י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

משרד הבריאות משנה מדיניות: ילידי אתיופיה יוכלו לתרום דם

הוועדה המייעצת למשרד הבריאות ממליצה לשנות את המדיניות ולאפשר לילידי אתיופיה לתרום דם. כמו כן, גם מבוגרים מעל גיל 65 יוכלו לתרום דם, זאת על בסיס בדיקה של כל תרומה לגופה

מחאת יוצאי אתיופיה (Tomer Neuberg/Flash90)
מחאת יוצאי אתיופיה (Tomer Neuberg/Flash90) צילום: Tomer Neuberg/Flash90

הוועדה המייעצת למשרד הבריאות פרסמה היום (חמישי) את המלצותיה בנוגע לתרומות דם בישראל. על המלצות הוועדה, יש לשנות את המדיניות ולאפשר לילידי אתיופיה לתרום דם. כמו כן, גם מבוגרים מעל גיל 65 יוכלו לתרום דם, זאת על בסיס בדיקה של כל תרומה לגופה.

בהודעת הוועדה נמסר: "עדכון מדיניות תרומות הדם בישראל, מבוסס על שיפורים טכנולוגיים בערכות הבדיקה, ידע חדש, התפתחות מדעית, נתונים אפידמיולוגיים מהארץ והעולם וניהול סיכונים.

"הגירה ממדינות אנדמיות (כגון מדינות אפריקה דרומית לסהרה ובכללן אתיופיה) מתרחשת בכל העולם. כמו כן, קיימים קריטריונים לתרומות דם במדינות המפותחות באירופה ובארה"ב. מעת לעת מבוצעת הערכה מחודשת של הקריטריונים בתחומי הבריאות השונים".

בתחום תרומות הדם מונתה וועדה מקצועית, בראשות פרופ' מנפרד גרין, חוקר ואפידמיולוג בכיר מאוניברסיטת חיפה. הוועדה כללה גורמי מקצוע, נציגי ציבור, וכן את פרופ' אסא כשר שהתייחס לבסיס האתי.

כאמור, הוועדה המליצה לאפשר לילידי אתיופיה לתרום דם. המדיניות כיום היא שילידי הארץ ממוצא אתיופי יכולים לתרום דם ללא מגבלה, אך ילידי אתיופיה אינם יכולים לתרום דם, במסגרת הקריטריון, לפיו, מי ששהה מעל שנה לאחר שנת 1977 במדינה שבה שכיחות HIV הינה גבוהה על בסיס נתוני ארגון הבריאות העולמי, לא יכול לתרום דם.

"המדיניות המוצעת: א. הסרת מגבלת התרומה של יליד אתיופיה והשוואתם לקריטריונים המקובלים בכל מדינות העולם המפותחות, כך שהמגבלה תהיה רק למי ששהה מעל שנה בארץ אנדמית וטרם חלפה שנה מאז הגעתו לישראל. מגבלה זו תחול על כל התורמים, ובכלל זה על ילידי הארץ, ללא קשר למוצא, כך שלא יתקיים הבדל בין ילידי אתיופיה לשאר האוכלוסייה.

"ב. עדכון שאלון תורמי הדם כך שיכלול התייחסות נוספת להתנהגות שעלולה להגביר את הסיכון להדבקה".

הוועדה מסבירה כי "ישראל היא חלק מזירה בינלאומית. מדיניות זו מקובלת במדינות המפותחות בעולם, בהתאם להמלצות ארגוני הבריאות המובילים כגון FDA וגופי הבריאות במדינות אירופה. אין היום סיבה מוצדקת להנחיות שונות בישראל, ביחס לשאר העולם".

עוד הוסבר כי בדיקות המעבדה הקיימות כיום לתרומות הדם יעילות ומשתפרות עם הזמן. בקרוב יבוצע שדרוג של הבדיקה ל-HIV, HBV ו-HCV באופן שהשיטה החדשה רגישה יותר ומאפשרת צמצום "תקופת החלון" (תקופת חלון בת ימים ספורים – בה אדם נדבק אך הבדיקה לא מראה זאת). הבדיקה החדשה תפחית את הסיכון של תרומות דם בכלל האוכלוסייה ובכלל זה באוכלוסייה זו.

בנוסף, הוועדה ממליצה לשנות את המדיניות כיום, לפיה מבוגרים מעל גיל 65 אינם יכולים לתת תרומה ראשונה, ומציעה להסיר את מגבלת הגיל לתרומה ראשונה והחלטה על תרומה על בסיס אינדיבידואלי, ובהתאם למצבו הרפואי הספציפי של התורם.

לסיכום כותבת הוועדה: "אימוץ המלצות אילו, בהתאם למקובל במדינות העולם המפותחות, מאפשרות את האיזון הראוי בין צרכי הגנה על בריאות הציבור, לבין הצורך בשוויוניות לצד הרחבת מעגל תורמי הדם במדינת ישראל, לתועלת הציבור בישראל".
תרומות דם אתיופים משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד