כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הגר"ח קנייבסקי התאמץ לדבר מצווה - וגשם החל לרדת

בגיליון התורני 'דברי שי"ח' מובא כי חקלאים רבים ביקשו מהגר"ח קנייבסקי שיתפלל עבור ירידת גשמים. מרן הגר"ח התאמץ לדבר מצווה ואמר: "התאמצנו עבור מצוה, כבר מגיע שיירד כבר הגשם". כעבור מספר ימים הגשם החל לרדת

הגר"ח קנייבסקי. צילום: שוקי לרר
הגר"ח קנייבסקי. צילום: שוקי לרר

אל שולחנו של הגר"ח קנייבסקי מתנקזים צרות של עמך בית ישראל, ברפואה, כלכלה, בעיות שונות של משפחה וצרות שונות. בין השאר, הגיעו אליו בקשות רבות בתחילת חודש חשון מחקלאים בעלי שדות, לאמור: אנא יעתיר רבינו שיירד כבר הגשם. האדמה כבר צמאה מאוד, ואנו השקענו הון רב עבור זרעים באדמה ואם הגשם לא יבוא, הכל ילך לריק. בפרט שמרבית החלקאים נוטלים הלוואה בנקאית ואם אין להם אפשרות להחזיר, הנזק הכספי הוא בלתי משוער.

בגיליון התורני 'דברי שי"ח' היוצא לאור מתורתו של הגר"ח נכתב כי אכן רבי חיים בירך שיירד גשם, ואף אמר בדרך צחות לאחד מהם: 'כנראה הנך עדיין מתבלבל ומזכיר 'מוריד הטל' במקום משיב הרוח ומוריד הגשם'.

נהגו של הגר"ח, הרב ישעיהו אפשטין, סיפר שבאותם ימים התאמץ הגר"ח בלכתו לאיזה דבר מצוה, שלא כפי כוחו, ולאחר מכן כשגמרו את המצווה נענה ואמר לו הרב: 'עכשיו התאמצנו עבור מצוה, כבר מגיע שיירד כבר הגשם'. ואכן כעבור ימים ספורים נשבה הרוח וירד הגשם לברכה.

ביום בו החל לרדת הגשם התבטא הגר"ח ש'זמן שיורד בו הגשם הוא 'עת רצון' אצל הקב"ה'. הנוכחים בחדר מיהרו לבקש את ברכתו לעניינים החשובים להם.

כך גם בערב סוכות הגיע אל הגר"ח חקלאי מן הדרום עם בקשה לא מצויה בחורף: שהרב יתפלל שהגשם עוד לא יירד. אותו חקלאי מגדל כותנה - פשתן, ועמד בנסיון הגדול ושמר שמיטה, על אף שיכול היה להרוויח כסף רב אילו המשיך לגדל כרגיל.

"נגמר השנה והגיעה השנה השמינית, והקב"ה קיים את הבטחת 'וציותי את ברכתי'. ואכן בקיץ האחרון גדל לו יבול גדול מאוד של כותנה" נכתב בגיליון. "והנה לפי החשבון בגלל שהשנה הקודמת היתה מעוברת היה צריך לרדת גשם באזור סוכות, ואז כל היבול שלא יספיק לקצור ייהרס כליל, לכן הוא בא לבקש שהגשם יחכה לו".

"הגר"ח הגיב: "אל תדאג, הכל יהיה בסדר". ואכן בסוכות לא ירד כלום, ואחרי סוכות סיים אותו יהודי לקצור הכל ואח"כ הגיע גשם קל. מיותר לציין שאם אותו גשם היה מקדים ביום, היתה השקעה של מליונים הולכת לטמיון".
הרב חיים קנייבסקי גשמים גשמי ברכה חקלאים פשתן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד