם ליצמן ופרוש וגם עם גפני בעצמו, אני באופן אישי חבר טוב של כל המפלגות החרדיות, אני חושב שכולם נהדרים, הם חותמים על חוקים שלי ואני חותם על חוקים שלהם, ויש ביננו 95 אחוז מכנה משותף בסוגיות הפרקטיות העולות על פרק היום. נכון, יש ויכוח אידאולוגי בשאלה הבסיסית של איך היחס למדינת ישראל ולציונות, את זה לא נטשטש, אבל בפרקטיקה במה אנחנו רוצים לעשות טוב למען ארץ ישראל עם ישראל ותורת ישראל - אנחנו עושים את זה יפה מאוד, ביחד, ואני חושב שצריך לשלב בזה ידיים".

- לסיום, יאיר לפיד יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל?

"אה, נשמע לי חלומות באספמיה. הוא רחוק מלהיות מוכן לעניין הזה, עם כל הכבוד, הוא היה קצת עיתונאי ושנה וחצי שר האוצר".
סמוטריץ חוק ההסדרה עמונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד