ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

לפיד ל'בחדרי': "אל תהפכו ויכוח תקציבי למלחמת חרדים-חילונים"

יו"ר 'יש עתיד' מתייחס בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים' לפרשת ערד ותוקף בחריפות את דבריו והתנהגותו של שר הבריאות • "עייפתי מלנסות לפייס את ליצמן. תשאלו אותו למה הוא גורר את זה למלחמת חרדים וחילונים. זה ויכוח תקציבי לגיטימי"

לפיד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
לפיד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעוד שר הבריאות יעקב ליצמן ממשיך לטעון כי 'יש עתיד' והעומד בראשה ח"כ יאיר לפיד - הם אלו שעומדים מאחורי המאבק בעיר ערד וחילול בית הכנסת בשבת האחרונה, לפיד עצמו מסיר כפפות ומכחיש באופן נחרץ בראיון בלעדי ל"בחדרי חרדים" כי מפלגתו קשורה לסערה. בנוסף הוא מתייחס באופן אישי לליצמן ולניסיון להפוך את המאבק המקומי בערד למלחמת חרדים - חילונים.

"אי אפשר לתאר, מדובר בסיפור ממש מוזר", אומר לפיד בתחילת דבריו ל"בחדרי חרדים", הוא מבחינתו בדק באופן אישי כי אין לאנשי 'יש עתיד' קשר למאבק והוא אף שיגר הוראות ברורות וחריפות, "נתתי הוראה ישירה - שכל מי שיחלל שבת בבית הכנסת יעוף מ'יש עתיד' בו במקום", לדבריו, "לא יהיה כזה דבר אצלנו, זו עלילה מרושעת. אם מישהו עבר על ההוראה הזאת, אני אומר לך, אני אעיף אותו מיד מ'יש עתיד'".

אם תגלה למפרע שחבר מועצה כזה או אחר שיקר והוא כן היה קשור לפרובוקציה בשבת, אתה תעיף אותו מ'יש עתיד'?

"ברור, איזו שאלה. לא ניתן יד לשום התנהגות ולשום דרך שמחללת בית הכנסת במדינת היהודים, זה מנוגד לעקרונותיה ולדעותיה של 'יש עתיד' ואדם שמתנהג כך לא יהיה ב'יש עתיד' אפילו שניה אחת".

אם אתה צודק - איך אתה מסביר שהשם שלכם נכנס לתמונה?

"יש בערד דיון על תקציבים בין חסידות גור לבין ראש העיר, הדיון הזה הוא ויכוח שקורה בהרבה מקומות ואסור להפוך את זה למלחמה בין חרדים לחילונים, מפני שזה לא מלחמה בין חרדים לחילונים, אלא זה ויכוח על תקציבים".

"ראש העיר אומר, תשמעו, אנחנו מתגוררים בעיר ענייה, אין לי כסף לתת לחסידי גור, את כל מה שהם מבקשים, הם רוצים יותר ויש להם את שר הבריאות שמגבה אותם. זה ויכוח על תקציבים, זה לא ויכוח על דת או ויכוח על חופש דת - וחלילה וחס, ראש העיר בא מבית שומר מסורת ויש לנו חברי כנסת דתיים במפלגה וחברים דתיים במפלגה. אף אחד אצלנו לא היה נותן יד לפגוע בקודשי ישראל".

"והנה אומר את זה שוב באופן הכי ברור: כל אחד ולא אכפת לי מה הדרגה שלו, מישהו מ'יש עתיד' שיתגלה שיתנהג כך בבית כנסת - ואני לא מאמין שיש אדם כזה, אבל אם במקרה יקרה ויתגלה שיש כזה אחד - הוא יעוף מיד מ'יש עתיד'".

ליצמן אמר הבוקר ברדיו שלאחר הבחירות בערד - אתה אמרת לאחד מיועציו שפוצצת את ההסכם בין ראש העיר לחסידות גור, הדברים נכונים?

"לא היה ולא נברא. הנסיונות להפיץ שקרים ולהגביר את השנאה והשסע לא יועילו. אנחנו נמשיך לפעול למען ההדברות ואהבת ישראל. זה מה שחשוב והכרחי לעם ישראל".

אתה חושב שליצמן גורר את כל המגזר החרדי אחרי הסיפור הזה, רק בגלל שיש לו משהו אישי נגדך?

"אין לי מושג, אני רק יודע דבר אחד, מדינת ישראל לא זקוקה למאבק חרדים וחילונים, אנחנו לא צריכים עוד קרעים בעם. אני גם לא חושב שהציבור החרדי מעוניין בזה, ודאי שאף אחד לא מעוניין בזה בפרט כשזה מבוסס על דברים שאין בהם אמת".

האם הרצון שלכם להוכיח שאין לכם קשר לסיפור בערד - הוא בגלל שהאסטרטגיה החדשה של 'יש עתיד' היא הידברות ולא שנאת חרדים והנה ליצמן מגיע ומנסה לשמר את 'יש עתיד' של פעם - שונאת החרדים?

"אני לא מבין בכלל, אנחנו לא צריכים להרבות שנאה בישראל, אלא צריכים להרבות באהבת ישראל. אני חושב שזה אינטרס משותף של כל חרדי וחילוני ושל כל אדם בישראל. אני מתנגד לכל ניסיון לייצר כאן מלחמה מלאכותית, בפרט שהיא על דברים לא נכונים".

"אני מבין שלא כל החרדים במדינת ישראל צריכים להיגרר יחד עם החילונים למאבק שהוא בסופו של דבר מאבק של תקציבים בעיר אחת בדרום, מאבק שהוא לגיטימי כמו שיש בהרבה ערים בארץ. אני לא מבין את המהלך הכוחני ואת המשבר הזה בין חרדים לחילונים, אני אומר, בואו נתמקד באהבת ישראל ולא בשנאה".

בסופו של דבר ראש העיר הוא מהמפלגה שלך, אולי תשב איתו ותנסה לפתור את 'הבעיה הקטנה' הזאת של התקציב ואז גם 'הבעיה הגדולה' עם ליצמן תיפתר?

"ניסיתי יותר מפעם אחת וניסינו לבוא לקראתם במסגרת האפשרויות, גם צריך להבין - ערד היא עיר שבה נסגרו שניים מהמפעלים שנתנו את הפרנסה לרוב העיר וזו פגיעה קשה, ללא קשר לחרדים וחילונים, זה פגע חמורות בקופת העירייה והעיר מנסה להשתקם מזה. אין לנו מספיק כסף לדרישות של חסידי גור ובתור תושבי העיר - הם אמורים להבין את זה".

"ושוב, אני לא אומר שאי אפשר להתווכח על התקציב, אבל את זה להפוך למלחמת דת - זה חוסר אחריות נוראה וזה גורם בעם ישראל דברים שאני ואתה לא רוצים לראות".

יאיר, ליצמן אמנם לא מדבר איתך ואתה לא מדבר איתו, אולי כעת דרך "בחדרי חרדים" - תפנה אליו ותגיד לו את האמת שלך?

"אגיד לך משהו, אני מסרב להפוך את זה לעניין אישי ואני מבין שליצמן רוצה שזה יהיה מאבק אישי ביני לבינו. אין לי דבר נגד ליצמן, מעולם לא החלפתי איתו משפט אחד ואין לי מריבה איתו ולא עם אף אחד, אני לא חושב שזה עניין אישי. אתה עיתונאי - צריך לשאול אותו למה הוא החליט לייצר פה מלחמה בין חרדים לחילונים, לי אין מלחמה איתו".

בכל זאת, בוא תאמר לו מילה..

"אני לא עושה דברים מלאכותיים, ניסיתי יותר מפעם אחת לפנות אליו והוא הגיב מאוד מאוד באופן ממש לא תרבותי, אני לא מתכונן לפנות אליו יותר. אבל אני אומר, זה לא אני צריך לפנות אליו - אלא אתם העיתונאים והציבור החרדי צריכים לשאול אותו למה הוא גורר אתכם למאבק שאיננו, ואני אומר לך: בצד שלנו אין מאבק, אלא ויכוח תקציבים בעיר קטנה בדרום שנאבקת על חייה זה הכל".

ליצמן לא מאמין ששינית כיוון, הוא טוען שנשארת 'שונא החרדים'..

"תראה, אני אומר לך שוב, מעודי לא החלפתי עם האיש מילה וזו שאלה מעניינת איך הוא יודע מה אני חושב בלי שהוא מעולם דיבר איתי. אני אומר שוב: אני מסרב להפוך את זה לעניין אישי. אתם תשאלו אותו למה הוא גורר את זה למלחמת חרדים וחילונים".

אני רואה שעם ח"כים חרדים אחרים אתה כן בקשר, כמו פרוש וגפני..

"איזו שאלה, אין לי מושג למה זה וכבר עייפתי מלנסות לפייס את ליצמן, זו בעיה שלו. אין לי שום כוונה לעשות זאת. זו בעיה שלו ולא שלי. אני רק חושב שזה לא טוב שיהיו כאן מלחמות".
יאיר לפיד יעקב ליצמן יש עתיד ערד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד