כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

אורנשטיין הוציא צו כינוס לנכסיו של פישמן; עו"ד יוסי בנקל מונה למנהל המיוחד

השופט בחר בבנקל כבעל תפקיד נייטרלי שאינו מטעמו של אף אחד מהצדדים • המנהל המיוחד יבצע חקירות מטעמו בעניין הנכסים של פישמן ויבדוק את החבות של פישמן לרשות המסים

פישמן. צילום: משה שי, פלאש 90
פישמן. צילום: משה שי, פלאש 90



באיחור של חצי שעה - בשל הדיון הקודם אצל השופט איתן אורנשטיין בעניין בקשת הקפאת ההליכים להפועל תל אביב - נפתח בצהריים בבית המשפט המחוזי בתל אביב הדיון בבקשה להכריז על אליעזר פישמן פושט רגל ולמנות בעל תפקיד לכינוס נכסיו. אורנשטיין החליט בסיום הדיון כי יינתן צו כינוס לנכסיו של פישמן והוא מינה את עו"ד יוסי בנקל למנהל המיוחד.

בפתיחת הדיון, עורך דינו של פישמן, שולי גולדבלט ציין כי בעקבות משא ומתן עם הנושים תוקן ההסדר שהציע פישמן. מדובר בהסדר לפיו הוא מתחייב לשלם כ-85 מיליון שקל מתוך סכום עתק של 1.8 מיליארד שקל שהוא חייב לנושיו ואין עליהם שעבודים (סך החובות מוערכים ב-4.5 מיליארד שקל). בשבוע שעבר הגיש פישמן בקשה לבית המשפט להורות על כינוס אסיפת נושים על מנת להצביע על ההסכם.

אורנשטיין אמר בדיון היום כי זוהי אינה הפרוצדורה הנכונה והוא לא יכול לאשר או לא לאשר קיום אסיפת נושים. לדבריו, מבחינת בית המשפט, רק אחרי שיינתן צו כינוס וימונה בעל תפקיד, יהיה המקום להציע את ההסדר. "דמו של פישמן אינו סמוך מדמו של חייב אחר ויש פרוצדורה בחוק שאומרת שאחרי צו כינוס, אחרי שימונה בעל תפקיד והוא יעשה חקירות מטעמו, אפשר להציע הסדר - ואז או שיש הסדר או שאין. אין יצור כלאיים כמו שאתם מבקשים ואין לזה תקדים", אמר השופט.

גולדבלט אמר כי כבר בשלב זה יש פגיעה בנכסים. למשל בחברת מוניטין, בעלת השליטה בגלובס ("פתאום העכברים יוצאים מהחורים ולכולם יש טענות") והדבר גורם לשחיקה בערכי הנכסים. דוגמא נוספת היא בחברת הדלק תן שעומדת למכירה תקופה ארוכה .

על כך השיב אורנשטיין כי "אין ספק שמכירה ללא צו פרוק תהיה עדיפה אבל אם כך יהיה אני אסגור את מחלקת הפירוקים. זה מחיר של בית משפט. זה נכון בכל תיק. ברור שעדיף שכל עסק יימכר שלא במסגרת צו כינוס".

רשות המסים כבר הודיעה כי היא מתנגדת להסכם שהציע פישמן. אורנשטיין שאל את נציגת הכנ"ר האם יש הסכמה להעביר את ההצעה להסדר נושים ועורכת הדין מטעמו טענה כי אינם מסכימים להסכם ויש לתת צו כינוס.

אחרי שגם גולדבלט הסכים למתן צו כינוס ומינוי בעל תפקיד- שיבדוק בין השאר אם יש חוב לרשות המסים (בעקבות בקשה בעניין שהוגשה אתמול) - קבע אורנשטיין כי בהינתן מצבת החובות של החייב, כששאין די מקורות לפרוע את החובות ולאור ההסכמה של הצדדים, יינתן צו כינוס וימונה בעל תפקיד .

לאחר שלא הייתה הסכמה על זהות בעל התפקיד שימונה קבע אורנשטיין כי עו"ד יוסי בנקל יהיה המנהל המיוחד בכינוס הנכסים של פישמן. זאת במטרה למנות מישהו נייטראלי.

"אין חוב לרשות המסים"

אתמול הגיש פישמן בקשה דחופה לבית המשפט ובה טען כי לפי הדו"ח למס הכנסה שהגיש אתמול ולאור הלכת הירשזון אין לו חובות למס הכנסה. בדו"ח לשנת 2015 פישמן מבקש לקזז את הפסדי ההון של 2015 כנגד רווחי הון שהיו לו בשנת 2006 באופן שמבטל את החוב שיש לו למס הכנסה ובגינו הוגשה נגדו הבקשה לפשיטת רגל באוגוסט השנה.

כלומר, פישמן טוען כי שומת המס ל--2006, בעצם נפרעה בזכות קיזוז ההפסדים של 2015. להודעה הדחופה שהוגשה לבית המשפט הוא צירף חוות דעת ממשרד עורכי דין זיו שרון (שייצג את הירשזון בעליון) ולפיה הוא רשאי לקזז את הפסדי ההון מהדו"ח לשנת 2015 כנגד הכנסתו החייבת ב-2006 על בסיס הלכת הירשזון והתנאים שנקבעו שם. זאת למרות שפס"ד של העליון אישר את חובו של פישמן לרשות המסים בסך כ-200 מיליון שקל בגין שנת המס 2006.

לפי הלכת הירשזון הדרמטית, שניתנה ברוב דעות בעליון בפברואר 2015, ניתן במקרים המתאימים, כשהצדק מכתיב זאת, לקזז הפסדים חדשים כנגד רווחים משנים קודמות. מדובר בפסק דין של העליון, שהיווה מהפכה של ממש בעולם המס בכל הקשור להתרת קיזוז הפסדים לאחור והוא בעל השלכות רוחב מהותיות שמסבכות דרמטית את רשות המסים.בעניין הירשזון מתנהל דיון נוסף בעליון בפני שבעה שופטים אך עדיין לא ניתן פסק דין.. כלומר הלכה זו עדיין אינה חלוטה.

קישורים:
מה הסיכוי שלכם לזכות בהגרלות הדירות במחיר למשתכן?
זה מה שקורה כשמנסים בכוח להוריד את מחירי הדיור
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
אליעזר פישמן כונס נכסים הקפאת הליכים בית משפט פשיטת רגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד