י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

בזק וסלקום מתנסות בפרויקטים של עיר חכמה

בזק מרחיבה את הניסוי שהיא עורכת במודיעין, ובחרה שותפה עסקית: mPrest שפיתחה את מערכת השליטה והבקרה של כיפת ברזל • סלקום תשתף פעולה עם AGT של מתי כוכבי, שאומר: "מדינות ייבחנו על פי איכות הערים שלהן - אנשים נוסעים לערים, לא למדינות"

בזק וסלקום מתנסות בפרויקטים של עיר חכמה



חברות הטלקום בעולם רואות בתחום העיר החכמה מנוע צמיחה, שמאפשר להן למכור שירותי קישוריות, קווית וסלולרית, עם שירותי ערך מוסף של ניהול ואנליטיקה. ברוב המקרים, המוצר נבנה עם שותפות טכנולוגיות. בישראל, שתי חברות לפחות טובלות רגל בעיר החכמה: בזק, שמקיימת ניסוי טכנולוגי בעיר מודיעין, וסלקום.

בזק הכריזה על ניסוי העיר החכמה באוגוסט. כעת היא מרחיבה את הניסוי שלה במודיעין, ובחרה שותפה עסקית לתחום החדש שאליו היא נכנסת. מבזק נמסר כי "באוגוסט האחרון השיקה בזק את פתרון העיר החכמה, שכולל מערכת לניהול אורבני מלא של מגוון שירותים עירוניים, בהם: חנייה ותעבורה חכמה, פינוי אשפה, תאורה, גלישה חינם ברחבי העיר, מצלמות אבטחה לעיר חכמה ובטוחה, ניטור מערכות מים וביוב ועוד".

בשלב השני של הפרויקט חברה בזק לחברת mPrest, המציעה מערכת שליטה ובקרה מתקדמת ומוכחת. פתרון זה מאפשר שליטה אבסולוטית מונחית מחשב, ותוך ניטור כמות גדולה של סנסורים הפרוסים ברחבי העיר - בבתי הספר, במוסדות ציבור ומתקנים עירוניים, בגנים ציבוריים, בשטחים פתוחים, במערכות עירוניות ועוד - שמשדרים בכל עת ומאפשרים קבלת החלטות מהירות בזמן אמת.

mPrest היא חברה בת של רפאל ושל GE, ומפתחת בין השאר את מערכת השליטה והבקרה של כיפת ברזל. בין לקוחותיה גם חברת חשמל וחברות טלקום גדולות בהודו וסין.

“הפארק במודיעין בשבילנו הוא שדה משחקים לנושא העיר החכמה", אומר יקי זנו, סמנכ"ל הטכנולוגיות של בזק. "אנחנו מוסיפים כל הזמן עוד סנסורים של עיר חכמה, ועוד תחומים. יש לנו בשלב הזה שלושה ספקים בתחום האשפה, שלושה בתחום התאורה, ועוד תחומים כמו אבטחה וחנייה. חלק מהפתרונות מגיעים מרעיונות שלנו וחלק מדרישות העירייה, שזה החלק המעניין עבורנו. עיריית מודיעין מאפשרת לנו להרחיב את הניסוי על ידי אינטגרציה למערכות המידע שלה ולתוך האפליקציה 'מודיעין בכף ידך'.

"החוזה עם mPrest הוא מבחינתנו השלמת צעד אסטרטגי לבחירת פלטפורמה לערים חכמות, כי הפלטפורמה הזאת תשמש אותנו בפתרון כולל שנציע גם לערים חכמות אחרות וגם לעסקים חכמים. בחרנו ב-mPrest אחרי שבחנו 20 מערכות - של חברות ענק ושל סטארט־אפים עם חמישה אנשים - ומצאנו שהם הפתרון הכי כולל".

זנו הרחיב לגבי הקישוריות של הרכיבים החכמים לרשת: "גם בתחום הזה אנחנו בניסוי עם שלושה ספקים ובקשר עם חברות שעשו דברים דומים בחו"ל. אני לא מאמין שניתן יהיה להגיע עם סיב לכל מקום ולכל חיישן - נצטרך פתרון אלחוטי וחסכוני בחשמל. כרגע התקן המקובל הוא LORA, שמתאים עבור רכיבים שדורשים רוחב פס נמוך ומיועד לסנסורים שמדווחים פעם בשעה או פעם ביום. אנחנו מנסים לעבוד עם משרד התקשורת ולמצוא פתרון קישוריות לעיר החכמה על גבי התדרים הפתוחים שזמינים בישראל".

סלקום מודיעה על שותפות משלה בקו העסקי החדש שאליו היא נכנסת - עם חברת AGT של מתי כוכבי. "AGT תשמש שותף אסטרטגי של סלקום לפיתוח יכולות, תפישות וטכנולוגיות מתקדמות עבור מערכות ניהול, שליטה, בקרה ואנליטיקות מתקדמות לערים חכמות בישראל", נמסר בהודעה משותפת.

"החברות יבצעו במשותף פרויקטים טכנולוגיים בכמה ערים בשנים הקרובות. בפרויקטים ייעשה שימוש במערכות ניהול התקשורת והעברת הנתונים של סלקום, ובפלטפורמות איסוף, ניהול וניתוח המידע המתקדמות של AGT. הפרויקטים יכללו שימוש במספר רב של חיישנים ומערכות מדידה ואנליטיקה כמו: תאורה חכמה, חיסכון באנרגיה, מערכות מתקדמות לניהול פינוי האשפה, צמצום זיהום אוויר, חיישנים מיוחדים לניהול מערכת השקיה, חניה חכמה, מערכות לניהול התנועה, פתרונות עיר בטוחה ועוד", נכתב בהודעה.

ניר שטרן, מנכ"ל קבוצת סלקום: "כקבוצת תקשורת סלקום מאמינה כי פתרונות מגוונים של עולם ה-IOT יהיו במהרה חלק אינטגרלי ובלתי־נפרד מסל השירותים של החברות העסקיות. היכולת הטכנולוגית לשלב מחשבים והתקני תקשורת זעירים בחפצים ובמערכות המשרתות אותנו - ולהפוך אותם לחכמים ומחוברים יותר - תשנה את העולם הסובב אותנו ואת השימוש שאנחנו עושים במידע".

"כלכלה משותפת של תשתיות ומוצרים"

כוכבי, מנכ"ל ובעלים של AGT: "מדינות ייבחנו על פי איכות עריהן. אנשים נוסעים ללונדון, ניו יורק וטוקיו - לערים, ולא למדינות. תחום האינטרנט־של־הדברים מאפשר בניית חיים חדשים בערים. שיתוף הפעולה עם סלקום, יאפשר לנו לספק יחד חיבורים שישפרו את איכות החיים שלנו. מהפכת החיבוריות החדשה תאפשר את המהפכה הגדולה של כלכלה משותפת של תשתיות ומוצרים בין צרכנים. זהו עולם שובה דמיון ומרתק".

חברה שלישית שבוחנת את תחום האינטרנט־של־הדברים הערים החכמות היא פלאפון. באחרונה היא ביקשה וקיבלה ממשרד התקשורת טווח מספור לבחון פתרונות אלחוטיים בתחום.

קישורים:
מה הסיכוי שלכם לזכות בהגרלות הדירות במחיר למשתכן?
זה מה שקורה כשמנסים בכוח להוריד את מחירי הדיור
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
עיר חכמה כיפת ברזל בזק סלקום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד