י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

התרעת קוליפורמים: המגדלים מזהירים מחיידקים בבשר מצונן בוואקום

על רקע הרפורמה בענף, מגדלי ומשווקי בשר טוענים כי מרבית הבשר המיובא מחו"ל "מהווה מפגע בריאותי רציני"

בשר למכירה. צילום: רויטרס
בשר למכירה. צילום: רויטרס



מגדלי ומשווקי בשר מתריעים כי בבשר מצונן ארוז בוואקום המיובא מחו"ל יש סכנה לרמת חיידקים וקוליפורמים גבוהה. אתמול (ג') פנו קיבוץ ניר עוז וחברת איילות תוצרת חקלאית, העוסקים בשיווק וגידול בשר, לפרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ולאלי גורדון, מנהל שירות המזון הארצי, בבקשה להוריד מהמדפים בשר מצונן מחשש לבריאות הציבור. בנוסף, הם מבקשים כי פנייתם תובא בפני צוות שמינה משרד הבריאות לבחינת נושא הבשר המצונן.

הרקע לבקשות הוא הרפורמה הקרבה בענף הבקר, הצפויה לשנות לחלוטין את שוק הבשר לצרכים ביתיים. הרפורמה של משרדי האוצר והחלקאות כוללת הסכמה של הבוקרים להגדלה משמעותית של יבוא בשר טרי במכסות ללא מכס, שיספק את מרבית הביקוש הקמעונאי, ולהורדת המכס על היבוא שמעבר למכסות - תמורת מענקים בסך של כרבע מיליארד שקל. בעקבות ההסכם, הענף יתבסס על יבוא בשר מצונן ארוז בוואקום, במקום על משלוחים חיים של עגלים בתנאים קשים.

ההשלכה על הצרכנים - ירידת מחירים

בסוף נובמבר מינה משרד הבריאות צוות שתפקידו לבחון את ההיבטים הבריאותיים בהארכת חיי בשר מוכשר ומצונן בוואקום מעל ל-45 יום. הצוות התבקש להגיש את מסקנותיו בתוך 30 יום.

במכתב ששלח עו"ד ראנטו יארק ממשרד מ. פירון, המייצג את קיבוץ ניר עוז וחברת איילות, נטען כי בבדיקות שנערכו בשבוע שעבר על ידי פרופ' אורן פרוי, מומחה בעל שם עולמי בתחום הביוכימיה ומדעי המזון, נמצא כי בעשרות נתחים של בשר מצונן המיובא מחו"ל וארוז בוואקום, ישנן ספירות חיידקים וקוליפורמים גבוהות. "הבדיקה העלתה שמרבית הבשר שנמכר לציבור מהווה מפגע בריאותי רציני", כתב ראנטו. "ספירת החיידקים בבשר זה היתה גבוהה פי 5- 10 מהמותר, בעוד שספירת הקוליפורמים היתה גבוהה פי 5- 200 מהמותר. עוד עלה מהבדיקות כי ב-78% מכלל חבילות הבשר המצונן שנבדקו, התגלתה ספירת חיידקים וקוליפורמים החורגת מהמותר".

מגדלי ומשוקי הבשר טוענים כי מדובר בחשש אמיתי לבריאות הציבור, ומבקשים כי משרד הבריאות יורה על בדיקות מעבדה בהקדם, וכי בינתיים יוסר הבשר מהמדפים. בנוסף, הם מבקשים להאריך את מועד הגשת המסקנות של הצוות מ-30 יום כפי שנקבע, ל-90 יום לפחות, על מנת לאפשר בדיקות מקיפות בנושא.

קישורים:
מה הסיכוי שלכם לזכות בהגרלות הדירות במחיר למשתכן?
זה מה שקורה כשמנסים בכוח להוריד את מחירי הדיור
כמה יפסידו בעלי הדירות ממס דירה שלישית?
בשר מיובא משווקי בשר קוליפורמים מפגע בריאותי משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד