כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

אקזיט בגבול לבנון: קיבוץ חניתה מוכר את מפעל קוטלב ב-75 מיליון דולר

אברי דנישן האמריקאית, שעוסקת בתחום פתרונות דפוס ואריזה, תרכוש את המפעל מהגליל המערבי • עובד שפירא, מנכ"ל קוטלב: "אנחנו דוגמה לקידום תעשייה מסורתית על ידי מחקר ופיתוח - גם בפריפריה"

מפעל קוטלב בקיבוץ חניתה
מפעל קוטלב בקיבוץ חניתה

אקזיט לקיבוץ חניתה שבגליל המערבי. חברת אברי דנישן (Avery Dennison) האמריקאית, ששוויה עומד על 6.5 מיליארד דולר הודיעה היום כי חתמה על הסכם לרכישת של מפעל קוטלב (Hanita Coatings) שבבעלות קיבוץ חניתה (75%) וקרן טנא, ב-75 מיליון דולר. דיווחים חלקיים על רכישה זו פורסמו לפני כשלושה חודשים, והבוקר היא נחתמה באופן סופי.

מפעל קוטלב, המעסיק למעלה מ-220 עובדים (עשירית מהם חברי הקיבוץ) הוקם בשנת 1983 ומייצר ומשווק ציפויים מתכתיים על יריעות פלסטיק לתעשיות שונות, בין היתר לצורך חסכון באנרגיה.

בשנת 2015 הסתכמו מכירות המפעל בכ-50 מיליון דולר (כש-90% מהן הופנה לחו"ל, בעיקר לאירופה), והרווח התפעולי שלו היה כ-8 מיליון דולר. מכירות החברה הוכפלו מאז שנת 2009, אך באחרונה חוותה החברה האטה בצמיחה בשל היחלשות מטבע היורו.

למרות שפעילות המפעל מוגדרת כתעשיית יצור מסורתית, בקיבוץ חניתה מתגאים ביכולות הפיסיקה והכימיה של המפעל, המעניקים למוצריה ערך מוסף גבוה. כ-10% מכח העבודה בקוטלב עוסק במחקר ופיתוח (רוב העובדים בתחום המו"פ הינם כימאים ופיסיקאים), וכ-5% מהכנסותיו מופנות לכך. אלו תורמים לשיפור הפילטרים האופטיים של המפעל וכן לשדרוג מסנני הקרינה, החסכון באנרגיה ולעמידות גבוהה יותר של מוצריה.

חברי הקיבוץ, שהיו מעוניינים למכור את המפעל כבר לפני כשלוש שנים תמורת 220 מיליון שקל, יכולים להיות שבעי רצון מההמתנה - שהתגלתה כמשתלמת במיוחד, וכעת הם ייהנו מהכנסות הגבוהות בכ-30%. הכנסות הקיבוץ יסתכמו בכ-215 מיליון שקל.

לא רק חברי קיבוץ חניתה נהנים מהאקזיט, אלא גם קרן ההשקעות טנא, המנוהלת על ידי אריאל הלפרין. טנא רכשה 25% מהמפעל לפני 12.5 שנים תמורת כ-10 מיליון דולר, וכעת גוזרת את הקופון. הקרן תרשום הכנסה של כ-15 מיליון דולר - תשואה של 50% על ההשקעה, היות וחמישית מאחזקתה של הקרן הינה של לאומי פרטנרס. לאחרונה חזרה קרן טנא להשקיע בקיבוץ אחר, שדות ים, כשרכשה 3.1% ממניות הקיבוץ בחברת אבן קיסר תמורת 43 מיליון דולר. היה זה סיבוב שני של הקרן באבן קיסר, לאחר שב-2006 התחילה להשקיע בחברה, ומימשה את חלקה בשנת 2013.

הרוכשת, אברי דנישן (Avery Dennison, סימול: Avy) עוסקת בתחום פתרונות דפוס ואריזה, ונסחרת בבורסת ניו-יורק לפי שווי של 6.5 מיליארד דולר. החברה פועלת בלמעלה מ-50 מדינות בעולם ומעסיקה יותר מ-25 אלף עובדים ברחבי העולם. מטה החברה ממוקם בגלנדייל, קליפורניה, ומחזור המכירות שלה בשנת 2015 עמד על 6 מיליארד דולר.

עובד שפירא, מנכ"ל קוטלב, ציין כי המפעל ימשיך בפעילות מלאה, כשההנהלה הבכירה ועובדי החברה ימשיכו לעבוד בו. בגאווה הוא סיפר כי "אנחנו דוגמא לקידום תעשייה מסורתית על ידי מחקר ופיתוח - גם בפריפריה".

שפירא מסתכל על פעילותה העתידית של החברה לאחר רכישתה - וטוען כי הרכישה מהווה חלק מתהליך הצמיחה הטבעי שלה: "אנחנו נרגשים לאחד כוחות עם חברה גלובאלית מובילה בסדר גודל כזה, ורואים בכך הזדמנות מצוינת למיצוי הפוטנציאל שלנו. משאביה של הרוכשת, רשת ההפצה שלה והמותג החזק שלה בתעשייה, יעניקו ללקוחותינו יתרון בכל השווקים בהם אנו פועלים, ויאפשרו, באמצעות השקעות עתידיות, להמשיך לפתח מוצרים חדשניים בעלי ערך מוסף גבוה ללקוחתנו ולשפר את יעילות הייצור. רכישה זו אף מספקת הזדמנות לחזק את התעסוקה בפריפריה, כמו גם לפתוח משרות למועמדים חדשים, כחלק מהיותנו חברה גלובאלית. אנו גאים כי Avery Dennison בחרה להשקיע בחניתה ובגליל המערבי".

קוטלב חניתה ציפויים עוסקת כאמור בפיתוח, ייצור ושיווק של ציפויים לשיפור החיסכון באנרגיה, הבטיחות או העמידות של מוצרים שונים. בין היתר היא מייצרת ציפויי חלונות לחיסכון באנרגיה, מיגון והצללה (המביא להורדת חום במבנה) עבור בנייני משרדים, בתי-מלון, בנייני ציבור, קניונים וכדומה; יריעות אריזה עתירות ביצועים בעלות חסימה גבוהה לגזים ולחות; וציפויים לדפוס (התמחות הרוכשת) - סרטי פוליאסטר מצופים למדבקות, מצעי הדפסה סינתטיים למכונות דפוס דיגיטאליות. למפעל תשתית קווי ייצור הכוללת חמש מכונות ציפוי (למינציה), שלוש מכונות נידוף מתכות בוואקום, ושש מכונות חיתוך/גלילה. מבחינה לוגיסטית, לקוטלב קיימים מרכזי מכירות ותמיכה בארה"ב, סין, גרמניה, אוסטרליה ומדינות נוספות.

קישורים:
מה הסיכוי שלכם לזכות בהגרלות הדירות במחיר למשתכן?
זה מה שקורה כשמנסים בכוח להוריד את מחירי הדיור
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
קיבוץ חניתה מפעל קוטלב אברי דנישן מחקר ופיתוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד