כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

השר ישראל כץ התחייב לחרדים - אך חילול השבת ממשיך באוטובוסים

לאחר פנייתו של ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה, הורה שר התחבורה ישראל כץ להתאים את זמני האוטובוסים בכל הארץ כך שלא יגלשו לעיצומה של השבת - ואף התחייב לכך במכתב תגובה ששיגר • בדיקת "בחדרי חרדים" מגלה שהמציאות שונה לגמרי

ישראל כץ, (צילום: הררי, פלאש90)
ישראל כץ, (צילום: הררי, פלאש90)

שר התחבורה הודיע לשותפיו הקואליציוניים כי משרדו פועל נגד מפעילי תחבורה ציבורית בשבת, אולם חרף הוראתו גולשות נסיעות לתוך השבת בניגוד לחוק, כך על פי בדיקת "בחדרי חרדים".

כפי שמתפרסם בפרסום ראשון ב"בחדרי חרדים" - שר התחבורה ישראל כץ הודיע כי משרדו הורה לחברות המפעילות את התחבורה הציבורית להתאים את זמני הנסיעות לזמני כניסת השבת עם המעבר לשעון החורף - כך שנסיעות המתחילות בימי שישי לא יגלשו מעבר לזמן כניסת השבת, זאת לאור פניית חבר הכנסת אורי מקלב ולאחר מעקב ותיעוד של נסיעות רבות שסיימו את נסיעתן לאחר כניסת השבת.

אולם, על פי בדיקת "בחדרי חרדים" עולה כי למרות דברי השר כץ, עשרות קווים בתחבורה הציבורית מפרים את החוק בכל רחבי הארץ, וגולשים בנסיעתם לאחר כניסת השבת, ואין פוצה פה. בין הערים שבהן נרשמו חילולי שבת בניגוד לחוק על ידי התחבורה הציבורית, נמצאות ירושלים, רעננה, צפת, באר שבע, נתניה, אשדוד, חבל אשכול, נהריה, הקריות, פתח תקווה, כרמיאל, אריאל, מעלות, נתניה, יוקנעם עילית, נצרת עילית, חבל משגב, שדרות ועוד.

בנוסף, גורמים בחברות התחבורה הציבורית אומרים ל"בחדרי חרדים" כי ההנחיה כללית מדי, וכי לא קיבלו שום הוראה לתקן קווים ספציפיים. "הקצר בתקשורת שבין משרד התחבורה למפעילים גורם למצב בו נסיעות גולשות לשבת כבר יותר מחודש וחצי, בניגוד לחוק, ומשרד התחבורה אינו עושה דבר בנדון", אמרו.

בפנייתו לשר התחבורה, לנוכח ריבוי החריגות - כתב מקלב כי "על מנת למנוע חילול שבת בתחבורה הציבורית, חובה להתאים באופן מידי את זמני הנסיעות האחרונות בימי שישי לזמן כניסת השבת, ולוודא כי הן לא תגלושנה חלילה לשבת, וכן לוודא שיציאת הקווים למסלול נסיעתם במוצ"ש לא תחל לפני צאת השבת".

כאמור, לאור כך הורה שר התחבורה למפעילים להתאים את לוחות הזמנים וההפעלה של קווי האוטובוסים לזמני כניסת השבת המוקדמים בשעון החורף. במכתב התגובה למקלב כתב כץ כי "כמשרד ממשלתי, ההקפדה על הערך של שמירת השבת כיום המנוחה – מיושמת הלכה למעשה בפעילות המשרד בדגש על פעילות התחבורה הציבורית שעליה המשרד אחראי מבחינה רגולטורית".

עוד כתב השר כי "כפי שנהוג במשך כל השנים, עם המעבר לשעון חורף, המשרד מחייב את מפעילי התחבורה הציבורית לבצע התאמה של פעילות הקווים למתן שירות על פי זמני כניסת ויציאת השבת המפורסמים על ידי הרבנות הראשית לישראל, ובאופן שהקווים אשר אינם אמורים לפעול בשבת יסיימו את השירות לפני כניסת השבת ויתחילו את הפעילות רק לאחר יציאת השבת.

"יש לציין כי המשרד שם דגש ומקפיד על ביצוע ההתאמות לאורך תקופות שונות במהלך השנה וזאת על מנת להימנע מפערים כתוצאה משינויים בלוחות הזמנים של כניסת ויציאת השבת, כמו כן לקראת המעבר לשעון חורף – בתאריך 9 באוקטובר 2016, אגף תח"צ הוציא הוראה למפעילים לביצוע התאמות ולהערכות לתקופה הקרובה בדגש על העילות לפני כניסת השבת ולאחר צאתה".

חבר הכנסת אורי מקלב אמר בתגובה ל"בחדרי חרדים" כי "הוראה זו של משרד התחבורה למפעילי חברות הנסיעות צריכה אכיפה ומעקב, חובתנו לחזק את שמירת השבת בכלל ובתחבורה הציבורית בפרט".

תגובת משרד התחבורה טרם התקבלה, לכשתתקבל – תפורסם במלואה.



ישראל כץ חילול שבת תחצ בשבת אוטובוסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד