כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

המפקחת על הבנקים: עד 2020 יעזבו את המערכת 5,100 עובדים ומספר הסניפים יקטן בכ-200

הדברים נאמרו בוועידת ישראל לעסקים של העיתון "גלובס" • מנכ"ל בנק הפועלים אמר: "בשנתיים האחרונות ראינו דוגמאות רבות של ניסיונות חקיקה פופוליסטיות ורגולציה עודפת - כל אלה מרחיקות משקיעים ויוצרות סנטימנט שלילי והרסני במשק הישראלי"

אילוסטרציה (יונתן זינדל, פלאש 90)
אילוסטרציה (יונתן זינדל, פלאש 90)



המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, אמרה היום (א') במסגרת נאומה בוועידת ישראל לעסקים של העיתון "גלובס", כי "מחישובים ראשונים בעקבות תוכניות התייעלות שהגישו הבנקים (כל הבנקים מלבד מזרחי , שבו לא צפויה פרישה מהותית של עובדים, פירסמו כבר את תוכניות ההתייעלות), במהלך השנים 2020-2016 יעזבו את המערכת הבנקאית במסגרת פרישה מרצון ופרישה טבעית (שברובה לא תוחלף בעובדים חדשים) כ-5,100 עובדים. עם סיום יישום תוכניות ההתייעלות, כלומר החל מ-2020, הדבר יוביל לחיסכון של למעלה ממיליארד שקל בשנה. מדובר בצמצום של כ-12% ברוטו וכ-10% נטו (לאחר גיוסים שיהיו)".

כמו כן ציינה המפקחת, כי "מתוכניות ההתייעלות שפורסמו על ידי הבנקים עולה כי פריסת הסניפים תשתנה ועד 2020 יצטמצם מספר הסניפים בכ-20%, כלומר תהיה ירידה של כ-200 סניפים לכ-800 בסה"כ. עם זאת, בפריפריה דווקא נפתחים סניפים, בעוד שבערים הגדולות, למשל בירושלים ובתל אביב - סניפים נסגרים. יש גם בנקים (כמו מזרחי טפחות מ.ר) שממשיכים לפתוח סניפים והולכים כנגד המגמה, וזה בסדר גמור כל עוד הבנקים יהיו יעילים".

בנוגע לעתיד הבנקים בישראל לאחר הצמצומים, אמרה בר: "אחרי הצמצום, לבנקים תהיה יותר ניידות וגמישות, גם בטייס האוטומטי שמחייב העלאות שכר אוטומטיות וגם בניוד עובדים. הבנקים מצמצמים סניפים ומקטינים את הנדל"ן שהם משלמים עליו. יש צמצום גם בהוצאות השכר, שמתחיל מלמעלה - מההנהלה. יהיו פחות עובדים, פחות הוצאות שכר, פחות סניפים והרבה יותר טכנולוגיה. כל זה יקרה תוך גידול בפעילות. כלומר מערכת בנקאות יותר רזה עם יותר פעילות".

בר אף צינה כי "יערכו שינויים גדולים בתהליכי העבודה בתוך הבנקים ומול הלקוחות. הצמצום במספר הסניפים שמבוצע על-ידי חלק מהבנקים, חל על-רקע המעבר של הלקוחות לבנקאות ישירה, שמתאפשר בין השאר באמצעות הוראות הפיקוח על הבנקים שהקלו על ביצוע פעולות מרחוק. בין היתר מדובר בפיתוחים דיגיטליים חדשניים שהבנקים מקדמים. בימים האחרונים, למשל, יצאה לדרך הרפורמה שמאפשרת הפקדת צ'קים באמצעות הסמארטפונים, הגדלת מספר המכשירים האוטומטיים בהם ניתן לבצע יותר ויותר פעולות בנקאיות, ועוד".

במהלך השנים 2015-2012 חמשת הבנקים הגדולים ביצעו מהלכי התייעלות שונים שהובילו לכך שכמות העובדים בהם קטנה בכ-4,000 איש (כ-8%) ועמדה נכון לסוף 2015 על 44,255 איש. המהלכים הללו, שבוצעו תחת מגבלות הסכמי עבודה שונים מול הוועדים שאינם מאפשרים לפטר עובדים באופן כפוי, כללו בין השאר תוכניות פרישה מרצון, פיטורי עובדי מיקור חוץ, בלימת קצב גיוס עובדים חדשים, סגירת סניפים ופעילויות ועוד. ואולם למרות כל המהלכים הללו יחס היעילות התפעולית (היחס בין ההכנסות להוצאות התפעוליות) הממוצע של חמשת הבנקים גבוה יותר מ-65% ופחות טוב מזה שבמדינות OECD.

הדבר הוביל את המפקחת על הבנקים לפרסם בתחילת 2016 הנחיות ברורות לבנקים לגבי תוכניות התייעלות החדשות שעליהם להגיש לה עד סוף 2016 . בתמורה הבטיחה המפקחת כי התקופת הביצוע של התוכניות, יזכו הבנקים להקלות בדרישות ההון, כך שהן לא יפגעו בהלימות הון (יחס בין הון עצמי לנכסי סיכון) של הבנקים - פרמטר המשפיע על יכולת הבנקים לצמוח באשראי ולחלק דיווידנד. התוצאה היא שב-2020 יישארו במערכת הבנקאית פחות מ-40,000 עובדים.

גם מנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו, דיבר היום בועידת ישראל לעסקים, ואמר כי "ועדת שטרום תוביל לעליית הריבית שמשלמים הלקוחות הקטנים על האשראי, להיצף אשראי ולעליית המינוף והסיכון של משקי הבית. ההמלצות מנסות לכפות על לקוחות הבנקים לעבור לגופים יקרים יותר, שירותיים פחות ומפוקחים פחות".

פינטו תקף בחריפות את המהלכים השונים שננקטים, לטענתו, כנגד הבנקים. לדבריו, "השנתיים האחרונות היו מטלטלות עבור ענף הבנקאות. חווינו בתקופה הזו שורה ארוכה של רפורמות שנועדו להיטיב עם ענף הבנקאות והצרכנים, אך בסופו של דבר נראה שהן עלולות לשפוך את התינוק עם המים".

פינטו הוסיף כי "ירידה של 50% בהיקף מסגרות האשראי ששני הבנקים הגדולים מעמידים ללקוחותיהם באמצעות כרטיסי אשראי; מכירת אחזקות הבנקים בבורסה בכפייה, תוך גביית מס של 100% על הרווח; הצעות לקביעת תקרת ריבית ועוד דוגמאות רבות של ניסיונות חקיקה פופוליסטיות ורגולציה עודפת - כל אלה מרחיקות משקיעים ויוצרות סנטימנט שלילי והרסני במשק הישראלי". פינטו ביקר גם את הפעילות של חלק מהרגולטורים ואמר כי קיימת כיום הסתה כנגד המערכת הבנקאית. "נתקלנו בהסתה חסרת רסן כלפי המערכת הבנקאית, להערכתי כחלק מהניסיונות להסיט את השיח הציבורי מהבעיות האמיתיות של המשק והמדינה".

קישורים:
מה הסיכוי שלכם לזכות בהגרלות הדירות במחיר למשתכן?
זה מה שקורה כשמנסים בכוח להוריד את מחירי הדיור
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
בנקים עידן המכונות פיטורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד