ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

בלב קייב: בית-כנסת לזכר לוחם השייטת

איש עסקים ביקש להנציח את זכר ידידו שנפל בלבנון - ותרם בית-כנסת בקייב • אוליגרך ביקש לתרום ספר-תורה - והלפידים הבוערים חיממו את הקור המקפיא

אהרונוב והתורם קובעים את המזוזה. צילום: ברלה שיינר
אהרונוב והתורם קובעים את המזוזה. צילום: ברלה שיינר



בטקס מרגש נחנך בדרום קייב בית הכנסת "העוז והענווה", בית-כנסת חדש ומפואר לזכרו של לוחם הקומנדו הימי, רס"ל יוחנן אברהם הילברג הי"ד, שנפל באסון השייטת בלבנון.

זהו בית הכנסת הראשון בהיסטוריה שהוקם בחלקה הדרומי של העיר קייב, והוא נתרם על ידי איש העסקים מר אריה שוורץ, ששירת עם הילברג ביחידה, והיה חברו הקרוב.

מר שוורץ, הנמנה עם ידידי ותומכי צעירי חב"ד בדרום קייב, תורם מהונו זה שנים להנצחת חברו הטוב שנפל בלבנון. לפני מספר חודשים חזרו זוג חברים של משפחת הילברג מחו"ל, וסיפרו כי הבחינו בהנצחה של מר שוורץ לזכר לוחמי השייטת שנפלו בלבנון בבית כנסת בקרפטים.

ההורים הנרגשים, ביקשו לאתר את "התורם האלמוני", ולאחר מאמצים מרובים הצליחו לאתר את מר שוורץ, המתגורר בקייב. שוורץ התרגש מאוד לשוחח עם הוריו של יוחנן הי"ד, וסיפר להם על כוונתו לתרום בית כנסת לזכר בנם בקייב, והזמינם לאירוע.

יו"ר צעירי חב"ד בישראל, הרב יוסף יצחק אהרונוב, מציין כי "חנוכת בית הכנסת לזכר חייל צה"ל שנהרג בלבנון היא חלק מפעילות צעירי-חב"ד בארץ הקודש עם חיילי צה"ל לאורך כל ימות השנה, ובמסגרת התמיכה, העידוד והפעילות עם חללי צה"ל ונפגעי פעולות הטרור".



שבע הקפות

זה ח"י שנים, מאז נפתח בית הספר של צעירי-חב"ד בדרום קייב, חלה תנופה של תחייה יהודית באזור כולו. מניין לתפילה נפתח בבית הכנסת לפני כארבע שנים, ומדי שבת מתפללים בו יהודים רבים, מתוכם עשרות הבאים ביום שישי ולנים בבית הספר במהלך השבת, כיוון שאין בית כנסת במרחק הליכה מביתם.

ביום ראשון השבוע נחנך בית הכנסת בהכנסת ספר תורה, שנתרם על ידי מר ישראל הירש צ'רבננקו, מידידי ותומכי חב"ד בקייב. הקור המקפיא ששרר באותה עת בחוץ לא מנע ממאות מבני הקהילה היהודית להתכנס למעמד הכנסת ספר התורה.

בתום כתיבת האותיות האחרונות, יצאה תהלוכה ובראשה ספר התורה, כשלפידים בוערים חיממו במעט את הקור המקפיא.

בקביעת המזוזות בפתח בית הכנסת כובדו ר' שמואל הילברג, אביו של החייל, שבא לאירוע המרגש עם רעייתו בריינה, וכן הרב יצחק נריה, ראש ישיבת אור עציון, שלמד עם יוחנן בישיבה.

ספר התורה הוכנס לבית הכנסת החדש, ובמקום נערכו שבע הקפות שנמשכו שעה ארוכה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד