א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

מפגש משפחתי שהוביל לקניית דירה

אני יועצת משכנתאות בחברת נדל"ן. המאפיין הבולט בין חבורת בני הדודים איתם ישבנו באותו שולחן, פחות או יותר, שהם מאד סקפטיים. כן, עם זה יש לי עסק // יהודית סטפנסקי תסביר לכם למה כדאי לקנות דירה להשקעה, ואיך

(מרים אלסטר, פלאש 90)
(מרים אלסטר, פלאש 90)



זה היה מפגש משפחתי מורחב לרגל שמחה משפחתית, כמה מרגש! כל אחד תרם את חלקו למסיבה, ואני החלטתי לתרום את חלקי. אקדים ואומר שנולדתי לתוך משפחה חמה ואוהבת שבה כל אחד אוהב להשמיע את קולו. בהתאם, כל אחד תפס כיוון שבו התפתח.

אני יועצת משכנתאות בחברת נדל"ן. המאפיין הבולט בין חבורת בני הדודים איתם ישבנו באותו שולחן, פחות או יותר, שהם מאד סקפטיים. כן, עם זה יש לי עסק.

איני אוהבת לשכנע אנשים לעשות משהו שהם לא רוצים לעשות, אם כי במקרה דנן הגעתי למסקנה שאם בני משפחתי לא ידעו על כך, אני אשא באשמה. הרי עניי ביתך קודמים.
אלחנן, פניתי לבכור החבורה. מתי אתה מתכוון לקנות בית? "כשתהיה לי אפשרות", הוא ענה. ומתי תהיה לך אפשרות, לדעתך? "לא יודע", הפטיר, "אני מנסה לחסוך...".

מה דעתך, זרקתי לו, לקנות בינתיים דירה קטנה ובעוד כמה שנים למכור אותה ובכך להגדיל את ההון העצמי שלך ואז לקנות בית בשבילך? "אני לא רוצה דירה להשקעה, אין לי ראש לזה, אני רוצה לקנות דירה לגור בה".

ושלא תטעו, לאותו אלחנן יש מעט כסף בצד שקיבל מהוריו לחתונה ולקניית בית. אך הכסף הזה לא מספיק כדי לקנות בית בשביל עצמו. בוא נעשה חישוב קטן, ונראה מתי תצליח לקנות דירה משלך, אתגרתי את בן הדוד.

נניח אתה חוסך כל חודש 1000 ש"ח. תוך 10 שנים יהיה לך 120,000 ש"ח. וואו איזה יופי! האם אז תוכל לקנות דירה משלך? כמה יעלו דירות עוד עשר שנים? ומה שווי הכסף יהיה עוד עשר שנים?

נו.. אז מה את רוצה שאעשה? הוא הסתכל עלי במבט לא מבין. זה המצב במדינה הזאת. לפני שהספקתי לענות לו, התפרץ לשיחה עוד אחד מהחבורה, דוד. דוד עושה חיל בעבודתו, חוסך מעט כסף כל חודש ועדיין בלי עול משפחה עליו. ובאופן כללי נראה שהוא יותר אופטימי.

הוא שאל; ואם אני רוצה לקנות דירה? אני יכול? שאלתי אותו, האם אתה מוכן להשקיע בכך 1000 ש"ח בחודש? בטח, הוא ענה, סקרן לשמוע. באותו רגע חלף על פנינו אביו של דוד. ביקשתי את תשומת לבו ושאלתי: דוד יקר, אתה תוכל לתת לדוד הון התחלתי לקנות דירה?

דודי ענה שהיה מאד שמח לתת לו כסף , אך אין באפשרותו, מאחר והוא עדיין מגדל ומכלכל מספר לא מבוטל כלל של זאטוטים. מה שכן, הוא אמר, אני מוכן בשמחה לתת לו ולכל אחד מילדיי הלוואת נדוניה. נדוניה?? מה זה אומר, דוד שאל. זה אומר, עניתי, שאבא שלך מוכן למשכן את הבית שלו בסכום שאתה צריך כהון עצמי, כדי שאתה תוכל לקנות נכס.

נניח, המשכתי, אתה רוצה לרכוש בית שעולה 500,000 ש"ח. אתה צריך הון עצמי של כ 150,000 ש"ח. אביך יקח בשבילך, הלוואה של 150,000 ש"ח עם מישכון על הבית הקיים שלו. הלוואה זאת נחשבת הלוואה לדיור ויש לה תנאים כמו של משכנתא. אתה, דוד,  תיקח את ה150,000 ש"ח ותקנה דירה במקום שצפוי לעליית ערך. אל תשכח לשלם לאבא שלך כל חודש את התשלום שהוא אמור להחזיר לבנק, (בכל אופן, הזאטוטים..) ותיקח משכנתא על הדירה שתקנה.

דוד: וואו, זה המון כסף להחזיר כל חודש. גם להלוואה שאבא שלי לקח, וגם למשכנתא.

אני; יהיה עליך להחזיר כל חודש כ 2700 ש"ח לאביך ולמשכנתא יחד. מתוכם, ישלמו השוכרים שיאכלסו את דירתך, כ 1700 ש"ח. ולך ישאר להשלים כל חודש כ-1000 ש"ח. תתייחס ל-1000 ש"ח בחודש כאל קופת חסכון שגדלה מעצמה. כמו תיק השקעות, ובעוד כמה שנים, כשהנכס יעלה את ערכו, תמכור את הבית. תפרע את המשכנתא שלקחת (פחות הסכום שירד ועליו שילמו השוכרים ואתה).
ותשאר עם הון עצמי ביד. הון עצמי שיעזור לך לקנות בית משלך.

וואו! אז אני יכול לקנות בית בלי כסף? לא מדויק, עניתי, יש לך עלויות נוספות מסביב לרכישה. אבל כן, אתה יכולה לקנות בית כמעט בלי כסף.

בזמן שדיברנו, ישב אלחנן והפעיל את גלגלי מוחו. ומיד פצח בהצעה של לרכוש קרקע ולבנות עליה כמה בתים לכולנו ועוד כהנא וכהנה. אמרתי לו שאני הייתי ממליצה להתחיל מקטן, ובעוד כמה שנים לבנות איזה ארמון שיאכלס את המשפחה המורחבת.

קבענו להפגש שוב, שלא במסגרת אירוע משפחתי מרגש, ולהתחיל להזיז את הדברים.

ואני אומרת, אם לבני המשפחה שלי מגיע לדעת, אז גם לכם מגיע. תקנו דירה, עוד היום, לא עוד כמה שנים. כדי שעוד כמה שנים תוכלו לקנות לכם בית.

(השמות בדויים - האנשים אמיתיים. האמור אינו בא להחליף ייעוץ אישי ומקצועי)
דירה השקעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד