י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"בסופו של דבר לא יהיה הגה במכונית"

לפני 40 שנה הרעיון של מכונית ללא נהג נשמע כמו מדע בדיוני ולפני עשור הורמו גבות כשדיברו על עתיד ללא תאונות, אבל סגן נשיא ג'נרל מוטורס, מייקל אבלסון, מסביר מדוע המכוניות האוטונומיות כבר כמעט כאן

מכונית אוטונומית של שברולט, עדיין ברמת הרעיון בלבד. אתר העיתונות של ג'נרל מוטורס
מכונית אוטונומית של שברולט, עדיין ברמת הרעיון בלבד. אתר העיתונות של ג'נרל מוטורס



"אם ג'נרל מוטורס היתה מתקדמת מבחינה טכנולוגית כמו תעשיית המחשבים, כולנו היינו נוסעים במכוניות שעולות 25 דולר וצריכת הדלק שלהן היתה 400 ק"מ לליטר". אגדה אורבנית בדטרויט ייחסה (שלא בצדק) את הציטוט הזה לביל גייטס בשנות ה-90. גרסאות שונות של אותו ציטוט שיוחס לעתים לגורואים אחרים, כמו סטיב ג'ובס, טענו כי אם תעשיית הרכב היתה מתקדמת באותו קצב של תעשיית המחשבים - היינו כבר מתניידים במכוניות מעופפות.

לא בטוח שהוגן לערוך את ההשוואה הזו: למחשבים יש אמנם חלק מרכזי בחיינו, אבל המכונית היא מכשיר הרבה יותר מורכב - שבשורה התחתונה גם אחראית לשמור על חיי הנוסעים בה.

עכשיו המכונית עומדת בפני השינוי הגדול ביותר מאז שהנרי פורד המציא את פס הייצור והכניס אליו את מודל T האגדי שלו. כשב-1914 נדרשו לחברת פורד רק 93 דקות בממוצע כדי להרכיב מכונית, מדובר היה במהפכה. לא מפני שהמכונית היתה מהירה במיוחד, נוחה במיוחד או יפה במיוחד, אלא מפני שפורד הביאה את המכונית להמונים ומייסדה נכנס לספרי ההיסטוריה כאיש שאחראי על המהפכה התחבורתית של המאה ה-20.

מאז המכונית אמנם התקדמה והתפתחה - יש מכוניות גדולות וקטנות, נוחות יותר, יפות יותר ובטוחות יותר - אבל הבסיס נשאר זהה: הגה ודוושות שנשלטות בידי הנהג. המכונית האוטונומית עשויה לשנות את העניינים.

לפחות חצי עשור חברות הרכב וחברות טכנולוגיה מבטיחות לנו שממש בקרוב הן יגשימו את החזון הטכנולוגיה העתידי - אנחנו לא נצטרך לנהוג, המכונית תעשה הכל בזמן שנשב בה, נצבור עוד כמה שעות שינה או נשלים קריאת ספר. מה שנראה היה כמו חלום עשוי להתממש בקרוב מאוד, כשעוד ועוד חברות מתחילות בניסויים בתחום.

אחת מאותן חברות היא ג'נרל מוטורס (GM) האמריקאית - יצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם המחזיקה בין השאר במותגים קאדילק, ביואיק, אופל ושברולט, ששלטה בבטחה בענף לאורך רוב המאה הקודמת. באחרונה ביקר בישראל מייקל אבלסון, סגן נשיא החברה לענייני אסטרטגיה עולמית, כדי לבדוק איך אפשר לרתום את הידע הישראלי להובלת שוק המכוניות האוטונומיות (ללא נהג) העתידי.

אבלסון מכיר היטב את GM. הוא עובד בה במשך רוב חייו המקצועיים, משנות ה–80 ועד היום, ועבר אתה גם את פשיטת הרגל הכואבת של 2009 שזיעזעה את העולם. הוא גם יודע איך תעשיית הרכב עשויה להשתנות מן הקצה אל הקצה. "החברה השתנתה מאז המשבר הפיננסי בדרמטיות", מספר אבלסון בראיון שהעניק במרכז הפיתוח הישראלי של ג'נרל מוטורס בהרצליה. "ברור שלעבור פשיטת רגל זה דבר מעורר כחברה. ג'נרל מוטורס של היום הרבה יותר פתוחה לרעיונות חדשים שבאים מסטארט־אפים או מתעשיות אחרות. אנחנו גם מבינים שאנחנו צריכים להמשיך להתכונן לשינויים בתחום שלנו, כי אנחנו לא רוצים להישאר מאחור ולהיות במצב שבו אנחנו מאבדים את היתרון - ולכן אנחנו פועלים בכזו אגרסיביות".

דוגמה לשינויים בחברה אפשר למצוא במרכז של החברה בהרצליה - לא ממש מה שהייתם מצפים ממרכז של חברת רכב גדולה מדטרויט. זהו משרד היי־טקיסטי למהדרין, שמאכלס את המתכנתים שבעת ביקורנו שם סיימו בדיוק את שיעור היוגה היומי שלהם. ג'נרל מוטורס היא לא חברת הרכב היחידה שהבינה שכדאי להשתמש בידע הישראלי לפיתוח מכונית העתיד - אבל היא היתה הראשונה. רק בחודש שעבר הודיעה גם מרצדס על הקמת מרכז פיתוח טכנולוגי בהרצליה, לא רחוק מהמרכז של ג'נרל מוטורס.

אבלסון יכול לספק זווית מעניינת על האופן שבו תופשת ג'נרל מוטורס את עולם הרכב העתידי. המכונית האוטונומית לא תשנה רק את האופן שבו אנחנו נוהגים, אלא גם את מודל הבעלות על כלי רכב. בעתיד, כשהמכונית תדע לנהוג בעצמה, לא בטוח שאנשים פרטיים - בעיקר כאלה שחיים באזורים עירוניים צפופים - יצטרכו לקנות מכוניות. אפשר יהיה פשוט לפתוח את האפליקציה בסמארטפון, או כל גרסה עתידנית אחרת שלה, ולהזמין מכונית שתבוא לאסוף את המשתמש מהבית בשעה הנקובה. לא יהיה צורך לשלם לנהגים, ויש אפילו מי שטען שגם שומרי מצוות יוכלו לנסוע בשבת בתנאים מסוימים - כי אין באמת הבדל בין הזמנת מכונית מראש לשימוש בשעון שבת, למשל.

חברות הרכב יודעות זאת טוב מאוד. טויוטה השקיעה באובר, פורד עורכת ניסויים בשירותי שאטלים ושיתוף נסיעות, פולקסווגן בחרה לפתח את הקשרים שלה עם GETT (לשעבר גט טקסי) הישראלית וג'נרל מוטורס השקיעה 500 מיליון דולר בשירות שיתוף הנסיעות ליפט. לפי כמה דיווחים, ליפט אפילו דחתה הצעת רכש מג'נרל מוטורס בסכום של לפחות 5.5 מיליארד דולר.

"רק לפני כמה שנים לא היתה התרגשות רבה סביב עולם התחבורה, אבל זה השתנה במהירות רבה. יש רשימה ארוכה של סטארט־אפים בכל העולם שעוסקים בתחומים שונים של תחבורה - וזה נהדר שיש כל כך הרבה אנשים חכמים שעובדים בתחום הזה", אומר אבלסון בהתייחסו להצפת הסטארט־אפים בעולם הרכב. "אנחנו חושבים שמכוניות אוטונומיות ישנו את התעשייה לחלוטין. קשה לדמיין שינוי כל כך יסודי במכונית כמו זה שאומר שלא יהיה לנו יותר נהג. האתגר הוא לחשוב איך זה ישפיע על התעשייה, וזו אחת מהסיבות שבגללן השקענו בליפט. אנחנו מאמינים שמודל הכלכלה השיתופית הגיוני מאוד במקרה של מכוניות אוטונומיות. אנחנו צריכים לטפל בכמה מהאתגרים הטכנולוגיים במכוניות אוטונומיות, ובנוסף לתת לצרכנים דרך לחוות את הטכנולוגיה ללא הצורך לקנות מכונית כזו".

אתה באמת חושב שהאמריקאים יסכימו לוותר על הטנדרים הגדולים שלהם?

אבלסון: "אני תיארתי שירות שיתוף נסיעות בתוך העיר, ואנחנו מאמינים שזה העתיד של מכוניות אוטונומיות. אחרי שהשירות הזה יושק, אנשים יחליטו אם לקנות מכונית. יהיו כאלה שירצו לקנות מכונית גם בסביבה עירונית צפופה, אבל אני חושב שיהיו הרבה אנשים בהרבה מצבים שישתמשו בשירותי שיתוף נסיעות".

מה לגבי המודל העסקי של ג'נרל מוטורס? כיום אתם מתמקדים במכירה של כמה שיותר מכוניות לכמה שיותר אנשים. הכנסות משיתוף נסיעות יוכלו לפצות על האובדן הפוטנציאלי של מכירות רכב?

"בחנו את הנושא הזה לעומק, ואנחנו לא מאמינים שלמכוניות אוטונומיות תהיה השפעה רבה על המכירות, לפחות בארה"ב. יש אנשים בכמה מהאזורים הצפופים ביותר שעשויים להחליט שהם יוותרו על המכונית וישתמשו בשיתוף נסיעות, אבל יש הרבה אנשים בפרברים ובכפרים שיהיה להם קשה לדמיין, גם כשתהיה מכונית אוטונומית, שהם יסתמכו רק על שיתוף נסיעות. רוב האנשים האלה עדיין אומרים שהם מתכוונים לרכוש מכונית בעתיד - וגם הם מתעניינים ביכולות אוטונומיות, אבל אנחנו לא רואים השפעה משמעותית על המכירות הכלליות. צריך להבהיר שהעסק המרכזי שלנו הוא מכירת מכוניות לאנשים - וזה יישאר התחום המרכזי שלנו עוד עשורים רבים. אמנם אנחנו חושבים שהמכוניות האוטונומיות ישנו את התעשייה עם הזמן, אבל זה לא יקרה מחר".

יש אנשים ספקנים שעשויים להגיד שכל הדיווחים על מכוניות אוטונומיות וההצהרות שהן יהיו זמינות תוך 5 או 10 שנים לא באמת נכונות. טויוטה למשל, אמרה שפיתוח מכונית אוטונומית מלאה לא נמצא בראש סדר העדיפויות שלה. הם רוצים לפתח יכולת אוטונומיות לצורכי בטיחות, אבל לא מכונית מלאה. הדיווחים על פיתוח של מכונית כזו בקרוב אמיתיים או שזה תעלול יחסי ציבור?

"אנחנו משקיעים הרבה במכוניות אוטונומיות, ואנחנו באמת מאמינים שזה ישנה את עולם התחבורה. אנחנו עובדים קשה מאוד כדי למצב את ג'נרל מוטורס בין המובילות בנושא. אם לא היינו רציניים בנושא, לא היינו רוכשים חברות כמו קרוז אוטומיישן (סטארט־אפ מסן פרנסיסקו לפיתוח מכוניות אוטונומיות, שנרכש במארס בכמיליארד דולר; י"פ וא"ר). הרכישה נועדה להעניק לנו יכולות תוכנה בתחום המכוניות האוטונומיות. האנשים שמאחורי החברה פיתחו במהירות יכולות אוטונומיות. זה לא המשאב היחיד בג'נרל מוטורס שעובד על מכוניות אוטונומיות, אבל זה סימן בולט מאוד לכמה שאנחנו רציניים בנושא".

חברות טכנולוגיה מנסות להשתלב בתחום



אם מסתכלים על נתוני ההוצאות של חברות הרכב על מחקר ופיתוח, קשה לחשוב שהן לא רציניות. לפי דו"ח של חברת הייעוץ PwC, חמש מתוך 20 החברות עם ההוצאה הגדולה ביותר כיום על מו"פ הן מתחום הרכב. לצד פולקסווגן, שמככבת במקום הראשון ברשימה הכללית עם הוצאה של 13.2 מיליארד דולר על מו"פ ב-2016, אפשר למצוא ברשימה את טויוטה, פורד ודיימלר (יצרנית המותג מרצדס). ג'נרל מוטורס ממוקמת במקום 13 ברשימה הכללית עם הוצאות של 7.5 מיליארד דולר על מו"פ ב-2016 - 4.9% מההכנסות הצפויות של החברה.

צריך לזכור שיצרניות רכב מוציאות באופן מסורתי שיעור ניכר מההכנסות שלהן על מחקר ופיתוח - מפני שמכונית היא מוצר מורכב כל כך - אבל לפי הדו"ח, גם חברות הרכב מבינות שאת הכסף כדאי לנתב להשקעה בפיתוח תוכנה, ולא רק בפיתוח ה"ברזלים", כפי שהיה עד כה.

יש לוח זמנים להשקת המכונית האוטונומית המלאה הראשונה?

"העדיפות הראשונה שלנו היא בטיחות. גם אם יש לך מערכת שאתה חושב שהיא מסוגלת להיות אוטונומית, עדיין נדרשת עבודה כדי לוודא שהיא פועלת כראוי. זה דיאלוג מתמשך בינינו לרגולטורים. קשה להגיד כמה זמן ייקח להוכיח את בטיחותה. נתחיל להשיק כלי רכב עם יכולות כאלה בשנה הבאה, יש כבר מכוניות כאלה שפועלות בניסויים בכמה ערים. אבל העדיפות הראשונה היא בטיחות. אנחנו לא מפרסמים לוח זמנים".

בהתייחס לשאלה אם חברות כמו אפל וגוגל, שאינן באות מתחום הרכב ומנסות לפתח מכוניות אוטונומיות חשמליות, אמר אבלסון כי לדעתו הן מסוגלות לזה - בניגוד לכמה בכירים בתעשיית הרכב העולמית שטענו שאין להן ידע מספיק ליצור מוצר ברמה מספקת. "בניית מכוניות היא באמת דבר מורכב מאוד. לחברות האלה יש הרבה יכולות, ואם הן באמת ירצו, הן יוכלו לעשות זאת, אבל אני לא יודע אם הן רוצות. כשיש לך כל כך הרבה משאבים כמו החברות האלה, קשה להגיד שהן לא יכולות לעשות משהו".

לפי דיווחים בתקשורת, פרויקט פיתוח המכונית של אפל נתקל בקשיים רבים והחברה אפילו שקלה לבטל אותו לחלוטין. ואולם רק בשבוע שעבר אפל הודתה לראשונה כי יש לה תוכניות לפיתוח מכונית אוטונומית, במכתב שקרא לרגולטור התחבורה בארה"ב לקדם תחרות הוגנת בין חברות חדשות בתחום לבין יצרניות הרכב המסורתיות. אבלסון אומר שככל הידוע לו, חברות כמו אפל וגוגל לא פנו לג'נרל מוטורס בבקשה לשיתוף מידע בנושא.

זאת עוד סוגיה חשובה: השילוב בין נהגים למכוניות על הכביש. איך אתה חושב שאפשר יהיה לטפל בסוגיה הזו?

"אני חושב שזה נכון שמתישהו בעתיד הרחוק, כשרוב או כל המכוניות על הכביש יהיו אוטונומיות, זאת תהיה בעיה טכנית קלה יותר לפתור, לעומת הבעיה הקרובה יותר - לגרום למכוניות אוטונומיות לעבוד על הכביש עם נהגים אנושיים, שלא תמיד פועלים כפי שהיית מצפה מהם. כשאנחנו מפתחים את המכוניות האוטונומיות ומנסים אותן, אנחנו חייבים לבחון אותן כך שיתמודדו עם נהגים אנושיים".

סרג'יו מרקיונה, מנכ"ל פיאט-קרייזלר, אמר שתעשיית הרכב זקוקה לשיתוף פעולה נרחב יותר בין חברות. אתה מסכים אתו או שג'נרל מוטורס מסוגלת לפתח הכל בעצמה?

"אנחנו מאמינים שבעזרת הצעדים שנעשה, יש לנו מספיק משאבים לבנות מכונית אוטונומית משלנו".

הדילמה המוסרית של המכונית האוטונומית

רגע לפני שמכינים את רשימת הקריאה המועדפת לזמן "הנהיגה" במכונית האוטונומית, כדאי לזכור שיש עוד בעיות רבות ומכשולים רגולטוריים עצומים לפני שנזכה ולהתרווח במושב ופשוט להירגע. אחד התחומים הבוערים, שהוליד הרבה סטארט־אפים בישראל, הוא אבטחת הסייבר. עשרות ניסויים בעולם תיעדו איך האקרים מסוגלים כבר היום לפרוץ למערכות של המכונית ולשלוט בה מרחוק. השאלה היא מה יקרה כשהמכונית תהיה אמורה לתפקד לחלוטין בעצמה במצב שבו לפי אזהרות המומחים, הטכנולוגיה התקדמה, אבל אין מספיק כלים להגן עליה כיום.

"ג'נרל מוטורס לוקחת את נושא אבטחת הסייבר ברצינות רבה", אומר אבלסון. "אנחנו מעסיקים מומחים בתחום. אנחנו עובדים עם תעשיות אחרות בתחומי אבטחת הסייבר, גם בישראל. אנחנו מסכימים לחלוטין שבמכוניות אוטונומיות צריך זהירות רבה בתחום אבטחת הסייבר. זאת אחת מהסיבות שאנחנו לא מאמינים שאתה פשוט יכול לקחת מכונית שקיימת כיום, להכניס לה תוכנה ולהפוך אותה למכונית אוטונומית. כשאנחנו עובדים על מכונית אוטונומית אנחנו עובדים בקפדנות על האלקטרוניקה ומתכננים במיוחד את הרכיבים למכונית מסיבות של אבטחת סייבר".

אבלסון אמנם משוכנע שכשהמכוניות האוטונומיות יעלו על הכביש הן יהיו בטוחות לחלוטין, אך הוא גם מסייג את דבריו. "אתה לא יכול להגיד שאף פעם לא יהיו בעיות באבטחת סייבר. אבל כשג'נרל מוטורס תציג מכונית אוטונומית, אנחנו נבחן את כל ההיבטים מנקודת המבט הזאת".

בעיה נוספת בתחום המכוניות האוטונומיות עשויה להיות אתית - מה יעשה הרובוט ששולט במכונית כשהוא נקלע למצב חירום שבו הוא צריך להחליט אם לפנות ימינה ולפגוע בקשישה או לפנות שמאלה ולפגוע בקבוצה של שלושה ילדים. אבלסון לא אוהב את ההשוואה הזו. "כשאתה מבין את אופן הפעולה של מכוניות אוטונומיות ואת מספר החיישנים בשטח כל כך קטן, ואת העובדה שהמחשבים ששולטים בה - דעתן לא תוסח, הם לא ינהגו שיכורות ולא ייסעו מעל המהירות המותרת - האתגר שלנו הוא איך מלכתחילה המכונית לא תעמוד מול מצב כזה".

המחשבים לא יהיו שיכורים, אבל הולכי הרגל כן.

"אם מישהו יקפוץ מול המכונית - היא תעשה את הטוב ביותר שלה. אנשים יכולים להעלות הרבה מצבים היפותטיים. אנחנו חושבים על זה ונאסוף הרבה מידע על ההתנהגות של המכונית בעולם האמיתי, ונראה באיזו תדירות, אם בכלל, דברים כאלה יקרו".

לדברי אבלסון, הדרך למכונית בלי הגה ודוושות עדיין רחוקה - אבל למען הסר ספק, זה יקרה. "כיום אסור לערוך בארה"ב ניסויים במכונית בלי הגה ודוושות. אני יודע שיש הרבה השערות סביב השאלה מתי ההגה והדוושות ייעלמו - לפחות עד שהרגולציה תשתנה. אבל בסופו של דבר לא יהיה הגה".

כל מלה של אבלסון מדודה, והוא חושש להיכנס למלכודות ולפרט יותר ממה שהוא צריך. כך גם לגבי הפעילות של המרכז של ג'נרל מוטורס בישראל וכך גם בנוגע לתוכניות החברה בנוגע לפיתוח מכונית אוטונומית. "הגעתי לישראל מפני שחלק גדול מהעבודה נעשית כאן, וקשורה לעבודה שלנו על תחבורה עתידית - ואני מתעניין לראות איך זה עובד". אבל כשהוא נשאל לגבי השקעות נוספות בישראל הוא מספק תשובה גנרית, שכנראה נוסחה במחלקת הדוברות של התאגיד הענק: "אנחנו מעריכים היכן אפשר להשקיע בכל מרכזי הפיתוח שלנו בעולם. איפה שיש התאמה והמשאבים זמינים, נוכל לקבל החלטות בנושא".

עם זאת, הוא מגלה כי בשהותו בישראל ביקר בעוד סטארט-אפים: "אני עושה את זה בכל פעם כשאני כאן. אני חושב שהחדשנות שיש פה היא אחד הדברים המדהימים בישראל".

נתקלת בפוטנציאל מעניין להשקעה בביקור?

"בכל פעם שאני מבקר כאן אני רואה משהו מעניין, אבל לא הייתי מדבר על זה אתכם. לא הגעתי הנה כדי לעשות הכרזות, אבל אני חושב שבטוח להגיד שתשמעו בחודשים הקרובים משהו חדש".

אז תשקיעו בחברה ישראלית?

"לא אמרתי את זה".

קישורים:
מה הסיכוי שלכם לזכות בהגרלות הדירות במחיר למשתכן?
זה מה שקורה כשמנסים בכוח להוריד את מחירי הדיור
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
מכונית ללא נהג גנרל מוטורס מכונית אוטונומית מייקל אבלסון חברות הרכב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד