כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

המוצרים בסופרמרקט יקרים מדי? בשנה הקרובה הם יעלו יותר

לפי ניתוח של אי.בי.אי, התחרות בין הרשתות תתמתן והן ינצלו את קריסת מגה לשיפור רווחיותן • "לאף אחד מהן אין אינטרס להיכנס לתחרות מחירים אגרסיבית. כולם עסוקים כעת בעיכול המצב החדש לצד שמירה על שקט תעשייתי יחסי"

צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90



אל תצפו למבצעי "עוף בשקל" בשנה הקרובה. רשתות השיווק צפויות לנצל את 2017 בכדי ליהנות מכך שמגה כבר לא בענף ולשפר את רווחיותן באמצעות העלאת מחירים. קרבות המחירים הגדולים, ששככו בשנה האחרונה, לא צפויים לחזור והמחירים בסופרמרקטים צפויים לעלות בהדרגה בעד 2% בשנה הקרובה. כך חוזים ב-אי.בי.אי שירותי בורסה. עיקר העליות יהיו בחנויות השכונתיות, אך גם מחירי המוצרים בחנויות המוזלות יתייקרו.

"סניפי you, הרשת המוזלת של מגה שנמחקה,שהיו מחוללי תחרות לא קטנים במשך תקופה, אינם עוד. בנוסף, בכירי הרשתות ראו כיצד התחרות העזה הובילה, גם אם לא לבדה, לקריסת מגה – והחליטו לקחת צעד אחורה. כעת, בכירי הרשתות עסוקים גם בקליטת סניפים חדשים שרכשו (שהיו בעבר של מגה, עד"מ) ולאף אחד מהם אין אינטרס להיכנס לתחרות מחירים אגרסיבית. כולם עסוקים כעת בעיכול המצב החדש לצד שמירה על שקט תעשייתי יחסי, למעט קרבות מחיר נקודתיים מאוד, למשל לרגל פתיחת סניף חדש. נכון להיום, נראה שאין שום אינטרס לאף אחד מהשחקנים לשבור את השקט היחסי, על אחת כמה וכמה שחלק ממחוללות התחרות בענף, כמו רמי לוי וויקטורי, זקוקות נכון להיום למרווחים גבוהים לאחר מהלכי התרחבות (בשל רכישת חלק מסניפי הפורמטים המוזלים של מגה)", אומרת דורין פלס, מנהל מחלקת מחקר באי.בי.אי.

הצרכנים אמנם יסבלו מקריסת מגה והעובדה שהיא לא מונפה לניסיון להגברת תחרות בשוק, כפי שניתן היה לקוות שיקרה אם מגה בעיר היתה מחולקת בין מספר רשתות מוזלות ולא נמכרת כמעט בשלמותה לגורם אחד (יינות ביתן). אולם ברשתות השיווק דווקא ניצלו את הקריסה לטובתן.

שופרסל, למשל, נהנית ממעבר לקוחות של מגה אליה כבר משמגה הגיעה לפתחו של בית המשפט, וזאת מבלי שנאלצה 'לעבוד קשה' עבור כך, ולו רק בשל היותה השחקן המוביל במספר חנויות בשוק בו מספר שניים קורס. במקביל, רמי לוי וויקטורי של אייל רביד ניצלו את הקריסה כדי להתרחב ולרכוש את חלק מחנויות הפורמטים המוזלים של מגה. באי.בי.אי צופים שרווחיות הרשתות תשתפר בשנה הקרובה, ולכל הפחות תתייצב.

במידה שהרשתות ירצו ולהמשיך לצמוח, הן יצטרכו לסגל נוכחות חזקה באפיק המקוון, שנהנה מצמיחה דו ספרתית שלא נראה שתעלם בקרוב, בזמן שהמכירות המסורתיות ברשתות השיווק רושמות צמיחה איטית, אם בכלל. אם בשנת 2011 עמדו מכירות המזון באונליין על 1.5% מסך המכירות בענף המזון, הרי שב-2016 מדברים כבר על שיעור חדירה של 3%-5% וההערכות הן שבתוך ארבע שנים יגיע נתח המכירות המקוונות לכ-8% מסך הענף.

"נכון לכתיבת שורות אלו, שופרסל נחשבת מובילה עם מכירות מוערכות של כ-1 מיליארד שקל ל-2016 באונליין (8% מסך המכירות), ולאחר מכן ניתן למצוא את רשת רמי לוי שחנכה ב-2015 מרכז לוגיסטי לתפעול הזמנות אינטרנטיות שלהערכתנו יוביל למכירות של 150-200 מיליון שקל בשנה בטווח הבינוני. גם לרשת ויקטורי נוכחות באפיק המקוון, אם כי עדיין לא משמעותית דיה ומהווה לפי ההערכות כ-2% בלבד מסך מכירות הרשת אך עם כוונה להגיע לנתחי שוק משמעותיים הרבה יותר. טיב טעם השיקה אתר מקוון לעדן טבע מרקט ועל בסיס אותה תשתית היא אמורה לחנוך גם אתר מקוון לרשת טיב טעם בתחילת 2017".

2017 תהיה השנה של רמי לוי וטיב טעם

האם 2017 תהיה השנה בה רמי לוי יחזור לככב? אחרי שנה לא פשוטה, בה חווה שחיקה בתוצאות הכספיות, התמודד מול פרסומים שליליים ולא זכה בהתחרות על רשת מגה, באי.בי.אי שירותי בורסה צופים לראות את רשת רמי לוי מציגה מרווחים משופרים בשנת 2017.

"מגמה זו החלה כבר ברבעון השלישי של השנה, כאשר החברה הציגה שיפור לאורך כל הדו"ח בהכנסות וברווחיות. להערכתנו, החברה תצליח לשפר את המרווחים בשנת 2017 ולו רק משום שפתיחת הסניפים תהיה פחות מסיבית מזו שנרשמה ב-2016", אומרת פלס מאי.בי.אי. במקביל, העלייה במניות של שופרסל וויקטורי מתחילת השנה (23% ו-29% בהתאמה) צפוי להיעצר, לדברי אי.בי.אי. רשת ויקטורי, שבחודש נובמבר הודיעה על רכישת 6 סניפים נוספים, צפויה להציג ב-2017 יציבות ברווחיות, אחרי שהציגה רווחיות תפעולית של 2.7% בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

באי.בי.אי ממליצים על מחיר יעד של 173 שקל במניית רמי לוי (מחיר היעד לרמי לוי גבוה ב- 7.5% ממחיר השוק) ועל מניית טיב טעם במחיר יעד של 3.8 שקל (מחיר הגבוה ב-27% ממחיר השוק). שופרסל זוכה למחיר יעד של 15.6 שקל למניה (גבוה ב-9.2% ממחיר השוק) וויקטורי למחיר יעד של 45 שקל למניה (גבוה ב-4% ממחיר השוק של המניה).

קישורים:
מה הסיכוי שלכם לזכות בהגרלות הדירות במחיר למשתכן?
זה מה שקורה כשמנסים בכוח להוריד את מחירי הדיור
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
סופרמרקט רשתות השיווק העלאת מחירים חנויות שכונתיות מחירי המוצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד