ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

טראמפ החליט: מזכיר המדינה - רקס טילרסון

הנשיא המיועד מינה לתפקיד הדיפלומטי הרגיש את מי שכיהן עד כה כמנכ"ל חברת האנרגיה 'אקסון מובייל'

טילרסון. צילום: רויטרס
טילרסון. צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ הודיע הבוקר (ג) כי רקס טילרסון, מנכ"ל חברת האנרגיה "אקסון מובייל" וידידו של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, יהיה מזכיר המדינה בממשלתו החדשה. לתפקיד הרם התמודדו גם מושל מדינת מסצ'וסטס והמועמד הנשיאותי לשעבר מיט רומני והסנטור בוב קורקר ממדינת טנסי.

טילרסון, יליד טקסס, נשוי ואב לארבעה, השתלב בענקית האנרגיה אקסון-מובייל לפני יותר מ-40 שנה ומכהן כמנכ"ל החברה. הוא ידוע במשך שנים כידידו של נשיא רוסיה פוטין שאף העניק לו לפני שלוש שנים את "אות הידידות". סגן מזכיר ההגנה לשעבר ג'ון המרה אמר על טילרסון כי "הוא נפגש ומדבר עם פוטין יותר מכל אמריקני אי-פעם, אולי חוץ מהנרי קיסינג'ר".

הידיעה על הכוונה למנות את טילרסון הגיעה לתקשורת, באותו זמן בו הנשיא אובמה הודיע על חקירת המידע שפרסם ה-CIA בדבר מעורבותה של רוסיה בתוצאות הבחירות באמריקה. לפי ה-CIA רוסיה עומדת מאחורי הפריצה למחשבים של בכירים במפלגה הדמוקרטית, לרבות למחשב של הילרי קלינטון עצמה, והיא זו שהעבירה מידע לויקיליקס, שפרסם את הדברים בשבועות שלפני הבחירות כדי לסייע לטראמפ.

טראמפ השיב באמצעות הטוויטר, וטען כי מדובר בטענות מגוחכות נגד רוסיה, ובתירוצים שממציאים הדמוקרטים כדי לחפות על תבוסתם. השבוע, יומיים לפני שהכריז על בחירתו הרישמית של טילרסון, צייץ הנשיא הנבחר את הדברים הבאים "בין שאבחר בו לתפקיד מזכיר המדינה ובין שלא, רקס טילרסון, היו"ר והמנכ"ל של אקסון מוביל, הוא שחקן ברמה עולמית ואדם שיודע לנהל משא ומתן".

בתגובה למינוי אמר גורם בקרמלין כי טילרסון הוא "מקצוען" ולכל הבכירים הרוסים יש יחסים טובים איתו, לא רק לפוטין. הגורם הוסיף כי לטילרסון ולנשיא רוסיה יש "יחסי עבודה טובים". יורי אושקוב, יועץ למדיניות חוץ, נשאל איך טילרסון יכול לשפר את היחסים בין המדינות והשיב: "אנחנו רוצים לסיים את המשבר ביחסים, שאף צד לא מרוצה ממנו, לא הרוסי ולא האמריקני".

פרשנים פוליטיים שהיו נגד המינוי טענו כי לטילרסון אין שום ניסיון בענייני חוץ. עם זאת, בהודעה שפרסם היום טראמפ נכתב כי "טילרסון הוכיח במהלך 40 שנה שבהן היה מנכ"ל החברה, את נאמנותו ומיומנותו. כמנכ"ל חברה שמעסיקה 70 אלף עובדים בכל רחבי העולם, לחברה כמאתיים סניפים, ואין ספק שהוא האדם המתאים לתפקיד, העקשנות שלו, הניסיון הרחב וההבנה העמוקה בגיאופוליטיקה הופכים אותו לבחירה מצוינת למזכירות המדינה. הוא יעזור לנו להחליף שנים של מדיניות חוץ מוטעה ופעולות שהחלישו את הביטחון של אמריקה ואת עמידתה מול העולם".

טילרסון עצמו מסר כי זה כבוד גדול בשבילו שהנשיא הנבחר בחר בו לתפקיד החשוב, וכי הוא והנשיא הנבחר שותפים לחזון לשחזר את האמינות של יחסי החוץ של ארה"ב ולקדם את הביטחון הלאומי של המדינה.
רקס טילרסון מזכיר המדינה טראמפ מינוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד